Jonatansmor skriver:
Det med at våben er menneskeopfundet, er et faktum. Historisk set har vi mange eksempler på at de store krige, først er kommet med opfindelsen af disse våben. Våben er et resultat af et samfund der langsomt er ved at blive rige nok, til at kunne bruge overskuddet på forskning, opfindelser - og besættelse af nye områder. Det har Gud ikke meget at gøre med.
Det der undrer mig er, religiøse har en tendens til at tilsidesætte historien og videnskaben, for at kunne få rettet verdensbilledet ind efter de teologiske tekster. Jeg har dyb sympati for religionen, det er overhovedet ikke derfor, men det undrer mig bare at man så lempfældigt kan afvise sammenhængene mellem menneskeskabte opfindelser og en stigning af f.eks krige 
Min svigerfar var katolsk præst, så jeg har haft det inde på livet. Han var dog, mildest talt, en utraditionel præst - men jeg har set hvad religionen kan gøre ved mennesker i sorg. Og, religionen har ihvertfald positive budskaber, som jeg kan slutte mig til.
Mit hovede kan bare ikke få det til at stemme overens, var Gud her, ville han være en intelligens større end mennesket, jeg vil tro på at intelligens og ønsket om frihed, lighed og fred går hånd i hånd. Havde jeg et hamsterbur, med hamstre der konsekvent sultede, bekrigede hinanden og drev rovdrigt på miljøet - ville jeg sørge for at løse deres indbyrdes problemer, fordi jeg kunne.
Jeg kan udmærket følge dig, jeg tilsidesætter heller ikke historie eller naturvidenskab som sådan. Og jeg retter ikke verdensbilledet ind til at passe de teologiske tekster, jeg bruger Biblen og kristendommen til at prøve at finde en mening med al den ondskab. Jeg kan ikke holde ud at gå rundt og tænke at et menneske bare er helt igennem ondt bare for at være ond. Det er simpelthen for trist, og jeg tror ikke på det. Der må være en mening, og jeg bruger kristendommen til at prøve at få svar på hvorfor tingene er som de er.
I mine øjne er der som sagt et mening med alting. Jeg tror verden havde set helt anderledes ud uden krige. 2. verdenskrig og holocaust var en forfærdelig periode, det kan ikke udtrykkes tydeligt nok. Men vi har altså i DEN grad lært noget af det. I hvertfald her i den vestlige verden. Vi fik virkelig øjnene op for rigtig ondskab, og jeg tror at det har gjort at vi sætter endnu højere pris på freden, og forstår hvor vigtigt det er, at dette ikke må ske igen.