jeg tror det som stjernestøv mener er at man bevidst gør noget der har en stor risiko for at barnet får nogle følger af rygningen, og man derfor "påføre" en skade på sit eget barn, en skade man kunne undgå hvis man bevidst lod være med at ryge.. hvis man virkelig gerne vil holde op med at ryge så stoppede man med det... omend så hvertfald lov helt være i perioden hvor man var gravid.. hvis det var ønsket at stoppe. der findes jo desværre de personer der er ligeglade og ryger som de plejer eller ryger mindre, og derved bare slår den risiko væk og fejer den under gulvtæppet som så mange andre vaner man har der kan skade ens foster..
jeg siger ikke at man bliver et dårligere menneske eller en dårligere mor af at ryge. jeg syntes bare det er skide ærgeligt at man ikke som gravid ryger ikke er stærk nok til at tilsidesætte sit eget behov for at ryge i de ca 9 mdr man er gravid i..
herregud man kan jo gøre sit barn til flaskebarn lige efter fødslen og så begynde at pulse løs igen lige så snart ungen er poppet ud..
jeg vil give stjernestøv ret i at det er en ting der undre mange... men de der ryger har det måske skidt nok i forvejen over ikke at være i stand til at holde med at ryge under sin graviditet, at de føler det som et personligt agreb hvilket det på en måde også er.. at de begynder at bruge kræfter på at forsvare sine rygevaner is tedet for at buge sine kræfter på at forsøge at holde med det hvertfald imens de er gravide..
Især fordi at alle VED at det KAN skade ens ufødte barn på længere sigt, hvem vil påføre sit barn det bevidst fordi at man har svært med at holde sig fra cigaretterne...
det er hvertfald min tanke.. og jeg vil til mit eget forsvar også lige sige at jeg har vært fast ryger.. stoppede så for snart 3 år siden med at ryge fast.. blev gravid for 18 mdr siden. fødte for 9 måneder siden og har en sund og rask dreng hvor jeg IKKE har dårlig samvittighed over at have fyldt mit barn med alle mulige farlige stoffer som vil kunne skade ham på længere sigt.. det er faktisk rigtig rart at jeg ikke har røget under min graviditet..
nu er jeg så festryger og ryger kun når jeg drikker alkohol.. fordi det er hyggeligt og jeg kan godt holde det på det minimum. se det på den måde at jeg ikke kan slippe den vane helt.. men jeg ryger ikke når jeg er sammen med min søn.. og jeg røg eller drak heller ikke under min graviditet. og det er jeg fanme glad for at jeg ikke gjorde..
Anmeld