Hvordan kan det være "lovligt" at ryge, når man er gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. oktober 2011

Tin

Profilbillede for Tin
lotchen skriver:

Vi er enige i at ungerne ikke skal pakkes ind i vat af overbekymrede forældre og at alt med måde nok er den bedste vej frem

Lige mht. rygning er jeg nok farvet af at jeg arbejder med dem som betaler prisen for rygning i form af lungecancer eller KOL. Tidligere har jeg også haft astmapatienter i ambulatoriet og mødte mange, der var passive rygere og havde lungeproblemer. Jeg passer hver dag mennesker, der ligger i respirator og har så dårlige lunger at deres livskvalitet er om end ikke totalt væk, så i hvert fald krafttigt nedsat. Mange af dem forbander den dag de tog den første smøg, for nu ligger de bundet til en seng, evt. en respirator eller i bedste fald kun en iltslange.

Jeg har sgu ondt af dem, det er en trist og angstfyldt måde at leve og dø på - ikke noget jeg vil ønske for nogen. Ungerne i mavsen har bare ikke noget valg og det er nok der, det er afgørende for mig. De bliver påført det udefra ligesom med bilos, kemikalier osv. osv., men her har moderen rent faktisk et afgørende valg!

Det er svært at holde op, I know... Min allerstærkeste motivation var at bebsen i min mave ikke skulle mangle ilt og udviklingsmuligheder og helst skulle skånes for bivirkningerne. Han har astmatisk bronkitis og børneeksem i mild grad og jeg tænker da tit på, at det var godt jeg holdt op, for ellers kunne han have risikeret at være endnu mere ramt....

Jeg er social og sundhedshjælper og har selv set en del med KOL og tilkoblet ilt. Og det er barsk. Min far har netop selv fået konstateret KOL.

Jeg er dog stadig ikke klar til at påbegynde projekt "ryge-stop", og jeg mener at man ligeså godt kan have motivitationen i top inden man stiler så højt.

Når jeg med ærligt hjerte kan sige at jeg ren faktisk nyder mine cigaretter.....ja så er jeg vist ikke helt klar endnu og skulle jeg alligevel satse og begynde er jeg ret sikker på at det ville ende med en depresion istedet......hvad er sundest?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. oktober 2011

klmf

Tin skriver:

Jeg er social og sundhedshjælper og har selv set en del med KOL og tilkoblet ilt. Og det er barsk. Min far har netop selv fået konstateret KOL.

Jeg er dog stadig ikke klar til at påbegynde projekt "ryge-stop", og jeg mener at man ligeså godt kan have motivitationen i top inden man stiler så højt.

Når jeg med ærligt hjerte kan sige at jeg ren faktisk nyder mine cigaretter.....ja så er jeg vist ikke helt klar endnu og skulle jeg alligevel satse og begynde er jeg ret sikker på at det ville ende med en depresion istedet......hvad er sundest?

Jeg synes ikke den opstilling er helt fair, da det jo er helt forskellige sygdomme Motivationen skal selvfølgelig være der og mange skal igennem op til flere stopforsøg før det lykkedes.

Hvis du er inden for faget, så må du jo også kende til røgens skadelige virkninger: at den ødelægger lungernes naturlige rensningssystem ved at ødelægge cilierne og øger dermed også risikoen for infektioner i luftvejene; den øger slimproduktionen; den ødelægger alveolevæggene i lungerne og mindsker derved udvekslingen af ilt og kuldioxid; den giver lungekræft. Intet af dette får man ved depression, men man kan skisme godt få depression af dette 

Anyway, jeg skal ikke 'overtale' dig, jeg er sådan set ligeglad, det sikrer bare mig arbejde i mange år frem, ha ha! Men synes nu stadig det er en tanke værd når man er gravid og har børn....

Anmeld

24. oktober 2011

DitteFisk

Tin skriver:

Altså jeg har 5 af slagsen og ingen af dem er syge...snarer tvært imod!! Jeg er selv datter af en ryger og fejler intet.

Alle statistikker kan man jo altid få til at falde ud til den fordel man ønsker....så hel ærlig så tror jeg faktisk ikke at rygning er mere usund end færdig lavet mad, parfurme eller hårfavning!

Det er dog alligevel bevist at det er noget mere skadeligt.. OGSÅ trods det at der kommer raske børn.. så synes jeg bare det er en unødig risiko at udsætte sit ufødte barn for.. men igen- det er op til den enkeltes samvittighed, hvad de udsætter sig selv og deres børn for jo, om det så er solarie, dårlig mad, hårfarvning, diverse andre hormoner eller rygning

Anmeld

24. oktober 2011

Dorthe1986

fnuggi skriver:

nu er jeg ryger der rigtig gerne vil holde op med at ryge men kan ikke har prøve piller laser og nåle , kan ikke bruge nikotin ting til noget da jeg ikke kan tåle det har prøvet alt men kan ikke holde ikke fordi det ikke virker men når aldrig til at stoppe og vil rigtig gerne inden jeg bliver gravid da jeg ved hvad det gør ved et forster 

men jeg prøver stadig at finde en løsning der kan virke for mig og står ved at det er ikke smart at ryge under gravititet 

Har du prøvet bogen "endelig ikke ryger" ? Jeg læste den på en weekend og har ikke røget siden og har snart været røgfri i 1 år og 8 mdr og savner det slet ikke

Sejt at du gerne vil holde op

Anmeld

24. oktober 2011

Wimmie

Tin skriver:

Alle statistikker kan man jo altid få til at falde ud til den fordel man ønsker....så hel ærlig så tror jeg faktisk ikke at rygning er mere usund end færdig lavet mad, parfurme eller hårfavning!

Jeg tror så det er langt mere skadeligt... Ok, med mindre man farver hår 10-30 gange om dagen 

Anmeld

24. oktober 2011

baby012

Wimmie skriver:

Jeg tror så det er langt mere skadeligt... Ok, med mindre man farver hår 10-30 gange om dagen 

Anmeld

24. oktober 2011

Zelinasmor

Jeg synes det er helt fint at nogen (de fleste) er imod rygning under graviditet. Men ærligtalt så synes jeg at folk skal blande sig fuldstændig udenom hvad andre gør .

Og "hvordan kan det være lovligt at ryge, når man er gravid?" synes jeg faktisk er ! Ja, rygning er nok det der KAN skade mest lige efter alkohol. Men der er virkelig mange ting man skal holde sig fra og i bund og grund er det vel op til en selv.

Rygere eller ikke rygere, ja jeg synes ikke man er et dårligere menneske af den grund!

Hvis baby skulle tage skade har man kun sig selv at bebrejde. Men på vejne af dem der endnu engang har valgt at fortsætte rygningen i mindre doser, synes jeg at mange af jer får dem udstillet til dårlige mødre.

Ja undskyld, men det er altså min opfattelse og synes sgu det er ærgeligt.

Anmeld

24. oktober 2011

Laura.

Dorthe1986 skriver:

Synes det er sjovt, at man bliver kaldt fanatisk ikke-ryger fordi man synes det er dybt forkert at ryge under graviditet. Fordi man synes at at det er forkert, at en gravid med vilje tager en smøg i munden og derved bevidst udsætter sit barn for skadelige stoffer og risici for at blive syg mm.

Hvordan kan det være, at være fanatisk? Er det egentlig ikke bare at tage hensyn til guldklumpen i maven?

Anmeld

25. oktober 2011

Wimmie

xoxotasha skriver:

Jeg synes det er helt fint at nogen (de fleste) er imod rygning under graviditet. Men ærligtalt så synes jeg at folk skal blande sig fuldstændig udenom hvad andre gør .

Og "hvordan kan det være lovligt at ryge, når man er gravid?" synes jeg faktisk er ! Ja, rygning er nok det der KAN skade mest lige efter alkohol. Men der er virkelig mange ting man skal holde sig fra og i bund og grund er det vel op til en selv.

Rygere eller ikke rygere, ja jeg synes ikke man er et dårligere menneske af den grund!

Hvis baby skulle tage skade har man kun sig selv at bebrejde. Men på vejne af dem der endnu engang har valgt at fortsætte rygningen i mindre doser, synes jeg at mange af jer får dem udstillet til dårlige mødre.

Hvis det kun var sig selv man skadede ved at ryge under graviditeten er jeg helt enig med dig i at man burde blande sig helt udenom. Men nu er det jo sådan at denne debat går på hvordan man skader sit ufødte barn, og derfor synes jeg faktisk det er helt ok at "blande sig" og have en mening om hvorvidt det er ok eller ej.

Vi blander os jo også hvis vi ser forældre skade deres børn på mere åbenlyse måder (eller det burde vi i hvert fald).

Og det kan godt være at man kun har sig selv at bebrejde hvis man skader sig barn via rygning, men det kan barnet jo ligesom ikke bruge til særlig meget hvis han/hun skal leve med sygdomme eller gener som følge deraf 

Anmeld

25. oktober 2011

Stjernestoev

xoxotasha skriver:

Det synes jeg faktisk ikke er rigtigt.
Der er aldrig nogen der har nævnt de er dårlige mødre, tværtimod. Og det kan godt ske, du synes debatten er . Men værsgo at starte en debat der ikke rammer nogen herinde.
Jeg bryder mig seriøst ikke om den holdning med at man bare skal passe sig selv. Ved du hvad? Vi har sgu et ansvar for hinanden!

Og igen piger, dejligt at se en skøn debat. :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.