Hvordan kan det være "lovligt" at ryge, når man er gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10.154 visninger
151 svar
0 synes godt om
24. oktober 2011

Stjernestoev

Ja, det undrer jeg mig virkelig over!

Vi er fuldt bevidste om de skader det kan give fosteret, og det er fakta at: Når du ryger, inhalerer du flere hundrede skadelige stoffer. Et af dem er nikotin, som får dine blodårer til at trække sig sammen. Desuden danner du kulilte som sætter sig på de iltbærende blodlegemer (de røde blodlegemer). Det betyder, at barnet får mindre ilt og næring i den periode, man ryger. Barnets puls stiger og forbliver forhøjet 30-40 minutter efter, at man er færdig med at ryge.

Moderkagen fungerer som regel dårligere hos rygere end hos ikke-rygere. Børn født af mødre, der ryger 10-20 cigaretter daglig, vejer 200-250 g mindre, sammenlignet med børn af ikke-rygere. Det er alt på barnet som er mindre, det vil sige også hoved, længde og de indre organer. Rygere har øget risiko for at abortere, ligesom det er sværere at blive gravid, hvis man ryger.

Efter fødslen er børn af rygere oftere syge. Børnene fødes med en nedsat lungefunktion, som holder sig resten af livet. Derudover har børn af rygere større risiko for at udvikle hoste og astma, ligesom der er undersøgelser, der viser, at disse børn oftere er indlagt på hospitalet end børn af ikke rygende forældre.

Ligeledes har  børn af rygere en større risiko for bl.a. vuggedød, kolik, astmatisk bronkitis og mellemørebetændelse.

Jeg undrer mig virkelig!!

- og dette er ikke en debat imod rygere, men rygning i graviditeten.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. oktober 2011

Madam Blå

Stjernestoev skriver:

Vi er fuldt bevidste om de skader det kan give fosteret, og det er fakta at: Når du ryger, inhalerer du flere hundrede skadelige stoffer. Et af dem er nikotin, som får dine blodårer til at trække sig sammen. Desuden danner du kulilte som sætter sig på de iltbærende blodlegemer (de røde blodlegemer). Det betyder, at barnet får mindre ilt og næring i den periode, man ryger. Barnets puls stiger og forbliver forhøjet 30-40 minutter efter, at man er færdig med at ryge.

Moderkagen fungerer som regel dårligere hos rygere end hos ikke-rygere. Børn født af mødre, der ryger 10-20 cigaretter daglig, vejer 200-250 g mindre, sammenlignet med børn af ikke-rygere. Det er alt på barnet som er mindre, det vil sige også hoved, længde og de indre organer. Rygere har øget risiko for at abortere, ligesom det er sværere at blive gravid, hvis man ryger.

Efter fødslen er børn af rygere oftere syge. Børnene fødes med en nedsat lungefunktion, som holder sig resten af livet. Derudover har børn af rygere større risiko for at udvikle hoste og astma, ligesom der er undersøgelser, der viser, at disse børn oftere er indlagt på hospitalet end børn af ikke rygende forældre.

Ligeledes har  børn af rygere en større risiko for bl.a. vuggedød, kolik, astmatisk bronkitis og mellemørebetændelse.

Jeg kan sagtens følge dig - men "desværre" fødes der jo mange børn af rygere, der er helt normale og uden allergi eller andre skavanker.. Så man tænker nok, at det sker ikke for mig..

Jeg synes selvfølgelig ikke at man skal ryge under graviditeten. Men synes heller ikke man kan forbyde det. Så må man jo også forbyde parfume, parabener og hormonforstyrrende stoffer, synes jeg. Og det er et eller andet sted at gå for vidt, for mig.

Anmeld

24. oktober 2011

Miin'Baby'Mus

Stjernestoev skriver:

Jeg har faktisk selv røget i næsten 10 år. MEN, vi blev enige om at vi gerne ville have en baby og jeg stoppede derfor med at ryge for 1,5 år siden, det er det bedste jeg nogensinde har gjort.

Men selv som ryger kunne jeg godt tænke mig til, at jeg så absolut ikke skal have baby under sådanne nogle forhold. Sagde også til min kæreste at han gerne måtte blive ved med at ryge, men det bliver ikke indefor eller i nærheden af mig!

Syntes det er synd for børnene i det hele taget, de kan jo ikke sige fra, til den røg der nærmest bliver proppet ned i halsen på dem, hvis mor og far ryger  .. 

Men som der er blevet sagt, så er det jo ikke kun rygning der skal forbydes hvis det er, der er så mange andre ting også  .. Og vi lever i et frit land, så folk må gøre som de har lyst til.. 

Og jeg er ked af at sige det, jeg har bestemt ikke noget imod rygere på den måde. Men jeg kan ikke se hvordan man gør det bedste for sit barn hvis man ryger imens man er gravid eller i nærheden af sine børn i hjemmet i det hele taget  

Anmeld

24. oktober 2011

kiwilouise

Stjernestoev skriver:

nu undrer jeg mig bare

skullde den gravide så også forbydes at gå i indre københavn? det svarer jo til at ryge 40 smøger om dagen hvor der også i luften er flere giftstoffer end i en cigaret.

Anmeld

24. oktober 2011

Stjernestoev

Madam Blå skriver:

Jeg kan sagtens følge dig - men "desværre" fødes der jo mange børn af rygere, der er helt normale og uden allergi eller andre skavanker.. Så man tænker nok, at det sker ikke for mig..

Jeg synes selvfølgelig ikke at man skal ryge under graviditeten. Men synes heller ikke man kan forbyde det. Så må man jo også forbyde parfume, parabener og hormonforstyrrende stoffer, synes jeg. Og det er et eller andet sted at gå for vidt, for mig.

Jeg kan godt se, hvad du mener.
Jeg er bestemt også imod parfume når man er gravid osv. Nu var det her bare min hjertesag, og jeg synes risikoerne er langt mere "alvorlige", når det gælder rygning.

Og den der med "Jeg røg under min graviditet, og mine børn fejler intet". Den holder bare ikke. Hvis man ser på hvad det gør ved fosteret, så lider de fostre jo. Det kan man bare ikke se.

Jeg savner bare noget ansvar ved rygerne. Hvis de bare ville indrømme at de var dybt afhængige, og gik i behandling for deres "misbrug", men det eneste man hører er bare dårlige undskyldninger.

Anmeld

24. oktober 2011

Dorthe1986

Jeg ved ikke om man skal gøre det forbudt... hvordan skal man kunne straffe de kvinder der gør det?

Men jeg er fuldstændig enig med dig, jeg forstår slet ikke hvorfor man vel vidende alle de ting, man udsætter sit barn for, at man i det mindste ikke kan droppe smøgerne i de 9 mdr... det kan godt være man føder et barn der har en fin størrelse, selvom man har røget, men det er desværre ikke det hele man kan se med det samme...

Og jeg ved godt det er svært at holde op, har selv været ryger, men holdte op 4 mdr før jeg blev gravid og savner det slet ikke

Jeg kan godt forstå at dem, der bliver uplanlagte gravide kan have svært ved at stoppe, men jeg begriber godt nok ikke dem der ryger, hvor det har været planlagt...

Men dømmer ikke andre, det er blot min holdning

Anmeld

24. oktober 2011

132319

Det kan ikke retfærdiggøres at ryge når man er gravid, det er såre simpelt.

Dog synes jeg ikke at det med at blive gravid, hænger voldsomt sammen med at man ryger. Det gjorde det i hvert fald ikke i mit tilfælde. Jeg er blevet enormt nemt gravid 3 gange (Første to gange var ikke planlagt og første gang valgte jeg en abort) og jeg har røget alle gange, meget op til.

Jeg synes som sagt ikke at det kan retfærdiggøres at ryge når man er gravid men jeg havde selv enormt svært ved at kvitte smøgerne da jeg var gravid og røg i snit 1 smøg om ugen. Ikke mere end det og det er selvfølgelig 30 smøger mere end ingen i en hel graviditet men jeg kan jo ikke rigtig lave det om.

Begge mine unger har været over gennemsnit da de blev født.
De har begge problemer med ørene men det tror jeg (selvfølgelig uden at vide det) at de havde haft alligevel. Til gengæld er de aldrig syge, vedmindre vi lige fanger en eller anden virus.

Jeg elsker ikke mine unger mindre eller vil dem mindre det bedste end de der overhovedet ikke har røget, sådan synes jeg ikke at man kan stille det op.

Anmeld

24. oktober 2011

Stjernestoev

kiwilouise skriver:

nu undrer jeg mig bare

skullde den gravide så også forbydes at gå i indre københavn? det svarer jo til at ryge 40 smøger om dagen hvor der også i luften er flere giftstoffer end i en cigaret.

Vi kan jo ikke ændre hele verden. Der vil altid være os i luften, men du kan bestemt ændre dit eget behov, og undgå at dit barn lider mere end nødvendigt!

Anmeld

24. oktober 2011

DitteFisk

Jeg tror ikke et forbud er svaret. Et forbud i sig selv tror jeg ikke ville ændre det store..

Det er bevidstheden om skadeligheden, der er den vigtige, tror jeg. Det har fået mange til at tænke over et i de sidste mange år. Nu er de fleste klar over hvor stor skaden kan blive på fosteret, og der spilles på samvittigheden; dit barn har ikke valgt det.

Men forbud tror jeg ikke ville have den rette effekt , forstår dog godt din undren over at nogle folk stadig ryger, til trods for at vi ved så meget om det i dag.

Anmeld

24. oktober 2011

Rikke, Liam & Linus

Jeg tror det er en svær balance det der med at forbyde. Man KAN jo ikke forbyde alt der ikke er godt for os. I  bund og grund er det jo ens eget ansvar at passe på sig selv og sine kære.

Men som barn af en storryger...som også røg under graviditeten, ville jeg da ønske at hun liiiiige havde tænkt sig om en ekstra gang. Både jeg og min bror har begge været meget syge som børn. Og jeg  kan uden at lyve, sige at mit helbred er blevet åbenlyst bedre efter jeg flyttede hjemmefra og kom væk fra to storygende mennesker.

Jeg synes bare det er trist at vordende mødre ikke tænker sig bedre om. Men at forbyde rygning, tror jeg ikke er vejen frem.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.