Hvordan kan det være "lovligt" at ryge, når man er gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. oktober 2011

DitteFisk

Jeg synes det er kedeligt når gravide rygere retfærdiggør det ved at det jo er deres eget valg, og ingen skal bestemme over dem. Nej, jeg mener heller ikke der skal forbud til, ingen skal direkte bestemme det. Men når de siger "det er jo MIT probelm, det er MIT valg" så kan jeg ikke lade være med at tænke; det er da også barnets problem? Men det er ikke barnets valg... Så jeg synes godt man må have LIDT dårlig samvittighed hvis man ikke kan bryde ego-trangen til smøgen når man venter sig..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. oktober 2011

Muhmi

Carina:-) skriver:

Men hvad med børnene?

Har de ikke også retten til at sige nej tak til røg?

Jo, det er også derfor at vi har valgt at ryge udenfor...

Da jeg var gravid indtog han MIN krop og ja det ville da have været dejligt hvis jeg havde været stoppet eller min kæreste kunne have været gravid, for så ville han ikke have været udsat for det... Men der var ikke nogle der skulle komme og tvinge mig til noget jeg i bund og grund ikke føler for...

Anmeld

24. oktober 2011

Stjernestoev

Lollo1987 skriver:

Fordi vi er frie mennesker Det synes jeg godt nok det må være op til den enkeltes samvittighed, ligesom med rødt kød, parfume, hårfarve, og hvad folk ellers kan himle op om.

Synes virkelig noglegange man skal bruge energien på sig selv.

Jeg er ikke ryger, og synes heller ikke det er ok og ryge, men det er da virkelig ikke mit problem

Ja, det ville være da være super nemt, hvis man kun skulle tænke på sig selv, og ikke hvad andre gjorde..

Verden er ikke så lyserød, og vi har et ansvar for hinanden

Anmeld

24. oktober 2011

Muhmi

Gigl skriver:

Jeg synes det er kedeligt når gravide rygere retfærdiggør det ved at det jo er deres eget valg, og ingen skal bestemme over dem. Nej, jeg mener heller ikke der skal forbud til, ingen skal direkte bestemme det. Men når de siger "det er jo MIT probelm, det er MIT valg" så kan jeg ikke lade være med at tænke; det er da også barnets problem? Men det er ikke barnets valg... Så jeg synes godt man må have LIDT dårlig samvittighed hvis man ikke kan bryde ego-trangen til smøgen når man venter sig..

Hvem siger vi ikke har dårlig samvittighed?

Jeg har i hvertfald... Men det er nu engang sådan at tingene udfoldede sig og der er ikke så meget at gøre ved det nu... Vi ryger udenfor nu og så skåner vi ham, efter han er kommet ud af min krop...

Anmeld

24. oktober 2011

Benjamins'mor

Dorthe1986 skriver:

Forstår godt det er svært at holde op med at ryge, har selv været ryger men det var da også noget tamt rygestophjælp du kunne få har du prøvet at læse bogen Endelig ikke-ryger skrevet af Allen Carr? Jeg læste den over en weekend og har ikke røget siden og det bedste af det hele er at jeg ikke har savnet det overhovedet og nu er det over 1,5 år siden jeg stoppede men selvfølgelig kun hvis du stadig vil holde op

Det kan være jeg skal prøve at kigge efter den! Vil rigtigt gerne stoppe, også det at det er så dyrt efterhånden.

Ja, det var så åndssvagt og skulle kun afsted 1 gang om måneden.

Anmeld

24. oktober 2011

Stjernestoev

Og forresten piger.. Jeg prøver virkelig at svare alle, men der smutter nogen ind i mellem!

Må indrømme at jeg troede at gravide rygere kunne få alt den hjælp de havde brug for gratis. Og det er jo her problemet ligger!

Anmeld

24. oktober 2011

Stjernestoev

Hm, overvejer lidt at sende et brev til sundhedsministeriet, og linke til den her tråd. Så kunne de se at mange rygere faktisk gerne vil stoppe, men ikke får hjælp nok..
Det gør nok ikke den store forskel, men måske lidt!
Ville det være ok med Jer?

Anmeld

24. oktober 2011

Mor til Ella

Stjernestoev skriver:

Ja, det ville være da være super nemt, hvis man kun skulle tænke på sig selv, og ikke hvad andre gjorde..

Verden er ikke så lyserød, og vi har et ansvar for hinanden

Absolut, men det bliver da ikke mere lyserød af at forbyde alt der ikke gør folk sunde For min skyld kunne man da bare lade være med at sælge cigaretter i Danmark, så er der ikke nogen der bliver forpestet af røgen, men sådan er det jo ikke.

Og i sidste ende er det da folks eget problem, tror enlig også mange gerne ville stoppe for deres barns skyld. Men det er jo ikke alle der lige kan tage en kold tyrker.

Anmeld

24. oktober 2011

132319

benjamins'mor skriver:

Det kan være jeg skal prøve at kigge efter den! Vil rigtigt gerne stoppe, også det at det er så dyrt efterhånden.

Ja, det var så åndssvagt og skulle kun afsted 1 gang om måneden.

Jeg har den liggende, hvis du er interesseret

Anmeld

24. oktober 2011

N&J

Stjernestoev skriver:

Ja, det undrer jeg mig virkelig over!

Vi er fuldt bevidste om de skader det kan give fosteret, og det er fakta at: Når du ryger, inhalerer du flere hundrede skadelige stoffer. Et af dem er nikotin, som får dine blodårer til at trække sig sammen. Desuden danner du kulilte som sætter sig på de iltbærende blodlegemer (de røde blodlegemer). Det betyder, at barnet får mindre ilt og næring i den periode, man ryger. Barnets puls stiger og forbliver forhøjet 30-40 minutter efter, at man er færdig med at ryge.

Moderkagen fungerer som regel dårligere hos rygere end hos ikke-rygere. Børn født af mødre, der ryger 10-20 cigaretter daglig, vejer 200-250 g mindre, sammenlignet med børn af ikke-rygere. Det er alt på barnet som er mindre, det vil sige også hoved, længde og de indre organer. Rygere har øget risiko for at abortere, ligesom det er sværere at blive gravid, hvis man ryger.

Efter fødslen er børn af rygere oftere syge. Børnene fødes med en nedsat lungefunktion, som holder sig resten af livet. Derudover har børn af rygere større risiko for at udvikle hoste og astma, ligesom der er undersøgelser, der viser, at disse børn oftere er indlagt på hospitalet end børn af ikke rygende forældre.

Ligeledes har  børn af rygere en større risiko for bl.a. vuggedød, kolik, astmatisk bronkitis og mellemørebetændelse.

Jeg undrer mig virkelig!!

- og dette er ikke en debat imod rygere, men rygning i graviditeten.

Jeg tvivler nu på at de fleste der ryger under graviditeten ikke har dårlig samvittighed mens de ryger, men jeg tror der findes flere forklaringer:

1. kunne være at det er nogen der er blevet uplanlagt gravide, som så har enormt svært ved at forholde sig til barnet i maven

2. være nogen som er så langt henne, da de opdager det, at der er mange andre ting at tænke på end lige at holde op med at ryge

3. at man ganske enkelt ikke har redskaberne til at holde op

4. at man ikke vil holde op

5. hvis man pludselig bliver forladt, så tror jeg der er en overhængende risiko (hvis man ryger allerede) at man så bliver ved og istedet koncentrere sig om at komme ovenpå igen

Jeg syntes bestemt ikke man bør ryge under sin graviditet - overhovedet, men jeg syntes ofte der køres lidt hezt på dem der gør, istedet for at sætte sig ind i bevæggrundende der måske kan være for at de ikke stoppede, de overvejelser kan man så istedet bruge til at hjælpe andre med at finde motivation til at stoppe, for jeg kender endnu ingen der er stoppet med at ryge pga løftede pegefingre eller skælsord om hvor dårlig man er som forældre - rygere lærer jo hurtigt at lade ricisi'ene prelle lidt af, at der så er et barn involverede ændre jo selvfølgelig på det faktum, men der er man som rygere blevet så vant til at finde undskyldninger for ens dårlige vane, at udsagnet, jamen min mor røg og jeg har ikke taget skade - jamen det er altså mere tiltalende end du skader dit barn. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.