Hvordan kan det være "lovligt" at ryge, når man er gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. oktober 2011

Frøken J.

Stjernestoev skriver:

Ja, det undrer jeg mig virkelig over!

Vi er fuldt bevidste om de skader det kan give fosteret, og det er fakta at: Når du ryger, inhalerer du flere hundrede skadelige stoffer. Et af dem er nikotin, som får dine blodårer til at trække sig sammen. Desuden danner du kulilte som sætter sig på de iltbærende blodlegemer (de røde blodlegemer). Det betyder, at barnet får mindre ilt og næring i den periode, man ryger. Barnets puls stiger og forbliver forhøjet 30-40 minutter efter, at man er færdig med at ryge.

Moderkagen fungerer som regel dårligere hos rygere end hos ikke-rygere. Børn født af mødre, der ryger 10-20 cigaretter daglig, vejer 200-250 g mindre, sammenlignet med børn af ikke-rygere. Det er alt på barnet som er mindre, det vil sige også hoved, længde og de indre organer. Rygere har øget risiko for at abortere, ligesom det er sværere at blive gravid, hvis man ryger.

Efter fødslen er børn af rygere oftere syge. Børnene fødes med en nedsat lungefunktion, som holder sig resten af livet. Derudover har børn af rygere større risiko for at udvikle hoste og astma, ligesom der er undersøgelser, der viser, at disse børn oftere er indlagt på hospitalet end børn af ikke rygende forældre.

Ligeledes har  børn af rygere en større risiko for bl.a. vuggedød, kolik, astmatisk bronkitis og mellemørebetændelse.

Jeg undrer mig virkelig!!

- og dette er ikke en debat imod rygere, men rygning i graviditeten.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. oktober 2011

klmf

Siger man ikke, at vejen til helvede er brolagt med dårlige undskyldninger?

Når man nu ved, hvad det kan gøre ved et foster, så må man tage valget og ellers stå ved konsekvenserne. Barnet har kun en at takke hvis det ender med komplikationer som følge af mors rygning, så i virkleligheden er der kun en man står til regnskab for. Og det må man jo så gøre op med sig selv om man vil eller ej.

Anmeld

24. oktober 2011

Tin

Profilbillede for Tin
lotchen skriver:

Siger man ikke, at vejen til helvede er brolagt med dårlige undskyldninger?

Når man nu ved, hvad det kan gøre ved et foster, så må man tage valget og ellers stå ved konsekvenserne. Barnet har kun en at takke hvis det ender med komplikationer som følge af mors rygning, så i virkleligheden er der kun en man står til regnskab for. Og det må man jo så gøre op med sig selv om man vil eller ej.

Altså jeg har på ingen måde undskyldt at have røget i alle mine graviviteter.....Det har været et valg som jeg tog og som jeg som sådan heller ikke fortryder!

Jeg ved da godt det er usundt, men igen det er der jo så meget der er. Vi kan også ret hurtigt blive så renlige og bange for "usunde ting" at livet ikke er værd at leve! Ja undskyld mig, men hel ærlig så kan vi pakke både os selv og vores børn så meget ind i vat at det i sig selv kan være skadeligt

Anmeld

24. oktober 2011

FogL

Nu kan man jo ikke gøre forskel på folk, og hvem der sælges cigaretter til - ud over alder! 

Og vil bare lige sige, at min mor røg da hun var gravid med mig, og intet af det du nævner har været gældene for mig. Tværtimod! 

Anmeld

24. oktober 2011

DitteFisk

Tin skriver:

Altså jeg har på ingen måde undskyldt at have røget i alle mine graviviteter.....Det har været et valg som jeg tog og som jeg som sådan heller ikke fortryder!

Jeg ved da godt det er usundt, men igen det er der jo så meget der er. Vi kan også ret hurtigt blive så renlige og bange for "usunde ting" at livet ikke er værd at leve! Ja undskyld mig, men hel ærlig så kan vi pakke både os selv og vores børn så meget ind i vat at det i sig selv kan være skadeligt

Well.. du må da også gerne være så usund som du overhovedet har lyst til men, bevares, baby har jo ikke valgt at være i din mave..

Anmeld

24. oktober 2011

DitteFisk

ciepige skriver:

Nu kan man jo ikke gøre forskel på folk, og hvem der sælges cigaretter til - ud over alder! 

Og vil bare lige sige, at min mor røg da hun var gravid med mig, og intet af det du nævner har været gældene for mig. Tværtimod! 

Så er du jo heldig, men det gør jo ikke risicoen mindre for de næste børn, hvis mor ryger.. det er jo ikke ukendt fakta at rygerbørn er ret voldsomt udsatte.

Anmeld

24. oktober 2011

Tin

Profilbillede for Tin
Gigl skriver:

Well.. du må da også gerne være så usund som du overhovedet har lyst til men, bevares, baby har jo ikke valgt at være i din mave..

Nej netop! JEG har valgt at få BABY under de vilkår jeg nu kan tilbyde, og det er der jo mange der gør....under vilkår der er langt værrer end dem jeg kan tilbyde i min mave....og efter fødsel for den sags skyld!

Jeg har tilgengæld valgt nogle andre ting fra i graviditen som jeg følte var skadeligt for netop min baby....og det er jo hele poiten : Det er MIN baby og MIT liv og derfor mine valg hvad angår rygning, sund eller usund levevis, sele i bil, generel opdragelse mv......At lave en lov omkring det ville være total hen i vejret, for hvem skulle håndhæve den?

Desuden bærer jeg, og kun JEG ansvaret for mine børn, og netop det er yderlig en grund til ikke at lovgive.

Anmeld

24. oktober 2011

klmf

Tin skriver:

Vi er enige i at ungerne ikke skal pakkes ind i vat af overbekymrede forældre og at alt med måde nok er den bedste vej frem

Lige mht. rygning er jeg nok farvet af at jeg arbejder med dem som betaler prisen for rygning i form af lungecancer eller KOL. Tidligere har jeg også haft astmapatienter i ambulatoriet og mødte mange, der var passive rygere og havde lungeproblemer. Jeg passer hver dag mennesker, der ligger i respirator og har så dårlige lunger at deres livskvalitet er om end ikke totalt væk, så i hvert fald krafttigt nedsat. Mange af dem forbander den dag de tog den første smøg, for nu ligger de bundet til en seng, evt. en respirator eller i bedste fald kun en iltslange.

Jeg har sgu ondt af dem, det er en trist og angstfyldt måde at leve og dø på - ikke noget jeg vil ønske for nogen. Ungerne i mavsen har bare ikke noget valg og det er nok der, det er afgørende for mig. De bliver påført det udefra ligesom med bilos, kemikalier osv. osv., men her har moderen rent faktisk et afgørende valg!

Det er svært at holde op, I know... Min allerstærkeste motivation var at bebsen i min mave ikke skulle mangle ilt og udviklingsmuligheder og helst skulle skånes for bivirkningerne. Han har astmatisk bronkitis og børneeksem i mild grad og jeg tænker da tit på, at det var godt jeg holdt op, for ellers kunne han have risikeret at være endnu mere ramt....

Anmeld

24. oktober 2011

FogL

Gigl skriver:

Så er du jo heldig, men det gør jo ikke risicoen mindre for de næste børn, hvis mor ryger.. det er jo ikke ukendt fakta at rygerbørn er ret voldsomt udsatte.

Nej, men det er heller ikke ens betydende med, at de bliver mere syge! 

Anmeld

24. oktober 2011

Tin

Profilbillede for Tin
Gigl skriver:

Altså jeg har 5 af slagsen og ingen af dem er syge...snarer tvært imod!! Jeg er selv datter af en ryger og fejler intet.

Alle statistikker kan man jo altid få til at falde ud til den fordel man ønsker....så hel ærlig så tror jeg faktisk ikke at rygning er mere usund end færdig lavet mad, parfurme eller hårfavning!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.