Hvordan kan det være "lovligt" at ryge, når man er gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. oktober 2011

Stjernestoev

Wimmie skriver:

Hvis det kun var sig selv man skadede ved at ryge under graviditeten er jeg helt enig med dig i at man burde blande sig helt udenom. Men nu er det jo sådan at denne debat går på hvordan man skader sit ufødte barn, og derfor synes jeg faktisk det er helt ok at "blande sig" og have en mening om hvorvidt det er ok eller ej.

Vi blander os jo også hvis vi ser forældre skade deres børn på mere åbenlyse måder (eller det burde vi i hvert fald).

Og det kan godt være at man kun har sig selv at bebrejde hvis man skader sig barn via rygning, men det kan barnet jo ligesom ikke bruge til særlig meget hvis han/hun skal leve med sygdomme eller gener som følge deraf 

Jeg er SÅ enig..

Der er så mange mænd der har dårlig sædkvalitet pga. deres mor røg under graviditeten, og derfor går mange i behandling. Jeg synes det er spændende at se om der er ligeså mange i behandling om 20 år, nu hvor der heldigvis ikke er så mange der ryger mere.

Og dem der siger at mind fakta ikke er i orden pga. I kan bevise det modsatte. Der står ingen steder at alle fødes med disse ting, men fakta er at I alle, som har haft en mor der røg i graviditeten, har haft det på samme måde som foster :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. oktober 2011

Zelinasmor

Wimmie skriver:

Hvis det kun var sig selv man skadede ved at ryge under graviditeten er jeg helt enig med dig i at man burde blande sig helt udenom. Men nu er det jo sådan at denne debat går på hvordan man skader sit ufødte barn, og derfor synes jeg faktisk det er helt ok at "blande sig" og have en mening om hvorvidt det er ok eller ej.

Vi blander os jo også hvis vi ser forældre skade deres børn på mere åbenlyse måder (eller det burde vi i hvert fald).

Og det kan godt være at man kun har sig selv at bebrejde hvis man skader sig barn via rygning, men det kan barnet jo ligesom ikke bruge til særlig meget hvis han/hun skal leve med sygdomme eller gener som følge deraf 

Jeg synes bestemt der er forskel på at man skader sit barn. Mange børn fejler absolut ingenting selvom moderen har røget under hele graviditeten. Så kan i mene at skade er skade nok så mege. Jeg holder stadig på at det er op til folk selv.

Anmeld

25. oktober 2011

Wimmie

xoxotasha skriver:

Jeg synes bestemt der er forskel på at man skader sit barn. Mange børn fejler absolut ingenting selvom moderen har røget under hele graviditeten. Så kan i mene at skade er skade nok så mege. Jeg holder stadig på at det er op til folk selv.

Og hvordan ved du det?

Disse følger kan jo vise sig på mange forskellige måder, og mange af dem kan vise sig senere i livet. Bare fordi et spædbarn ikke er født med synlige misdannelser eller får en diagnose som lille kan det jo godt have taget skade.

Et par eksempler fra mit eget liv:

Min mor røg under begge sine graviditeter og "hendes børn har jo ikke taget skade" men faktum er at min søster har lidt af astmatisk bronkitis da hun var yngre og er konstant syg...og jeg mener konstant. Mindst 2 gange om måneden bliver hun forkølet og hun hoster altid.

Jeg selv har indtil 2007 haft et enormt dårligt immunforsvar - fangede alle forkølelser der kom i omløb, fik influenza ca. hver 3 måned og har døjet med 3 meget slemme halsbetændelser.

Min svigermor røg under alle sine 3 graviditeter og hendes 3 sønner har alle lidt/lider af depressioner og alle 3 har været i fertilitetsbehandling pga. dårlig sædkvalitet.

Begge dele blev først opdaget da de var voksne....

Anmeld

25. oktober 2011

H+S Skjolgborg.

Tin skriver:

Det er lovligt fordi det er et frit land. Mange har jo også katte selvom det medfører en vis riciko under graviditeten. Mange er jo også overvægtige når de bliver gravide. Nogle drikker sågar et enkel gral vin eller andet selvom de er gravide og ved det indebærer en risiko..... SÅDAN ER DET BARE

Jeg er ryger, og jeg røg da jeg ventede mig. Jeg er ikke stolt af det, men kunne ikke holde selvom jeg prøvede!

Tiltrods for det har jeg nu 5 børn, der alle havde en længde og vægt over gennemsnittet (4000gr+). Ingen er specielt meget syge...faktisk er de sjælden syge. Ja jeg kunne modbevise alle de påstande du vælger at trække frem......men jeg ved stadig godt at det ikke var et sundt valg...men igen...det er der jo mange ting der ikke er.

Jeg ryger stadig. Det gør børnenes far også....Vi har dog flyttet rygningen udendørs.....og der har vi så stået i alt slags vejr de sidste 16 år. Ja vi har ligefrem bygget et ryge skur, da vores gæster heller ikke får lov at ryge indendørs. Jeg hader nemlig indendørs røglugt, og elsker mit hjem er rent og dufter rent.

Da vi var de første i familien der lavede disse regler har det nu medført at alle børne-familier i familien der ryger, har valgt at gøre dette udendørs i deres egne hjem også....Bedst var det selvfølgelig at stoppe, men når man nu synes at rygning giver en livskvalitet, så må dette være den næstbedste løsning

Den er jeg med på.

Anmeld

25. oktober 2011

Misser1989

Kan godt følge dig! MEN.... (røg selv under graviditeten, mest når jeg var i selskab med andre) stres skader også barnet? Skal man så for alt i verden, stoppe med at ryge, hvis man får stres istedet?

Hva med dig selv? Stoppede du med at bruge hårprodukter, parfume osv. da du blev gravid? Det er også skadeligt?

Anmeld

25. oktober 2011

Zelinasmor

Wimmie skriver:

Og hvordan ved du det?

Disse følger kan jo vise sig på mange forskellige måder, og mange af dem kan vise sig senere i livet. Bare fordi et spædbarn ikke er født med synlige misdannelser eller får en diagnose som lille kan det jo godt have taget skade.

Et par eksempler fra mit eget liv:

Min mor røg under begge sine graviditeter og "hendes børn har jo ikke taget skade" men faktum er at min søster har lidt af astmatisk bronkitis da hun var yngre og er konstant syg...og jeg mener konstant. Mindst 2 gange om måneden bliver hun forkølet og hun hoster altid.

Jeg selv har indtil 2007 haft et enormt dårligt immunforsvar - fangede alle forkølelser der kom i omløb, fik influenza ca. hver 3 måned og har døjet med 3 meget slemme halsbetændelser.

Min svigermor røg under alle sine 3 graviditeter og hendes 3 sønner har alle lidt/lider af depressioner og alle 3 har været i fertilitetsbehandling pga. dårlig sædkvalitet.

Begge dele blev først opdaget da de var voksne....

Hvordan ved du så at det lige præcis er pga. rygning at i alle er ramt på den måde?

Jeg tror ikke rigtig de kan bevise det i alle tilfælde.

Jeg ved godt at rygning er skadeligt OGSÅ for baby, men jeg mener ikke at man kan bebrejde det for alverdens sygdomme senere i livet. Der kan være mange andre årsager.

Jeg ønsker ikke at nogen skal føle sig krænket eller noget. Jeg ville også bare have lov til at sige min mening.

Anmeld

25. oktober 2011

H+S Skjolgborg.

xoxotasha skriver:

Hvordan ved du så at det lige præcis er pga. rygning at i alle er ramt på den måde?

Jeg ved godt at rygning er skadeligt OGSÅ for baby, men jeg mener ikke at man kan bebrejde det for alverdens sygdomme senere i livet. Der kan være mange andre årsager.

Jeg ønsker ikke at nogen skal føle sig krænket eller noget. Jeg ville også bare have lov til at sige min mening.

Anmeld

25. oktober 2011

Wimmie

xoxotasha skriver:

Ingen forhindrer dig i at sige din mening 

Og nej, det kan ikke bevises at alle disse sygdomme skyldes rygning, men det er alle ting der kan skyldes rygning, og det ærgrer mig at mange rygere ikke tænker (vil tænke?) over dette når de bliver gravide...

Hvorfor løbe denne risiko på sine børns vegne? Jeg kan ikke se grunden til at det er nødvendigt. 

Mange rygere mener jo at det er forkasteligt at drikke sig fuld eller ryge hash under graviditeten...hvorfor er rygning så ok?

Anmeld

25. oktober 2011

Stjernestoev

Misser1989 skriver:

Kan godt følge dig! MEN.... (røg selv under graviditeten, mest når jeg var i selskab med andre) stres skader også barnet? Skal man så for alt i verden, stoppe med at ryge, hvis man får stres istedet?

Hva med dig selv? Stoppede du med at bruge hårprodukter, parfume osv. da du blev gravid? Det er også skadeligt?

Jeg har ingen børn, og jeg vil ikke bruge de produkter, når jeg er gravid, nej.

Jeg citerer nu fra rigshospitalets hjemmeside:

Rygning og stress
Er det ikke bedre, at jeg bliver ved med at ryge for at undgå stress, end at jeg holder op og derved stresser mig selv og mit ufødte barn?
Nej, man har fundet ud af, at den stress du udsætter dig selv for, når du holder op med at ryge ikke har betydning for dit ufødte barn, så det er bedre at holde op med at ryge end at fortsætte.

Anmeld

25. oktober 2011

Stjernestoev

Henriette Skjoldborg Jørgensen. skriver:

Jeg citerer igen fra rigshospitalets hjemmeside:

Rygning og stress
Er det ikke bedre, at jeg bliver ved med at ryge for at undgå stress, end at jeg holder op og derved stresser mig selv og mit ufødte barn?
Nej, man har fundet ud af, at den stress du udsætter dig selv for, når du holder op med at ryge ikke har betydning for dit ufødte barn, så det er bedre at holde op med at ryge end at fortsætte.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.