Hvordan kan det være "lovligt" at ryge, når man er gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. oktober 2011

Benjamins'mor

132319 skriver:

Jeg har den liggende, hvis du er interesseret

Kan du ikke sende en PB, så kan vi skrive om det der?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. oktober 2011

N&J

Stjernestoev skriver:

Det er jo tydeligt oplysning hjælper

Er faktisk ret chokeret over man ikke kan få gratis hjælp..

Det kan man altså også godt, i hvert fald i kbh's kommune og i esbjerg kommune, så jeg tvivler på man ikke kan andre steder. 

Anmeld

24. oktober 2011

Camulla

Dorthe1986 skriver:

Synes det er sjovt, at man bliver kaldt fanatisk ikke-ryger fordi man synes det er dybt forkert at ryge under graviditet. Fordi man synes at at det er forkert, at en gravid med vilje tager en smøg i munden og derved bevidst udsætter sit barn for skadelige stoffer og risici for at blive syg mm.

Hvordan kan det være, at være fanatisk? Er det egentlig ikke bare at tage hensyn til guldklumpen i maven?

Anmeld

24. oktober 2011

Camulla

Muhmi skriver:

Nej for jeg synes selv det er æv at man ikke kan holde op med ryge når man venter sig...

Jeg har mine grunde til at jeg ikke holdt op mens jeg var gravid, det er psykisk og stress over at miste ham.... Men ja, der er flere forskellige grunde, jeg ville gerne holde op, men ja, jeg tør ikke... OG jeg ville gerne have tilbudet om akupunktur til at holde op mens jeg var gravid, men det skulle jeg selv betale for! Det eneste jeg kunne få var en samtale, altså de der gruppemøder "Nu skal vi holde hinanden oppe, så vi kan holde op"-agtigt.... Det VED jeg at jeg overhovedet ikke dur til...  Nå nok om det....

Men jeg synes det er at være fanatisk ikke-ryger når man mener at man skal bestemme over hvordan voksne mennekser lever deres liv... Det ville jo heller ikke være særlig sjovt hvis jeg kom og tog din mobil, din make-up og dine bløde oste fra dig mens du var gravid, fordi der er nogle ting der tyder på at dette kan være skadeligt...

Men du havde råd til cigaretterne?? Hmm... 

Anmeld

24. oktober 2011

1000Ben

Stjernestoev skriver:

Ja, det undrer jeg mig virkelig over!

Vi er fuldt bevidste om de skader det kan give fosteret, og det er fakta at: Når du ryger, inhalerer du flere hundrede skadelige stoffer. Et af dem er nikotin, som får dine blodårer til at trække sig sammen. Desuden danner du kulilte som sætter sig på de iltbærende blodlegemer (de røde blodlegemer). Det betyder, at barnet får mindre ilt og næring i den periode, man ryger. Barnets puls stiger og forbliver forhøjet 30-40 minutter efter, at man er færdig med at ryge.

Moderkagen fungerer som regel dårligere hos rygere end hos ikke-rygere. Børn født af mødre, der ryger 10-20 cigaretter daglig, vejer 200-250 g mindre, sammenlignet med børn af ikke-rygere. Det er alt på barnet som er mindre, det vil sige også hoved, længde og de indre organer. Rygere har øget risiko for at abortere, ligesom det er sværere at blive gravid, hvis man ryger.

Efter fødslen er børn af rygere oftere syge. Børnene fødes med en nedsat lungefunktion, som holder sig resten af livet. Derudover har børn af rygere større risiko for at udvikle hoste og astma, ligesom der er undersøgelser, der viser, at disse børn oftere er indlagt på hospitalet end børn af ikke rygende forældre.

Ligeledes har  børn af rygere en større risiko for bl.a. vuggedød, kolik, astmatisk bronkitis og mellemørebetændelse.

Jeg undrer mig virkelig!!

- og dette er ikke en debat imod rygere, men rygning i graviditeten.

Det skulle forbydes at skade sådan et lille uskyldigt foster/baby. 

ER helt enig. 

Knus

1000Ben

Anmeld

24. oktober 2011

Camulla

benjamins'mor skriver:

Der er jeg også enig!

Jeg var ryger under min graviditet, gik til rygekonsultation ved min jordemoder, kom da også ned på 3 smøger om dagen, men alligevel. Det hjalp ikke ret meget bare at sidde og snakke om det! Var jeg blevet tilbudt akupunktur eller lign. for at holde op med at ryge, havde jeg glædeligt takket ja til det. Men i dagens Danmark skal man stortset betale alt selv nu.

Undskyld, men ja, selvfølgelig skal man da betale selv... Det er ens eget valg at man ryger og man betaler sjovt nok også selv for cigaretterne. Samfundet skal da ikke betale for at folk holder op, når de HAR råd til smøgerne?! Altså det forstår jeg virkelig ikke... Der må man tage noget ansvar for egne handlinger 

Anmeld

24. oktober 2011

baby012

syns bestemt heller ikke det er iorden at man bevidst skader sit ufødte barn, og alle de der gravide der siger de gerne vil have noget gratis hjælp til at stoppe, de har vel fint råd til at betale selv siden de har råd til cigaretter ? 

syns ikke det skal betales af staten, da jeg ikke vil betale for at de ikke kan tage sig sammen og kvitte smøgerne.. 

at man så har samvittigheden til at gøre det, det fatter jeg virkelig ikke !  

- men hver sin mening, og tror bestemt ikke et forbud ville hjælpe . 

Anmeld

24. oktober 2011

baby012

Camulla skriver:

Undskyld, men ja, selvfølgelig skal man da betale selv... Det er ens eget valg at man ryger og man betaler sjovt nok også selv for cigaretterne. Samfundet skal da ikke betale for at folk holder op, når de HAR råd til smøgerne?! Altså det forstår jeg virkelig ikke... Der må man tage noget ansvar for egne handlinger 

Anmeld

24. oktober 2011

Benjamins'mor

N&J skriver:

Det kan man altså også godt, i hvert fald i kbh's kommune og i esbjerg kommune, så jeg tvivler på man ikke kan andre steder. 

Altså i Viborg kommune er den eneste gratis behandling at snakke med en jordemoder 1 gang om måneden under graviditet.

Anmeld

24. oktober 2011

Camulla

gravid20 skriver:

syns bestemt heller ikke det er iorden at man bevidst skader sit ufødte barn, og alle de der gravide der siger de gerne vil have noget gratis hjælp til at stoppe, de har vel fint råd til at betale selv siden de har råd til cigaretter ? 

syns ikke det skal betales af staten, da jeg ikke vil betale for at de ikke kan tage sig sammen og kvitte smøgerne.. 

at man så har samvittigheden til at gøre det, det fatter jeg virkelig ikke !  

- men hver sin mening, og tror bestemt ikke et forbud ville hjælpe . 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.