Hvordan kan det være "lovligt" at ryge, når man er gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. oktober 2011

Muhmi

Stjernestoev skriver:

Se her..
Vi er jo faktisk enige langt henne af vejen!

Du tog et ansvar der, efter min mening, og det har jeg så meget længtes efter. Som gravid-rygere burde man kunne få al den behandling man har brug for, gratis.. Og det er jo også en behandling

Jeg ved vi er enige "enige" ... Vi har diskuteret det her før...

Men ja, det burde være gratis eller med tilskud at få den behandling der skal til også selv man ikke er gravid... Det koster altså en halv bondegård at få akupunktur eller købe de der piller som får én til at holde op ligeså stille... Det er sku ikke fair synes jeg....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. oktober 2011

Tin

Profilbillede for Tin
Dorthe1986 skriver:

Ikke alting dukker op med det samme. Men tror også ts mere tænker på, hvordan man kan ryge, når man ved risikoen er der for alle de ting hun nævner?

Altså der er jo risikoer alle vegne i livet, og mange andre ting end lige rygning kan jo spille ind, som der også før er nævnt. Jeg røg under mine graviditeter fordi det gjore mig glad!!

Jeg vidste det ikke var sundt for mine børn og satte forbruget en smule ned, men valgte bevist ikke at stoppe!

Jeg er selv datter af en ryger....og fejler ingenting (iflg mig selv ihvertfald)

Anmeld

24. oktober 2011

Benjamins'mor

Dorthe1986 skriver:

Ikke alting dukker op med det samme. Men tror også ts mere tænker på, hvordan man kan ryge, når man ved risikoen er der for alle de ting hun nævner?

Årh, haha, nu bliver det skisme svært at skrive.

Altså, det er meget svært at stoppe med at ryge, når først man ryger. Og ikke-rygere ved jo heller ikke hvor svært det er, måske derfor de har så svært ved at sætte sig ind i det.

Havde jeg blevet tilbudt noget gratis behandling, havde jeg glædeligt takket ja, så havde jeg også været røgfri idag, hvilket jeg ville være glad for. Men jeg gik til rygekonsultation ved min jordemoder, hvor vi bare sad og snakkede om rygning, ikke lige fordi det hjælper på det.

Anmeld

24. oktober 2011

maria_wlt

Stjernestoev skriver:

Ja, det undrer jeg mig virkelig over!

Vi er fuldt bevidste om de skader det kan give fosteret, og det er fakta at: Når du ryger, inhalerer du flere hundrede skadelige stoffer. Et af dem er nikotin, som får dine blodårer til at trække sig sammen. Desuden danner du kulilte som sætter sig på de iltbærende blodlegemer (de røde blodlegemer). Det betyder, at barnet får mindre ilt og næring i den periode, man ryger. Barnets puls stiger og forbliver forhøjet 30-40 minutter efter, at man er færdig med at ryge.

Moderkagen fungerer som regel dårligere hos rygere end hos ikke-rygere. Børn født af mødre, der ryger 10-20 cigaretter daglig, vejer 200-250 g mindre, sammenlignet med børn af ikke-rygere. Det er alt på barnet som er mindre, det vil sige også hoved, længde og de indre organer. Rygere har øget risiko for at abortere, ligesom det er sværere at blive gravid, hvis man ryger.

Efter fødslen er børn af rygere oftere syge. Børnene fødes med en nedsat lungefunktion, som holder sig resten af livet. Derudover har børn af rygere større risiko for at udvikle hoste og astma, ligesom der er undersøgelser, der viser, at disse børn oftere er indlagt på hospitalet end børn af ikke rygende forældre.

Ligeledes har  børn af rygere en større risiko for bl.a. vuggedød, kolik, astmatisk bronkitis og mellemørebetændelse.

Jeg undrer mig virkelig!!

- og dette er ikke en debat imod rygere, men rygning i graviditeten.

Ja hvis det bare var så nemt..

Det undre mig om noget også.. Vi er i år 2012 og der er spalt op og spalte ned fra div eksperter om hvor skadeligt det er.. Men men men... 

Det skidt gør bare noget ved én.. Jeg var selv ryger i 13 år indtil jeg blev gravid..

Anmeld

24. oktober 2011

Dorthe1986

Muhmi skriver:

Jeg kalder det fanatisk at ville have gjort det ulovligt... At i tager hensyn til jeres babyer er ikke fanatisk, det er alm. sund fornuft... Men at man synes det er iorden at tage retten til at være voksen og selv bestemme over liv, fra folk, det er fanatisme

Ja jeg tror nu heller ikke at et forbud er vejen frem, men mere oplysning og gratis behandling!

Anmeld

24. oktober 2011

Mi

Det er jo også skadeligt at smøre sig ind i creme som indeholder nogle bestemte kemiske stoffer, at bruge makeup med disse stoffer i, at bruge bilens almindelige sele og så meget andet. Skal alt dette så forbydes?

Anmeld

24. oktober 2011

Muhmi

Dorthe1986 skriver:

Ja jeg tror nu heller ikke at et forbud er vejen frem, men mere oplysning og gratis behandling!

Anmeld

24. oktober 2011

Muhmi

Mi skriver:

Det er jo også skadeligt at smøre sig ind i creme som indeholder nogle bestemte kemiske stoffer, at bruge makeup med disse stoffer i, at bruge bilens almindelige sele og så meget andet. Skal alt dette så forbydes?

Anmeld

24. oktober 2011

Dorthe1986

Tin skriver:

Altså der er jo risikoer alle vegne i livet, og mange andre ting end lige rygning kan jo spille ind, som der også før er nævnt. Jeg røg under mine graviditeter fordi det gjore mig glad!!

Jeg vidste det ikke var sundt for mine børn og satte forbruget en smule ned, men valgte bevist ikke at stoppe!

Jeg er selv datter af en ryger....og fejler ingenting (iflg mig selv ihvertfald)

Selvfølgelig bliver alle børn ikke syge af at moderen ryger, men ja det er svært for mig at forstå hvorfor man tør tage chancen, selvom jeg selv har været ryger, men det er jo heller ikke meningen, man skal forstå alt

Anmeld

24. oktober 2011

Peanut

Stjernestoev skriver:

Ja, det undrer jeg mig virkelig over!

Vi er fuldt bevidste om de skader det kan give fosteret, og det er fakta at: Når du ryger, inhalerer du flere hundrede skadelige stoffer. Et af dem er nikotin, som får dine blodårer til at trække sig sammen. Desuden danner du kulilte som sætter sig på de iltbærende blodlegemer (de røde blodlegemer). Det betyder, at barnet får mindre ilt og næring i den periode, man ryger. Barnets puls stiger og forbliver forhøjet 30-40 minutter efter, at man er færdig med at ryge.

Moderkagen fungerer som regel dårligere hos rygere end hos ikke-rygere. Børn født af mødre, der ryger 10-20 cigaretter daglig, vejer 200-250 g mindre, sammenlignet med børn af ikke-rygere. Det er alt på barnet som er mindre, det vil sige også hoved, længde og de indre organer. Rygere har øget risiko for at abortere, ligesom det er sværere at blive gravid, hvis man ryger.

Efter fødslen er børn af rygere oftere syge. Børnene fødes med en nedsat lungefunktion, som holder sig resten af livet. Derudover har børn af rygere større risiko for at udvikle hoste og astma, ligesom der er undersøgelser, der viser, at disse børn oftere er indlagt på hospitalet end børn af ikke rygende forældre.

Ligeledes har  børn af rygere en større risiko for bl.a. vuggedød, kolik, astmatisk bronkitis og mellemørebetændelse.

Jeg undrer mig virkelig!!

- og dette er ikke en debat imod rygere, men rygning i graviditeten.

Det lyder til du har meget viden 

Så ville lige høre med passiv rygning i graviditeten? Er det ligeså skidt? Kan det skade bebs lige så meget, som hvis man selv røg?  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.