Hvordan kan det være "lovligt" at ryge, når man er gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. oktober 2011

Stjernestoev

Norman skriver:

Jeg har faktisk selv røget i næsten 10 år. MEN, vi blev enige om at vi gerne ville have en baby og jeg stoppede derfor med at ryge for 1,5 år siden, det er det bedste jeg nogensinde har gjort.

Men selv som ryger kunne jeg godt tænke mig til, at jeg så absolut ikke skal have baby under sådanne nogle forhold. Sagde også til min kæreste at han gerne måtte blive ved med at ryge, men det bliver ikke indefor eller i nærheden af mig!

Syntes det er synd for børnene i det hele taget, de kan jo ikke sige fra, til den røg der nærmest bliver proppet ned i halsen på dem, hvis mor og far ryger  .. 

Men som der er blevet sagt, så er det jo ikke kun rygning der skal forbydes hvis det er, der er så mange andre ting også  .. Og vi lever i et frit land, så folk må gøre som de har lyst til.. 

Og jeg er ked af at sige det, jeg har bestemt ikke noget imod rygere på den måde. Men jeg kan ikke se hvordan man gør det bedste for sit barn hvis man ryger imens man er gravid eller i nærheden af sine børn i hjemmet i det hele taget  

Jeg er SÅ enig.
Men jeg tænker nu heller ikke de skal i fængsel, eller have børnene fjernet, men mere at de skulle tvinges til at komme i behandling.

Jeg synes bare at mange kommer med så mange undskyldninger, istedet for at tage imod den hjælp, som vi nu engang kan tilbyde.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. oktober 2011

Tin

Profilbillede for Tin
Stjernestoev skriver:

Ja, det undrer jeg mig virkelig over!

Vi er fuldt bevidste om de skader det kan give fosteret, og det er fakta at: Når du ryger, inhalerer du flere hundrede skadelige stoffer. Et af dem er nikotin, som får dine blodårer til at trække sig sammen. Desuden danner du kulilte som sætter sig på de iltbærende blodlegemer (de røde blodlegemer). Det betyder, at barnet får mindre ilt og næring i den periode, man ryger. Barnets puls stiger og forbliver forhøjet 30-40 minutter efter, at man er færdig med at ryge.

Moderkagen fungerer som regel dårligere hos rygere end hos ikke-rygere. Børn født af mødre, der ryger 10-20 cigaretter daglig, vejer 200-250 g mindre, sammenlignet med børn af ikke-rygere. Det er alt på barnet som er mindre, det vil sige også hoved, længde og de indre organer. Rygere har øget risiko for at abortere, ligesom det er sværere at blive gravid, hvis man ryger.

Efter fødslen er børn af rygere oftere syge. Børnene fødes med en nedsat lungefunktion, som holder sig resten af livet. Derudover har børn af rygere større risiko for at udvikle hoste og astma, ligesom der er undersøgelser, der viser, at disse børn oftere er indlagt på hospitalet end børn af ikke rygende forældre.

Ligeledes har  børn af rygere en større risiko for bl.a. vuggedød, kolik, astmatisk bronkitis og mellemørebetændelse.

Jeg undrer mig virkelig!!

- og dette er ikke en debat imod rygere, men rygning i graviditeten.

Det er lovligt fordi det er et frit land. Mange har jo også katte selvom det medfører en vis riciko under graviditeten. Mange er jo også overvægtige når de bliver gravide. Nogle drikker sågar et enkel gral vin eller andet selvom de er gravide og ved det indebærer en risiko..... SÅDAN ER DET BARE

Jeg er ryger, og jeg røg da jeg ventede mig. Jeg er ikke stolt af det, men kunne ikke holde selvom jeg prøvede!

Tiltrods for det har jeg nu 5 børn, der alle havde en længde og vægt over gennemsnittet (4000gr+). Ingen er specielt meget syge...faktisk er de sjælden syge. Ja jeg kunne modbevise alle de påstande du vælger at trække frem......men jeg ved stadig godt at det ikke var et sundt valg...men igen...det er der jo mange ting der ikke er.

Jeg ryger stadig. Det gør børnenes far også....Vi har dog flyttet rygningen udendørs.....og der har vi så stået i alt slags vejr de sidste 16 år. Ja vi har ligefrem bygget et ryge skur, da vores gæster heller ikke får lov at ryge indendørs. Jeg hader nemlig indendørs røglugt, og elsker mit hjem er rent og dufter rent.

Da vi var de første i familien der lavede disse regler har det nu medført at alle børne-familier i familien der ryger, har valgt at gøre dette udendørs i deres egne hjem også....Bedst var det selvfølgelig at stoppe, men når man nu synes at rygning giver en livskvalitet, så må dette være den næstbedste løsning

Anmeld

24. oktober 2011

Madam Blå

Stjernestoev skriver:

Jeg kan godt se, hvad du mener.
Jeg er bestemt også imod parfume når man er gravid osv. Nu var det her bare min hjertesag, og jeg synes risikoerne er langt mere "alvorlige", når det gælder rygning.

Og den der med "Jeg røg under min graviditet, og mine børn fejler intet". Den holder bare ikke. Hvis man ser på hvad det gør ved fosteret, så lider de fostre jo. Det kan man bare ikke se.

Jeg savner bare noget ansvar ved rygerne. Hvis de bare ville indrømme at de var dybt afhængige, og gik i behandling for deres "misbrug", men det eneste man hører er bare dårlige undskyldninger.

Jeg er slet ikke ueing men som du siger, så er det din mærkesag. Tror at alle gravide har et eller andet, de bare ikke gør. Om det er rygning, alkohol, hårfarvning, parabener, parfume eller noget andet. Så har de fleste også en ting, hvor de er lidt mere "ligeglade". Mig selv fx - jeg har et par gange nydt et glas vin eller en halv øl. Helt uden at fortrække en mine. Og har også røget mig en halv smøg.. Den har jeg det så ikke godt med. Men jeg kunne ikke drømme om at farve hår!

Lidt underligt, men tror, at det hænger sådan sammen

Synes absolut også, at man som ryger burde gøre ALT for at stoppe. Jeg vil ikke sige, at alle kan stoppe - og vil heller ikke sige, at jeg ikke kan forstå, at man ikke engang kan gøre det for sit barn.. For jeg kan ikke helt sætte mig ind i, hvordan det må være.. Er selv normalt stor-ryger, og syntes det har været vildt svært at stoppe med at ryge. Men det er dog lykkedes mig. Men vi er jo ikke alle ens.

Anmeld

24. oktober 2011

Muhmi

Fordi vi som mennesker har ret til selv at vælge hvordan vi lever vores liv og hvad vi udsætter vores børn for, så længe det ikke er overgreb af den voldlige, psykiske eller seksuelle art...

Så behøver den vel ikke at være længere......

Anmeld

24. oktober 2011

Stjernestoev

132319 skriver:

Det kan ikke retfærdiggøres at ryge når man er gravid, det er såre simpelt.

Dog synes jeg ikke at det med at blive gravid, hænger voldsomt sammen med at man ryger. Det gjorde det i hvert fald ikke i mit tilfælde. Jeg er blevet enormt nemt gravid 3 gange (Første to gange var ikke planlagt og første gang valgte jeg en abort) og jeg har røget alle gange, meget op til.

Jeg synes som sagt ikke at det kan retfærdiggøres at ryge når man er gravid men jeg havde selv enormt svært ved at kvitte smøgerne da jeg var gravid og røg i snit 1 smøg om ugen. Ikke mere end det og det er selvfølgelig 30 smøger mere end ingen i en hel graviditet men jeg kan jo ikke rigtig lave det om.

Begge mine unger har været over gennemsnit da de blev født.
De har begge problemer med ørene men det tror jeg (selvfølgelig uden at vide det) at de havde haft alligevel. Til gengæld er de aldrig syge, vedmindre vi lige fanger en eller anden virus.

Jeg elsker ikke mine unger mindre eller vil dem mindre det bedste end de der overhovedet ikke har røget, sådan synes jeg ikke at man kan stille det op.

Jeg synes ikke at børnene skal tvangsfjernes, eller moren skal i fængsel. Men at hun skal tvinges i behandling.
Nogle er så dybt afhængige, at de ikke kan stoppe selv, og det er her at jeg mener at de skal tvinges i behandling. Når man som stofmisbruger kan blive clean, fordi man er gravid, så vil jeg vove at påstå at alle rygere også kan! Med den rette hjælp..

Jeg savner bare at rygerne selv tager ansvar, istedet for at forsvare sig selv konstant, og komme med undskyldninger.

Og jeg tror bestemt også de elsker deres børn. Der er jo ingen der kan vurdere om folk elsker deres børn

Anmeld

24. oktober 2011

Muhmi

Tin skriver:

Det er lovligt fordi det er et frit land. Mange har jo også katte selvom det medfører en vis riciko under graviditeten. Mange er jo også overvægtige når de bliver gravide. Nogle drikker sågar et enkel gral vin eller andet selvom de er gravide og ved det indebærer en risiko..... SÅDAN ER DET BARE

Jeg er ryger, og jeg røg da jeg ventede mig. Jeg er ikke stolt af det, men kunne ikke holde selvom jeg prøvede!

Tiltrods for det har jeg nu 5 børn, der alle havde en længde og vægt over gennemsnittet (4000gr+). Ingen er specielt meget syge...faktisk er de sjælden syge. Ja jeg kunne modbevise alle de påstande du vælger at trække frem......men jeg ved stadig godt at det ikke var et sundt valg...men igen...det er der jo mange ting der ikke er.

Jeg ryger stadig. Det gør børnenes far også....Vi har dog flyttet rygningen udendørs.....og der har vi så stået i alt slags vejr de sidste 16 år. Ja vi har ligefrem bygget et ryge skur, da vores gæster heller ikke får lov at ryge indendørs. Jeg hader nemlig indendørs røglugt, og elsker mit hjem er rent og dufter rent.

Da vi var de første i familien der lavede disse regler har det nu medført at alle børne-familier i familien der ryger, har valgt at gøre dette udendørs i deres egne hjem også....Bedst var det selvfølgelig at stoppe, men når man nu synes at rygning giver en livskvalitet, så må dette være den næstbedste løsning

Enig enig enig! Silas var godt nok ikke verdenens største baby, men 3224gr og 54 cm er vist egentlig meget fint og jeg gik til termin!

Efter vi er holdt op med at ryge indenfor herhjemme, hvilket vi gjorde tre uger før Silas blev født, (Grundet tapet overalt som var helt nyt, nye gardiner, nyt gulvtæppe, og nymalet over det hele) er min mor og stedfar også begyndt at ryge udenfor hjemme hos dem... De lagde nemlig mærke til hvilken dejlig ikke-ryger duft der var i vores hjem...

Men dermed sagt så mener jeg bestemt ikke at man kan gøre det ulovligt for voksne mennesker at ryge når de er gravide... Så skal der simpelthen deles dagbøder ud eller hvad? Hvad så med dem der drikker lidt eller meget... Hvad med dem der stadig har make-up på mens de er gravide og hvad med dem der bor i KBH må de slet ikke få børn mens de bor dér?? Ja undskyld mig, men der er sku mange ting man udsætter sine børn for efterhånden og vi kan ikke sætte politiet på overarebjde fordi der er nogle fanatiske ikke-rygere......

Anmeld

24. oktober 2011

Tin

Profilbillede for Tin
Stjernestoev skriver:

Jeg synes ikke at børnene skal tvangsfjernes, eller moren skal i fængsel. Men at hun skal tvinges i behandling.
Nogle er så dybt afhængige, at de ikke kan stoppe selv, og det er her at jeg mener at de skal tvinges i behandling. Når man som stofmisbruger kan blive clean, fordi man er gravid, så vil jeg vove at påstå at alle rygere også kan! Med den rette hjælp..

Jeg savner bare at rygerne selv tager ansvar, istedet for at forsvare sig selv konstant, og komme med undskyldninger.

Og jeg tror bestemt også de elsker deres børn. Der er jo ingen der kan vurdere om folk elsker deres børn

Kan du uddybe....hvordan mener du mht at ryger skal tage ansvar??

Anmeld

24. oktober 2011

Miin'Baby'Mus

Stjernestoev skriver:

Jeg er SÅ enig.
Men jeg tænker nu heller ikke de skal i fængsel, eller have børnene fjernet, men mere at de skulle tvinges til at komme i behandling.

Jeg synes bare at mange kommer med så mange undskyldninger, istedet for at tage imod den hjælp, som vi nu engang kan tilbyde.

Ja jeg syntes også der er mange dumme undskyldninger, og det er jo bevist at smøger ikke gavner, eller gør at man tackler stress bedre osv osv. Det er noget man sætter sig selv til at tro..

Man ja, man kunne vel sige at hvis man skal have en baby ja, så skal man ikke ryge under graviditeten, men det er da nok også lige drastisk nok, er det ikke? Altså hvis man er voksen nok til at få børn så er man vel også voksen nok til at tage ansvaret for sine handlinger. Ved godt at det KAN VÆRE at børnene tager skade, men det er jo ikke 100% sandt, det er kun nogle børn der tager skade, og det er nok derfor spørgsmålet her er svært at svare på eller finde en løsning på.

Ved bare at mit barn ikke skal passes af nogle der ryger indenfor eller i deres bil fordi det vil jeg ikke udsætte mit barn for. Det er så bare mig der er hysterisk, men sådan har jeg det virkelig!

Som eks-ryger så syntes jeg virkelig at smøger og alt der hører med dertil er virkelig ulækkert, er så glad for at jeg ikke er en af de eks-rygere der konstant tænker på smøger de næste 10 år efter rygestop  ..

Anmeld

24. oktober 2011

132319

Stjernestoev skriver:

Jeg synes at det er lidt at sætte den på spidsen, at folk skal i behandling.

Jeg ser ikke mig selv som en der RØG i graviditeten, de 30 smøger jeg har på samvittigheden er ikke noget jeg er decideret flov over. Alligevel indrømmer jeg da blank at det er fordi jeg var for svag til at lade være.

Anmeld

24. oktober 2011

Tin

Profilbillede for Tin
Muhmi skriver:

Enig enig enig! Silas var godt nok ikke verdenens største baby, men 3224gr og 54 cm er vist egentlig meget fint og jeg gik til termin!

Efter vi er holdt op med at ryge indenfor herhjemme, hvilket vi gjorde tre uger før Silas blev født, (Grundet tapet overalt som var helt nyt, nye gardiner, nyt gulvtæppe, og nymalet over det hele) er min mor og stedfar også begyndt at ryge udenfor hjemme hos dem... De lagde nemlig mærke til hvilken dejlig ikke-ryger duft der var i vores hjem...

Men dermed sagt så mener jeg bestemt ikke at man kan gøre det ulovligt for voksne mennesker at ryge når de er gravide... Så skal der simpelthen deles dagbøder ud eller hvad? Hvad så med dem der drikker lidt eller meget... Hvad med dem der stadig har make-up på mens de er gravide og hvad med dem der bor i KBH må de slet ikke få børn mens de bor dér?? Ja undskyld mig, men der er sku mange ting man udsætter sine børn for efterhånden og vi kan ikke sætte politiet på overarebjde fordi der er nogle fanatiske ikke-rygere......

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.