Stjernestoev skriver:
Ja, det undrer jeg mig virkelig over!
Vi er fuldt bevidste om de skader det kan give fosteret, og det er fakta at: Når du ryger, inhalerer du flere hundrede skadelige stoffer. Et af dem er nikotin, som får dine blodårer til at trække sig sammen. Desuden danner du kulilte som sætter sig på de iltbærende blodlegemer (de røde blodlegemer). Det betyder, at barnet får mindre ilt og næring i den periode, man ryger. Barnets puls stiger og forbliver forhøjet 30-40 minutter efter, at man er færdig med at ryge.
Moderkagen fungerer som regel dårligere hos rygere end hos ikke-rygere. Børn født af mødre, der ryger 10-20 cigaretter daglig, vejer 200-250 g mindre, sammenlignet med børn af ikke-rygere. Det er alt på barnet som er mindre, det vil sige også hoved, længde og de indre organer. Rygere har øget risiko for at abortere, ligesom det er sværere at blive gravid, hvis man ryger.
Efter fødslen er børn af rygere oftere syge. Børnene fødes med en nedsat lungefunktion, som holder sig resten af livet. Derudover har børn af rygere større risiko for at udvikle hoste og astma, ligesom der er undersøgelser, der viser, at disse børn oftere er indlagt på hospitalet end børn af ikke rygende forældre.
Ligeledes har børn af rygere en større risiko for bl.a. vuggedød, kolik, astmatisk bronkitis og mellemørebetændelse.
Jeg undrer mig virkelig!!
- og dette er ikke en debat imod rygere, men rygning i graviditeten.
Det er lovligt fordi det er et frit land. Mange har jo også katte selvom det medfører en vis riciko under graviditeten. Mange er jo også overvægtige når de bliver gravide. Nogle drikker sågar et enkel gral vin eller andet selvom de er gravide og ved det indebærer en risiko..... SÅDAN ER DET BARE
Jeg er ryger, og jeg røg da jeg ventede mig. Jeg er ikke stolt af det, men kunne ikke holde selvom jeg prøvede!
Tiltrods for det har jeg nu 5 børn, der alle havde en længde og vægt over gennemsnittet (4000gr+). Ingen er specielt meget syge...faktisk er de sjælden syge. Ja jeg kunne modbevise alle de påstande du vælger at trække frem......men jeg ved stadig godt at det ikke var et sundt valg...men igen...det er der jo mange ting der ikke er.
Jeg ryger stadig. Det gør børnenes far også....Vi har dog flyttet rygningen udendørs.....og der har vi så stået i alt slags vejr de sidste 16 år. Ja vi har ligefrem bygget et ryge skur, da vores gæster heller ikke får lov at ryge indendørs. Jeg hader nemlig indendørs røglugt, og elsker mit hjem er rent og dufter rent.
Da vi var de første i familien der lavede disse regler har det nu medført at alle børne-familier i familien der ryger, har valgt at gøre dette udendørs i deres egne hjem også....Bedst var det selvfølgelig at stoppe, men når man nu synes at rygning giver en livskvalitet, så må dette være den næstbedste løsning