Hvordan kan det være "lovligt" at ryge, når man er gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. oktober 2011

Wimmie

Stjernestoev skriver:

Rygning og stress
Er det ikke bedre, at jeg bliver ved med at ryge for at undgå stress, end at jeg holder op og derved stresser mig selv og mit ufødte barn?
Nej, man har fundet ud af, at den stress du udsætter dig selv for, når du holder op med at ryge ikke har betydning for dit ufødte barn, så det er bedre at holde op med at ryge end at fortsætte.

Nemlig 

Det er en undskyldning som popper op i næsten hver eneste "rygning og graviditet"-diskussion.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. oktober 2011

H+S Skjolgborg.

Wimmie skriver:

Ingen forhindrer dig i at sige din mening 

Og nej, det kan ikke bevises at alle disse sygdomme skyldes rygning, men det er alle ting der kan skyldes rygning, og det ærgrer mig at mange rygere ikke tænker (vil tænke?) over dette når de bliver gravide...

Hvorfor løbe denne risiko på sine børns vegne? Jeg kan ikke se grunden til at det er nødvendigt. 

Mange rygere mener jo at det er forkasteligt at drikke sig fuld eller ryge hash under graviditeten...hvorfor er rygning så ok?

Kort sagt ingen ting er ok der kan skade barne i mine øjne skulle man aldrig være starte og er man ryger skule man stoppe så snart man ville lave en baby.Hvis jeg kunne have jeg gjort det den gang og var så tæt på var endleig kun fest ryger i mange mange år første som 28 år starte jeg hved af ryger mere og mere også da jeg fandt ud af jeg vente mit 2 barn leve jeg i vold ingen  familie osv tæt på mig var indlagt flere gange så stig mine smøger desværre en del også da jeg så stoppe på p-sprøjten i juni 2009 røge jeg mindre og mindre og var røg fir i 8 dage første gang så 4 dage så 9 dage så i april teste jeg positiv og starte å¨rygstopkursus og var røgfri i 13 dage så 8 dag så 10 dag også var jeg med et på 6-8 om dagen og holde den og har holdt den til han var 6 mdr så kom jeg ind og ud af sygehuse og hvad hved af midste mine børn pga det pykiske jeg fejle også fik jeg her i marts ny fast medicin og kæmpe mig op fra af være mega syg til af skulle på pension osv til en stærk kvinde så nu mangler jeg bare lige lidt mere tid og tabe mig 14 kg også ville jeg prøv igen af stoppe med af ryge.Nå min eks sviger mor igellem 40 års røg kan kan jeg sgu også tro jeg nok håber jeg *GGG*.

Henriette som ryger ca 6 om dagen nu efter jeg er starte job med ældre mennesker og rygeningen er forbudt er det super letter for mig.

Anmeld

25. oktober 2011

Misser1989

Stjernestoev skriver:

Jeg har ingen børn, og jeg vil ikke bruge de produkter, når jeg er gravid, nej.

Jeg citerer nu fra rigshospitalets hjemmeside:

Rygning og stress
Er det ikke bedre, at jeg bliver ved med at ryge for at undgå stress, end at jeg holder op og derved stresser mig selv og mit ufødte barn?
Nej, man har fundet ud af, at den stress du udsætter dig selv for, når du holder op med at ryge ikke har betydning for dit ufødte barn, så det er bedre at holde op med at ryge end at fortsætte.

Det kan godt være. Men derfor mener jeg stadig det er bedre at man ryger 4-5 smøger om dagen, istedet for at blive stresset.. jeg har IKKE dårlig samvittighed over at have røget igennem min graviditet (men regner bestemt med at jeg er stoppet med at ryge, inden jeg skal være gravid igen). Har også brugt parfume og hårprodukter. Og så vid jeg kan se fejler min søn ikke noget.. Han har godt nok AB, men havde min lillesøster også, og min mor har ALDRIG røget, så det kunne han have fået alligevel! Han vejede pænt over gemmesnittet, igennem hele graviditeten. Ved fødslen vejede han 3255, og han er altså født i uge 36+1. Når jeg var ved jordemoder og til scanning hver månede, blev der ALDRIG snakket om at jeg røg. Det kunne de ikke se på hans hjertelyd eller noget. Og moderkagen var perfekt!

Giver dig fuldstændig ret i at det er bedst at stoppe.. Gu er det da det! Det er bedst for barnet, dig selv og dine omgivelser.. Men syntes ikke det er noget andre skal blande sig i..

Anmeld

25. oktober 2011

Pige2009

Madam Blå skriver:

Jeg kan sagtens følge dig - men "desværre" fødes der jo mange børn af rygere, der er helt normale og uden allergi eller andre skavanker.. Så man tænker nok, at det sker ikke for mig..

Jeg synes selvfølgelig ikke at man skal ryge under graviditeten. Men synes heller ikke man kan forbyde det. Så må man jo også forbyde parfume, parabener og hormonforstyrrende stoffer, synes jeg. Og det er et eller andet sted at gå for vidt, for mig.

Jeg er faktisk helt enig med dig og jeg tror godt, de der ryger er klar over problematikken

Anmeld

25. oktober 2011

Dorthe1986

Stjernestoev skriver:

Jeg citerer igen fra rigshospitalets hjemmeside:

Rygning og stress

Anmeld

25. oktober 2011

Stjernestoev

Misser1989 skriver:

Det kan godt være. Men derfor mener jeg stadig det er bedre at man ryger 4-5 smøger om dagen, istedet for at blive stresset.. jeg har IKKE dårlig samvittighed over at have røget igennem min graviditet (men regner bestemt med at jeg er stoppet med at ryge, inden jeg skal være gravid igen). Har også brugt parfume og hårprodukter. Og så vid jeg kan se fejler min søn ikke noget.. Han har godt nok AB, men havde min lillesøster også, og min mor har ALDRIG røget, så det kunne han have fået alligevel! Han vejede pænt over gemmesnittet, igennem hele graviditeten. Ved fødslen vejede han 3255, og han er altså født i uge 36+1. Når jeg var ved jordemoder og til scanning hver månede, blev der ALDRIG snakket om at jeg røg. Det kunne de ikke se på hans hjertelyd eller noget. Og moderkagen var perfekt!

Giver dig fuldstændig ret i at det er bedst at stoppe.. Gu er det da det! Det er bedst for barnet, dig selv og dine omgivelser.. Men syntes ikke det er noget andre skal blande sig i..

Jeg giver virkelig op.
Tror bare jeg vil begynde at køre spirituskørsel, for jeg kender en som gjorde det, og der skete ikke noget! Sådan hænger verden virkelig ikke sammen.
Og jeg vil MEGET gerne tale med din jordemor, for hvis hun bare har ignoreret din rygning, så behøver hun vist lidt mere uddannelse indenfor faget!

Men ved du hvad? Lad os alle bare lukke øjnene, og ignorere hvad der er videnskabeligt bevist. Så kommer vi helt sikkert langt, og fremtiden er helt sikret

Anmeld

25. oktober 2011

Zelinasmor

Wimmie skriver:

Ingen forhindrer dig i at sige din mening 

Og nej, det kan ikke bevises at alle disse sygdomme skyldes rygning, men det er alle ting der kan skyldes rygning, og det ærgrer mig at mange rygere ikke tænker (vil tænke?) over dette når de bliver gravide...

Hvorfor løbe denne risiko på sine børns vegne? Jeg kan ikke se grunden til at det er nødvendigt. 

Mange rygere mener jo at det er forkasteligt at drikke sig fuld eller ryge hash under graviditeten...hvorfor er rygning så ok?

Jeg mener ikke at rygning kan sammenlignes med alkohol og hash. Og ja, det er da ikke smart at ryge under graviditet.

Jeg mener ikke at det handler om at man ikke tænker. For man ved det godt. Men som tidligere skrevet er der kun sig selv at bebrejde hvis der skulle ske noget. Så synes det er op til folk selv og deres samvittighed.

Anmeld

25. oktober 2011

Stjernestoev

Wimmie skriver:

Nemlig 

Det er en undskyldning som popper op i næsten hver eneste "rygning og graviditet"-diskussion.

Jeg giver seriøst op..

Lad os ignorere hvad lægerne, forskerne osv. siger, for rygerne har altid ret i dette emne.

Sikke en verden vi ville leve i, hvis alle havde den holdning "det sker ikke for mig".

Jeg sidder virkelig med en rigtig "øv"-følelse lige nu.

Anmeld

25. oktober 2011

Dorthe1986

Misser1989 skriver:

Det er da dejligt at din søn ikke fejler noget udover AB, men pointen i denne debat er, det at man overhovedet tør tage chancen? hvis din søn nu havde været bitte og moderkagen ikke så god, så ville du jo have haft dårlig samvittighed. Og nu er det jo ikke alting man kan se med det samme, fx det med sædkvaliteten som ts nævner.

Det virker for mig sådan lidt russisk roulette agtigt, at ryge under graviditeten, for ja der fødes sunde og raske børn af rygere, men der fødes jo endnu flere med sygdomme, skader osv. Tallene er jo ikke kommet grund

Anmeld

25. oktober 2011

Wimmie

xoxotasha skriver:

Jeg mener ikke at rygning kan sammenlignes med alkohol og hash. Og ja, det er da ikke smart at ryge under graviditet.

Jeg mener ikke at det handler om at man ikke tænker. For man ved det godt. Men som tidligere skrevet er der kun sig selv at bebrejde hvis der skulle ske noget. Så synes det er op til folk selv og deres samvittighed.

Det er den linje jeg hæfter mig ved... Hvis Baby tager skade, så kan den bare ikke bruge det til en disse at man "kun har sig selv at bebrejde"

Det er en mærkelig ligegyldig holdning synes jeg...

Og jo, det er bevist at dét at ryge 10 cigaretter om dagen er mere skadeligt end at drikke sig stiv hver weekend. Der er jo ikke mange rygere der ikke ryger hver dag (med mindre man "kun" er festryger).

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.