Hvordan kan det være "lovligt" at ryge, når man er gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. oktober 2011

maria_wlt

FrkT skriver:

Jeg synes den debat ærlig talt er overflødig, hvis man kan sige det sådan...

For der er SÅ mange ting som er bevist er usunde og farlige for baby i maven, skal vi så også til at forbyde dem? Så MÅ man pludselig slet ikke drikke en kop kaffe, ikke drikke cola, ikke bruge cremer, parfumer eller sæber med parfume i, ikke opholde os ude i trafikken pga. al CO2'en, ikke spise noget med sukker i, ikke ...., ikke .... og jeg kunne blive ved. Altså synes i forvejen der er så mange regler og love i vores samfund, der bliver ikke plads til forskellighed, og det behøver bestemt ikke gøres værre....!

Overfladisk.. det ord synes jeg ikke at man kan bruge om noget som er skyld i 30 % af alle kræftdødsfald.. og 90 % lungekræft..

Rygning er sådan en nem ting af ændre på, men har SÅ stor betydning.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. oktober 2011

FrkT

maria_wt skriver:

Overfladisk.. det ord synes jeg ikke at man kan bruge om noget som er skyld i 30 % af alle kræftdødsfald.. og 90 % lungekræft..

Rygning er sådan en nem ting af ændre på, men har SÅ stor betydning.. 

Jeg er ganske enig i at rygning er noget møg. Men jeg synes IKKE løsningen er at lave forbud mod at ryge når man er gravid.... Og sagde ikke det var overfladisk, sagde at jeg synes debatten er overflødig, fordi den bare gør en masse mennesker sure og igen handler om forbud....

Det skulle i stedet gøres forbudt at putte alle de giftstoffer i dem, eller lave dem i det hele taget - HVIS der skal laves forbud!

Anmeld

25. oktober 2011

Jonatansmor

Det er lovligt, fordi der bare ikke kan sættes en straf på at være egoistisk, bedrevidende og risikovillig. Åbenbart koster det gratis at spille hasard med det ufødte barns liv, det er selvfølgeligt også hjemmelavet - så hvem kan blanmde sig i hvad der foregår i det private.....

Gad vide hvad adoptionskontoret siger til storrygende voksne mennesker der kommer og beder om et barn udleveret ...

Anmeld

25. oktober 2011

Tin

Profilbillede for Tin
Stjernestoev skriver:

Jeg giver virkelig op.
Tror bare jeg vil begynde at køre spirituskørsel, for jeg kender en som gjorde det, og der skete ikke noget! Sådan hænger verden virkelig ikke sammen.
Og jeg vil MEGET gerne tale med din jordemor, for hvis hun bare har ignoreret din rygning, så behøver hun vist lidt mere uddannelse indenfor faget!

Men ved du hvad? Lad os alle bare lukke øjnene, og ignorere hvad der er videnskabeligt bevist. Så kommer vi helt sikkert langt, og fremtiden er helt sikret

Hvis vi skulle leve efter hvad der var videnskabeligt bevist som værende sundhedsskadeligt.......ja så tror jeg faktisk at mange ville kontakte en bedemand!!!

For helt ærligt så er det jo rent faktisk ret farligt at leve og det medfører en hvis risiko. Synes virkeligt at man skal passe på med ikke at blive total fanatisk mht diverse undersøgelser mv.

Hvis man nu valgte KUN at udføre forskning der, hvor det rent faktisk havde en enorm betydning, så kunne det jo være at fok var mere villige til at lytte efter de kloge ord! Men vi bliver hver evig eneste dag bombaderet med hvad der ikke er sundt, hvad der er kræftfremkaldende, dødelig mv.....og helt ærlig når jeg har hørt den samme vits 5 gange....ja så stopper jeg med at høre efter

Anmeld

25. oktober 2011

Tin

Profilbillede for Tin
FrkT skriver:

Jeg synes den debat ærlig talt er overflødig, hvis man kan sige det sådan...

For der er SÅ mange ting som er bevist er usunde og farlige for baby i maven, skal vi så også til at forbyde dem? Så MÅ man pludselig slet ikke drikke en kop kaffe, ikke drikke cola, ikke bruge cremer, parfumer eller sæber med parfume i, ikke opholde os ude i trafikken pga. al CO2'en, ikke spise noget med sukker i, ikke ...., ikke .... og jeg kunne blive ved. Altså synes i forvejen der er så mange regler og love i vores samfund, der bliver ikke plads til forskellighed, og det behøver bestemt ikke gøres værre....!

Anmeld

25. oktober 2011

fnuggi

Dorthe1986 skriver:

Har du prøvet bogen "endelig ikke ryger" ? Jeg læste den på en weekend og har ikke røget siden og har snart været røgfri i 1 år og 8 mdr og savner det slet ikke

Sejt at du gerne vil holde op

nej det har jeg ikke da jeg ikke kan få den som lydbånd/cd 

Anmeld

25. oktober 2011

T&T

Det er heller ikke ulovligt og drikke sig i hegnet hver weekend og give sit barn føtalt alkoholsyndrom. Det er heller ikke ulovligt og ryge sig skæv i hash, både når man er gravid og ammer (velvidende at koncentrationen af hash skal x med 8 i modermælken).

Man kan blive bedt om at gå på afvænning og gør man ikke det, kan man få tvangsfjernet barnet efter fødslen og skaden er sket.

Det er fuldstændig, totalt, hjernedødt, at det kun er moderens tarv og frie vilje der bliver tilgodeset. Barnet har først rettigheder når det er født.

Jeg kender ikke de vises sten, men forbud ville nok være meget svært og håndhæve.

Man kan jo sidde i smug på toilettet og ryge.

Anmeld

25. oktober 2011

TWT

Stjernestoev skriver:

Ja, det undrer jeg mig virkelig over!

Vi er fuldt bevidste om de skader det kan give fosteret, og det er fakta at: Når du ryger, inhalerer du flere hundrede skadelige stoffer. Et af dem er nikotin, som får dine blodårer til at trække sig sammen. Desuden danner du kulilte som sætter sig på de iltbærende blodlegemer (de røde blodlegemer). Det betyder, at barnet får mindre ilt og næring i den periode, man ryger. Barnets puls stiger og forbliver forhøjet 30-40 minutter efter, at man er færdig med at ryge.

Moderkagen fungerer som regel dårligere hos rygere end hos ikke-rygere. Børn født af mødre, der ryger 10-20 cigaretter daglig, vejer 200-250 g mindre, sammenlignet med børn af ikke-rygere. Det er alt på barnet som er mindre, det vil sige også hoved, længde og de indre organer. Rygere har øget risiko for at abortere, ligesom det er sværere at blive gravid, hvis man ryger.

Efter fødslen er børn af rygere oftere syge. Børnene fødes med en nedsat lungefunktion, som holder sig resten af livet. Derudover har børn af rygere større risiko for at udvikle hoste og astma, ligesom der er undersøgelser, der viser, at disse børn oftere er indlagt på hospitalet end børn af ikke rygende forældre.

Ligeledes har  børn af rygere en større risiko for bl.a. vuggedød, kolik, astmatisk bronkitis og mellemørebetændelse.

Jeg undrer mig virkelig!!

- og dette er ikke en debat imod rygere, men rygning i graviditeten.

Altså min mor røg ca 50 smøger om dagen, da hun ventede mig. Jeg fejler absolut ingenting. Jeg blev født 8 uger for tidligt, men det havde intet med rygningen at gøre. Men min vægt var meget god, vejede lige i starten af 3000 gram. 

Jeg kender mange andre der også er ryger børn, og kender ingen der er skadet af det, eller vejede mindre. '

Så sorry, men synes du generalisere. 

Ikke ondt ment, måtte bare lige ud med det

Anmeld

25. oktober 2011

T&T

TWT skriver:

Altså min mor røg ca 50 smøger om dagen, da hun ventede mig. Jeg fejler absolut ingenting. Jeg blev født 8 uger for tidligt, men det havde intet med rygningen at gøre. Men min vægt var meget god, vejede lige i starten af 3000 gram. 

Jeg kender mange andre der også er ryger børn, og kender ingen der er skadet af det, eller vejede mindre. '

Man bliver heller ikke nødvendigvis smittet, hvis man har sex med en der har HIV.

Det er heller ikke alle der er svært overvægtige, som nødvendigvis dør af åreforkalkning, får diabetes eller andet.

Og sådan kunne man forsætte i en uendelighed.....

Du ville vel heller ikke anbefale dit barn og blæse på præventionen, æde sig stor og tyk etc. etc., bare fordi et fåtal er heldige og slipper godt fra det?

Anmeld

25. oktober 2011

T&T

TWT skriver:

Ps. Det er jo ikke alle skader der kan ses med det blotte øje. Man bliver jo ikke nødvendigvis fysisk handicappet af, at have haft en mor der røg 50 smøger under graviditeten. Der kan jo også bare være røget et par point på intelligenskvotienten.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.