Misbruger vi det danske sundhedsvæssen??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. september 2011

Tin

Profilbillede for Tin
Carina:-) skriver:

Jeg er enig .

I Herning kommer spædbørn først i køen,og min kæreste sad med galdestensanfald og stærke smerter,og imens gik den ene forældre efter den anden ind til vagtlægerne med rollinger der var snottede

Folk fiser til lægen bare barnet siger atjuu,og jeg kunne godt tænke mig en opstramning sådan der var "plads" til de børn og voksne der reelt havde et behov.

Uha galdestens anfald er frygtelige......har selv været der

Ja det er lige netop det jeg mener....I store smerter sidder I, og alligevel skal I vente pga små børn og bekymrede forældre.....

Det havde selvfølgelig været ok, hvis barnet så bare VAR sygt...men igen......hvor tit er det ikke bare en virus de har??? DET ER MEGET TIT!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. september 2011

millesofie

Tin skriver:

Inspireret af anden tråd.....misbruger vi lægen, vagtlægen, skadestuen, sygehuset, tandlægen mv ???

Ja mener jeg!! Synes nemlig tit jeg ser at folk slæber deres børn (eller dem selv) til læge og især til vagtlægen fordi de er forkølet, hoster lidt eller fordi de har fået lidt knopper!!

Er det rimeligt! 9 ud af 10 gange har barnet (eller den voksne) 1 virus, som lægen ikke kan behandle, men som lægen bare kan konstanterer er der! Men det vidste man jo inden man tog afsted!! Børn har ofte knopper og ofte forsvinder de igen.....alligevel drøner vi til lægen. Og igen kan lægen ikke fortælle hvad det er, men fortælle at man skal afvente, eller at det er en ligegyldig ting som varmeknopper....er det rimeligt??

Jeg mener er det rimeligt overfor dem der VIRKELIGT er syge?

En god debat, tak!

jeg er enig med dig men samtidigt synes jeg også at vagtlægen eller lægen skal blive bedre til at sige det over telefonen og kun henvise til besøg hvis de er i tvivl

jeg er ikke typen der fiser til lægen hele tiden, jeg bryder mig ikke om det og har også alt for mange mennesker omkring mig som tror at børnepanodil er noget man skal give sine unger "hver dag" bare som et eks

herhjemme ser vi tiden an med kamille te, varm mælk og honning  og som feks denne gang med tinke, hun har hostet, feber og snot næse (når ja hun er nok forkølet) efter en4-5 dage hvor hosten blev værre gik vi til lægen og hun havde så lungebetændelse, men havde den ikke blevet værre havde det jo bare været forkølelse og så er det kun kamille der hjælper

Anmeld

30. september 2011

hyskystar

Tin skriver:

Synes vi skal indføre delvist egenbetaling i sundhedsvæsnet......hvor man selvfølgelig får tilskud, hvis man fejler noget mere alvorligt der kræver behandling!! Det kunne få "nogle typer" til at falde fra og undlade at misbruge systemet tror jeg.

Helt enig tror det kunne hjælpe rigtig meget på det

Anmeld

30. september 2011

Fenja09

Tin skriver:

Mht tandlægen tænker jeg mere på børnene der lige pylre lidt fordi de har lidt kløe bagerst i munden!!! forældrene der slæber dem til tandlægen for at få atvide at det er en 6 års tand der er på vej!!!

Og hvad angår sygehuset og egen læge!! Jo det er misbrug af egen læge når man sidder og venter på at blive tjekket pga røde knopper!! Mens andre venter i samme venteværelse for at blive behandlet for deres lungebetændelse, kræft eller barnløshed!!

Jeg synes man skal have mulighed for at tage til lægen - også selvom det kun drejer sig om røde knopper. Det er vores ret i et samfund som dette. Hvis man er urolig som forældre over røde knopper, hvorfor skal andre så vurdere hvornår det er acceptabelt at gå til lægen.

Kan ikke se sammenligning med kræft og barnløshed - alle får en tid og sidder ikke og venter i venteværelset i flere timer. Man kunne jo også komme til lægen med disse røde knopper og finde ud af at det faktisk skal behandles - men man kan da håbe på, at lægen siger at det går over igen. Desuden tror jeg mest at det drejer sig om forældre der "kun" har fået deres første barn - man er bare mere nervøs når det er første gang. Tror ikke på, at en kvinde der har 4 børn render til lægen med noget hun udmærket godt ved hvad er på forhånd og som ikke kan behandles.

Mht tandlægen, så kan det da aldrig være dit eller andres problem at en forældre vælger at tage barnet med til tandlæge for at få af vide at det er en 6 års tand - det er da folks egne penge og tænk hvis nu de ikke ved hvad "kløen" skyldes!

Synes man skal passe på med at dømme andre og sammenligne en masse problemstillinger - det kan være en bagatel for nogen og kæmpestort for andre. Heldigvis har vi et sundhedssystem der gør at vi kan få svar på alle vores spørgsmål, hvis vi ønsker det.

Jeg synes IKKE det er okay at misbruge de ting som udelukkende er oprettet til akutte situationer, f.eks vagtlæge og skadestue.

/Fenja

Anmeld

30. september 2011

merethe

Profilbillede for merethe
Fenja09 skriver:

Jeg synes man skal have mulighed for at tage til lægen - også selvom det kun drejer sig om røde knopper. Det er vores ret i et samfund som dette. Hvis man er urolig som forældre over røde knopper, hvorfor skal andre så vurdere hvornår det er acceptabelt at gå til lægen.

Kan ikke se sammenligning med kræft og barnløshed - alle får en tid og sidder ikke og venter i venteværelset i flere timer. Man kunne jo også komme til lægen med disse røde knopper og finde ud af at det faktisk skal behandles - men man kan da håbe på, at lægen siger at det går over igen. Desuden tror jeg mest at det drejer sig om forældre der "kun" har fået deres første barn - man er bare mere nervøs når det er første gang. Tror ikke på, at en kvinde der har 4 børn render til lægen med noget hun udmærket godt ved hvad er på forhånd og som ikke kan behandles.

Mht tandlægen, så kan det da aldrig være dit eller andres problem at en forældre vælger at tage barnet med til tandlæge for at få af vide at det er en 6 års tand - det er da folks egne penge og tænk hvis nu de ikke ved hvad "kløen" skyldes!

Synes man skal passe på med at dømme andre og sammenligne en masse problemstillinger - det kan være en bagatel for nogen og kæmpestort for andre. Heldigvis har vi et sundhedssystem der gør at vi kan få svar på alle vores spørgsmål, hvis vi ønsker det.

Jeg synes IKKE det er okay at misbruge de ting som udelukkende er oprettet til akutte situationer, f.eks vagtlæge og skadestue.

/Fenja

Anmeld

30. september 2011

<3

Tin skriver:

Inspireret af anden tråd.....misbruger vi lægen, vagtlægen, skadestuen, sygehuset, tandlægen mv ???

Ja mener jeg!! Synes nemlig tit jeg ser at folk slæber deres børn (eller dem selv) til læge og især til vagtlægen fordi de er forkølet, hoster lidt eller fordi de har fået lidt knopper!!

Er det rimeligt! 9 ud af 10 gange har barnet (eller den voksne) 1 virus, som lægen ikke kan behandle, men som lægen bare kan konstanterer er der! Men det vidste man jo inden man tog afsted!! Børn har ofte knopper og ofte forsvinder de igen.....alligevel drøner vi til lægen. Og igen kan lægen ikke fortælle hvad det er, men fortælle at man skal afvente, eller at det er en ligegyldig ting som varmeknopper....er det rimeligt??

En god debat, tak!

Nu læste jeg godt dit svar i den anden tråd og det fremgår faktisk af "barnets bog" at lægen skal diagnoticere alle børnesygdomme. Så det vælger jeg at følge

Om man så synes det er overdrevet tja det er jo op til en selv indtil der er andre officielle retningslinier så følger jeg dem

Kh Kirsten

Anmeld

30. september 2011

Bshizzle

Jeg vil bestemt ike dømme nogen som helt ved at sige at man MISBRUGER det danske system ved at gå til lægen, tandlægen mm..

Jeg går 110% ind for at hvis en Mor er nervøs for sit barn så skal hun selvfølgelig ha det tjekket så hun ikke går mere i panik...!!!!

Man har desværre oplevet ALT for mange gange at mødre/fædre ikke syntes det er så alvorligt at det kræver en læges hånd..
Men at det faktisk viser sig barnet er pisse syg og det kun er blevet værre af ikke at lette måsen

Mvh en Mor som gerne lader en person komme foran i køen ved lægen hvis jeg ved jeg ikke er dødelig syg

Anmeld

30. september 2011

Tin

Profilbillede for Tin
Fenja09 skriver:

/Fenja

Altså nu betaler vi jo endnu ikke for tandlægebesøg for børn

Ved vores læge er det faktisk næsten umuligt at få en tid her og nu!! mange må vente ikke i timer, men dage for at blive tilset, da der altid ( læs : Hver dag) sidder folk med børn der er snottet!

Ja folk "smertegrænser" er forskellige, men jeg forventer at kunne komme til lægen når jeg har et reelt behov, hvilket vil sige når jeg eller mine børn faktisk ER syge......så forventer jeg at kunne blive tilset med det samme, og det er bare ikke altid muligt hvilket jeg personligt er lidt harm over, netop fordi der er mange der bare tager til lægen pga ingenting!

Anmeld

30. september 2011

afrobabies

Tin skriver:

En god debat, tak!

Jeg ved da at der er nogen, som gør, men jeg er ikke en af dem, og nu ved jeg jo hvad du hentyder til, men man kan jo ringe til lægen, som har telefontid, og så kan man beskrive hvad der er galt, og så plejer læger at være rimelig kloge, og kan have et bud på, hvad der er galt....

Anmeld

30. september 2011

afrobabies

Bshizzle skriver:

Jeg vil bestemt ike dømme nogen som helt ved at sige at man MISBRUGER det danske system ved at gå til lægen, tandlægen mm..

Jeg går 110% ind for at hvis en Mor er nervøs for sit barn så skal hun selvfølgelig ha det tjekket så hun ikke går mere i panik...!!!!

Man har desværre oplevet ALT for mange gange at mødre/fædre ikke syntes det er så alvorligt at det kræver en læges hånd..
Men at det faktisk viser sig barnet er pisse syg og det kun er blevet værre af ikke at lette måsen

Mvh en Mor som gerne lader en person komme foran i køen ved lægen hvis jeg ved jeg ikke er dødelig syg

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.