Er der nogle muslimske kvinder herinde?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. juni 2011

SussieThyssen

Jeg tilhører ikke nogen specifik religion, da jeg ikke tror på nogen guddomme (og nej jeg er IKKE ateist)..men rent ideologisk så er jeg tættest på Islam, fordi den har nogle eksistentielle livsanskuelser, der ligger meget tæt på mine egne.
Pudsigt nok, når jeg i årenes løb har lavet de der tests på hvilken religion jeg er tættest på, så har det altid være 90% islam. 

Nu er islam som jeg ser den, en religion, der som basis rummer dybder, som kun de færeste kan forstå, men jeg forholder mig sådan til religionen, at Mohammed var en utrolig klog mand (der måske et eller andet sted mindede om min egen far) og som jeg har den dybeste respekt for.

Jeg har altid studeret religioner, fordi de rummer en kæmpe kiste af livsviden og klogskab, og jeg har igennem mit arbejde arbejdet med muslimer, samt har nære venner der er det, og jeg har lært utroligt meget af religionen i sig selv.

Jeg skal nok lade være med at blande mig yderligere, men vil helt sikkert følge tråden med stor interesse.

Kærligst
Sussie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juni 2011

CamillaValby

SussieThyssen skriver:

Jeg tilhører ikke nogen specifik religion, da jeg ikke tror på nogen guddomme (og nej jeg er IKKE ateist)..men rent ideologisk så er jeg tættest på Islam, fordi den har nogle eksistentielle livsanskuelser, der ligger meget tæt på mine egne.
Pudsigt nok, når jeg i årenes løb har lavet de der tests på hvilken religion jeg er tættest på, så har det altid være 90% islam. 

Nu er islam som jeg ser den, en religion, der som basis rummer dybder, som kun de færeste kan forstå, men jeg forholder mig sådan til religionen, at Mohammed var en utrolig klog mand (der måske et eller andet sted mindede om min egen far) og som jeg har den dybeste respekt for.

Jeg har altid studeret religioner, fordi de rummer en kæmpe kiste af livsviden og klogskab, og jeg har igennem mit arbejde arbejdet med muslimer, samt har nære venner der er det, og jeg har lært utroligt meget af religionen i sig selv.

Jeg skal nok lade være med at blande mig yderligere, men vil helt sikkert følge tråden med stor interesse.

Kærligst
Sussie

Hihi hvor er du cool Sussie

Bare det at man er åben overfor hinanden og respekterer hinandens holdninger og meninger (dette skal selvfølgelig gå begge veje.) Så kan man komme utrolig langt sammen.

Dette både findes i religionen og bliver nævnt i alle historier hvordan fx jøder, kristne og mulimer hjalp og støttede op om hinanden. Den gang bekrigede de ikke hinanden som nogle desværre gør i dag.

men rigtig godt indæg.

Anmeld

9. juni 2011

dollygirl

Jeg er også muslim .

Anmeld

9. juni 2011

Lou87

A&F skriver:

Det er da helt okay at du spørger ven. Jamen det gør jeg af kærlighed  og overbevisning til min Gud(Allah). Profeten  Mohammed rådgav også sine disiple ang. budskabet.  Det er obligatorisk for enhver voksen kvinde at bære tørklædet. Det er en del af kvindens religiøse tilbedelse at tildække sig. Men jeg vil kraftigt understrege, at det ikke skal være med tvang. Med tørklædet medfølger der et ansvar. Kvinden skal tildække sig blandt fremmede mænd, kvindens fætre, sin mands brødre, fætre, og onkler. Kvinden skal ikke tildække sig foran sin mand, far, svigerfar, farfar, morfar eller hendes onkler(dem kan hun ikke blive gift med, derfor skal hun ikke tildække sig). Kvinden skal beskytte sin skønhed, som kun hendes mand må have æren af at se og røre. En kvinde er beskrevet som en diamant i Koranen, hvordan hun skal behandles og hvad hendes rolle er som kvinde. Kvinden skal beskyttes mod mænds øjne, hun er ikke allemandseje. Det er svært at forstå for ikke muslimser, ligeledes er der muslimer der vælger ikke at gå med tørklæde, fred være med det. Mange vil finde tørklædets principper undertrykkende især når tiderne har ændret sig fra profeternes tid. Men islam ændrer sig ikke. Og Islam har ikke et dårligt kvindesyn, tværtimod, Koranen hjalp kvinden og befriede hende fra at være sexobjekt, at små pigebørn skulle dræbes, at mænd bare kunne ydmyge kvinden mm. Koranen gav kvinden rettigheder og muligheder. Jeg kan blive ved. Inden jeg valgte at tildække mig, nærstuderede jeg Koranen og Profeten Muhammes sædvane, derefter tog jeg et valg.  Til sidst vil jeg tilføje, at der også er krav til mænd, dog ikke hovedbeklædning hehe. Håber det hjalp lidt på forståelsen af tørklædet.

Jeg vidste godt i sku tildækkes og dette var årsagen, men vidste ikk grundlaget med at man sku "gemmes" væk til sin kommende mand og det er jo egentlig meget smukt
Men hva så når man HAR fundet sin mand og er blevet gift, må man så gå klædt som man vil eller ??

Og hviilke krav er der til mænd ??
Dem har jeg ikk hørt om før tror jeg.

Sorry alle spørsmålene, men det er bare interessant og få en holdning osv fra en der er muslim - kender nemlig ikk rigtig nogen selv

Anmeld

9. juni 2011

Saka

Jeg vidste godt i sku tildækkes og dette var årsagen, men vidste ikk grundlaget med at man sku "gemmes" væk til sin kommende mand og det er jo egentlig meget smukt
Men hva så når man HAR fundet sin mand og er blevet gift, må man så gå klædt som man vil eller ??

Sorry alle spørsmålene, men det er bare interessant og få en holdning osv fra en der er muslim - kender nemlig ikk rigtig nogen selv

Jeg er selv muslim så tillader mig lige at svare på dit spørgsmål.

Når man er gift må du gå som du vil foran din mand, altså du skal ik dække dit hår mm. men man skal stadig være tildækket overfor andre mænd undtagen lige end far, bror, onkel, farfar mm. Altså de mænd som man ikke kan giftes med

Kravenen til mændene er at de skal dække sig fra navlen og ned til knæene.

Du skal ikke undskylde, jeg synes det er dejligt at svarer på spørgsmål omkring sin religion

Anmeld

9. juni 2011

Lou87

Saka skriver:

Jeg er selv muslim så tillader mig lige at svare på dit spørgsmål.

Når man er gift må du gå som du vil foran din mand, altså du skal ik dække dit hår mm. men man skal stadig være tildækket overfor andre mænd undtagen lige end far, bror, onkel, farfar mm. Altså de mænd som man ikke kan giftes med

Kravenen til mændene er at de skal dække sig fra navlen og ned til knæene.

Du skal ikke undskylde, jeg synes det er dejligt at svarer på spørgsmål omkring sin religion

Okay, helt i orden
Og tak for svar..

Jeg synes det er hvad skal man sige, vildt.. eller ja.. at man sådan skal tildække sig HELT. Synes det er en meget smuk tanke med og gemme sig til manden osv, også sex mæssigt set.
Men det der med fra hovede til tå.. ja det forstår jeg ikke - jeg synes næsten det er synd. Kunne måske forstå man ikke måtte bære tæt siddende og nedringet, samt noget der får over knæende.
Men det der med nærmest et "telt".. sorry udtrykket  det er for mig bare lidt for meget. Men det jo hver sin tro, og respekt for dem der gør det..
Nu jeg kom ind på det med sex - er det ikk også noget med en kvinde er mindre værd eller sådan noget lign hvis hun ikk er jomfru når hun skal giftes og det ?? Og hva sker der med hende hvis hun ikk er ?? ... jeg tænker mere , er der ikk mange som bliver voldtaget måske og så ikk kan gøre for det.. ??

Er det forresten også bare en skrøne det der med at man hører at muslimske mænd ser danskere og andre kvinder i let påklædt tøj lidt som tøjter eller lign ??

Læste li et andet indlæg - HVOR vildt, anede slet ikk der var decideret frisør saloner med rum til dem med tørklæder herhjemme

Er der andre spændende ting du/i kan fortælle ?? som man måske ikke er klar over hvorfor i gør ?? Er total nysgerrig

Anmeld

9. juni 2011

SussieThyssen

CamillaValby skriver:

Hihi hvor er du cool Sussie

Bare det at man er åben overfor hinanden og respekterer hinandens holdninger og meninger (dette skal selvfølgelig gå begge veje.) Så kan man komme utrolig langt sammen.

Dette både findes i religionen og bliver nævnt i alle historier hvordan fx jøder, kristne og mulimer hjalp og støttede op om hinanden. Den gang bekrigede de ikke hinanden som nogle desværre gør i dag.

men rigtig godt indæg.

Du har fuldstændigt ret..og det er så sørgeligt.

Anmeld

9. juni 2011

A&F

Lou87 skriver:

Kvinden skal stadig være tildækket foran mænd fremmede mænd og mænd hun kan blie gift med, selvom hun er blevet gift.

Jeg fandt det her om krav til mændenes påklædning, jeg vil lige tilføje at, mændene i Profetens tid blev opfordret til at udgro deres skæg, da det er en del af Profeten Muhammeds sædvane:

1. Du skal være dækket fra navlen og til under knæene.

2. Tøjet  må ikke vise dine former eller på anden måde være formet efter kroppen.

3. Tøjet må ikke tiltrække unødig opmærksomhed, f.eks. hvis man bruger for vilde farver.

4. Tøjet må ikke være det samme som pigetøj, eller det tøj ikke troende går med.

5. Du må ikke have noget på, der er lavet af silke, guld og andet udsmykkende.

6. Du må ikke købe tøj, f.eks. dyrt mærketøj, for at blive accepteret af en gruppe eller for at vise dig.

Anmeld

9. juni 2011

sarahb

SussieThyssen skriver:

Kærligst
Sussie

Anmeld

9. juni 2011

sarahb

synes det er vildt fedt der bliver stillet spørgsmål og debatteret så flot. Det er helt vildt dejligt at læse at der er interesse i stedet for vildt tilbagetrukkenhed og fordomme

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.