Jeg kan tildels forstå at min gamle bedstemor i sin tid så med skepcis på alle former for indvandrere. Hun var så gammel, at hun havde lært i skolen, at "negre er mindre intelligente end hvide mennesker" osv, og de holdninger klarede hun så ikke helt at lære sig af med, da samfundet begyndte at ændre sig og hun traf andet end "hvide" mennesker på gaden. Men mest tror jeg, hun var bange. Hun turde ikke bestille en taxa fordi hun var bange for, at det ikke skulle være en dansk chauffør osv. Så egentlig havde jeg ondt af hende. Hun begrænsede sig selv så enormt.
Men! almindelige voksne/unge mennesker i dag har bare slet ikke den undskyldning! Jeg fatter ikke,at man kan synes, det er noget at være stolt af, at man bedømmer folk udfra hudfarve osv. Jeg har truffet "folk med anden hudfarve end hvid/udlændinge/indvandrere" som har været rigtig hyggelige, nogen som har været helt ok, og nogen som jeg ikke har lyst til at omgåes. Og nøjagtig det samme kan jeg sige om "indfødte danskere/hvide mennesker". Jeg kommer i hvert fald ikke til at acceptere tilløb til den slags holdninger hos mine børn. Jeg synes, det er for slapt!
Anmeld