Unødigt overforbrug pga. "modedille". Hvad synes du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. maj 2011

slettet_7530

Afledt af en anden tråd hvor TS har brugt mange penge på tøj til sit barn.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på HVORFOR det er blevet så vigtigt for mødre at deres børn går i mærketøj, sover i sengetøj med æbler på, og har ALT det legetøj hjertet kan begære.

Jeg synes personligt det er utroligt trist at mange er blevet så materielle. Små børn er da fuldstændig flintrende ligeglade med hvilket tøj de har på, om det har det nyeste legetøj eller lign.

Jeg ved da fra min egen søn at hvis han selv kan vælge vil han meget hellere grave lidt i jorden udenfor eller gå en tur i skoven frem for at lege med hans legetøj.

Vi har ikke mange penge og derfor får Liam kun tøj og legetøj når der virkelig er et akut behov eller lidt ekstra penge, men jeg er sikker på at han ikke lider overlast.

Hvad synes i? Hvad er bevæggrundlaget for at man bruger SÅ mange penge på tøj, legetøj osv. i stedet for f.eks. at bruge pengene på at holde lidt flere fridage sammen med sine børn, hvilket mange børn sikkert godt kunne trænge til.

Ja men det har da helt klart noget at gøre med hvilke signaler man sender til omverdnen, mærktøj signalere mange penge og mange penge signalere overskud.

Der hvor jeg må grine lidt i skægget er af de unger som er klædt i æbler striber eller hvad som helst bare det har et "navn" hvor forældrene sætter sig ind i en gammel spand så tænker jeg at de nok i virkeligheden ikek har så meget mere overskud end alle os andre dødelige som også vover et stykke HogM tøj på vores ungers kroppe  eller når jeg møder dem i Netto eller Lidl lørdag aften klokken 20,00 hvor de helt klart ikke synes det er fedt at møde en anden fra børnehaven

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2011

quar20

Lullaby skriver:

Ah okay

Anmeld

24. maj 2011

otlitrom

quar20 skriver:

Det er det bedste der er skrevet i denne debat

YAY!

Anmeld

24. maj 2011

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Rosa skriver:

Naaah, det er nok ikke lige mig.  Men altså - man er jo ikke i tvivl om hvilke mærker min dreng har på når det er, - f.eks. er Katvig og Småfolks print jo ret letgenkendeligt... Jeg er bare vild med farverne og striberne/printet - det er så retrolækkert 

Og nu du siger det - ER der så overhovedet mennesker der render rundt og praler højt med den slags?  Jeg har aldrig nogensinde mødt sådan en person, så mon ikke det bare en myte fordi andre har været misundelige? 

JA, det er der... Har været i en mødregruppe fyldt af dem. Hver eneste møde gik med at diskutere det sidste nye mærketøj, prale af sidste nye indkøb - de dyreste vandt!, brokke sig over svigermødre der købte H&M og Kvicklytøj - en af dem mente bestemt at det var synd for ungerne at blive proppet i tøj derfra osv.

Deres bedste argument for mærkemanien var, at det var så træls når alle unger var klædt ens, så derfor købte de mærketøj. Jeg skævede så ned på gulvet og så 7 unger i ej sikke lej body med kæmpeuglen på ryggen - og min datter i et sæt fra H&M og tænkte "hmm... hvem skiller sig ud her?"

Jeg har meldt mig ud af den gruppe. Men de er inddirekte årsagen til at mærketøj blev et issue for mig, og jeg begyndte at købe det - mine børn skulle i hvert fald ikke falde udenfor! Så jeg købte alt hvad jeg faldt over - og havde råd til... for en periode. Nu har jeg fundet mere ro omkring det, og indset at mine unger griner lige så meget i tøj fra Kvickly som i tøj fra Småfolk. Jeg har 3-4 favoritmmærker og undgår bestemt ikke mærketøj - men ikke længere med formålet at passe ind.

Anmeld

24. maj 2011

ekzunz

Enayia skriver:

det tager jeg sgu hatten af for!

Har før set en 4 årig komme og fortælle hvad mærkerne på tøjet var fra og man kun er "pæn" i dette mærke. Synes ikke det var kønt at høre de ord komme ud fra en 4 årig. Det er synd nogle bliver opdraget sådan, barnet ved jo ikke bedre.

Og her kommer hende med børn i alle aldre så lige med en indskudt bemærkning....

Da min søn var 4 år, gik han rundt og snakkede om G-star bukser hele tiden, han havde en G-star t-shirt og den var da det hotteste.

Det skyldes bestemt ikke at vi har opdraget vores børn til at kun mærketøj er godt nok, men at der er påvirkning fra ældre søskende.

Der kan være 1000 grunde til at børn udtaler sig om de ting de gør, og det er ikke altid påvirkningen kommer fra forældrene

Anmeld

24. maj 2011

Enayia

Znuzke skriver:

Og her kommer hende med børn i alle aldre så lige med en indskudt bemærkning....

Da min søn var 4 år, gik han rundt og snakkede om G-star bukser hele tiden, han havde en G-star t-shirt og den var da det hotteste.

Det skyldes bestemt ikke at vi har opdraget vores børn til at kun mærketøj er godt nok, men at der er påvirkning fra ældre søskende.

Der kan være 1000 grunde til at børn udtaler sig om de ting de gør, og det er ikke altid påvirkningen kommer fra forældrene

Ja man kan selfølgelig ikke skære alle over med én kam! Men i dette tilfælde er det morens indflydelse!

ja de kan selfølgelig blive påvirket alle steder fra!

G Star, det har jeg aldrig hørt om, hvis ikke jeg vidste bedre nu ville jeg have troedet det var et pop band

God dag herfra

Anmeld

24. maj 2011

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Vi går ikke op i, hvilket mærke der står i ryggen på vores børn. Det kan være fra H&M, Føtex, Bilka, NameIt mv.

Her er Luka 3 år og 7 mdr. vild med Cars og Spiderman, og han elsker sit tøj med det. Ja, så får han da bare det på selvom moren ikke er så vild med det.

Lina på 2 år er vild med Hallo Kitty og prinsesser, så det får hun da også på selvom moren heller ikke er vild med det.

Men det vigtigste er, at børnene trives med det de har på.

Anmeld

24. maj 2011

Holm88

Shibby skriver:

Facade-Hvordan ens familieliv samt økonomi og stil ser ud-udaftil..

Lige præcis...

"Se-vi-har-masser-af-penge-til-tøj-familie-livet-halter-godt-nok-lidt-men-pyt-vi-har-masser-baby-hummel-tøj"

Ikke at alle er sådan men ja

Anmeld

24. maj 2011

ekzunz

Enayia skriver:

Ja man kan selfølgelig ikke skære alle over med én kam! Men i dette tilfælde er det morens indflydelse!

ja de kan selfølgelig blive påvirket alle steder fra!

G Star, det har jeg aldrig hørt om, hvis ikke jeg vidste bedre nu ville jeg have troedet det var et pop band

God dag herfra

G-star er de unges foretrukne mærke. Man kan ikke købe det til børn i Danmark, men man kan få det kopivarer i udlandet. Så hans moster havde købt en t-shirt med hjem fra Kreta - og han var lykkelig!!

Og glæd dig ikke - mærketøjet bliver bestemt ikke billigere jo ældre de bliver

Anmeld

24. maj 2011

Enayia

Znuzke skriver:

G-star er de unges foretrukne mærke. Man kan ikke købe det til børn i Danmark, men man kan få det kopivarer i udlandet. Så hans moster havde købt en t-shirt med hjem fra Kreta - og han var lykkelig!!

Og glæd dig ikke - mærketøjet bliver bestemt ikke billigere jo ældre de bliver

Oh shit, det er godt hun ikke ved hvad det er endnu Hvis hun lærer at "plage" kan jeg måske blive nødt til at give mig engangimellem Krydser for hun først opdager det når hun er mindst 15 hæ hæ

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.