Unødigt overforbrug pga. "modedille". Hvad synes du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. maj 2011

Frk. Himmelblå

Rikke&Liam skriver:

Afledt af en anden tråd hvor TS har brugt mange penge på tøj til sit barn.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på HVORFOR det er blevet så vigtigt for mødre at deres børn går i mærketøj, sover i sengetøj med æbler på, og har ALT det legetøj hjertet kan begære.

Jeg synes personligt det er utroligt trist at mange er blevet så materielle. Små børn er da fuldstændig flintrende ligeglade med hvilket tøj de har på, om det har det nyeste legetøj eller lign.

Jeg ved da fra min egen søn at hvis han selv kan vælge vil han meget hellere grave lidt i jorden udenfor eller gå en tur i skoven frem for at lege med hans legetøj.

Vi har ikke mange penge og derfor får Liam kun tøj og legetøj når der virkelig er et akut behov eller lidt ekstra penge, men jeg er sikker på at han ikke lider overlast.

Hvad synes i? Hvad er bevæggrundlaget for at man bruger SÅ mange penge på tøj, legetøj osv. i stedet for f.eks. at bruge pengene på at holde lidt flere fridage sammen med sine børn, hvilket mange børn sikkert godt kunne trænge til.

Forstår din undren, og jeg mener, du har ret i, at (måske) alle kunne have godt af at tænke lidt mindre materialistisk.

Dog tænker jeg også, at mit eget børnetøj mv. -forbrug ikke er meget anderledes, end mit personlige forbrug. - Jeg køber mærketøj til mig selv og således også til mine børn. Så kan man så begynde at tænke over, hvad grundene til dette kan være. - Hvorfor overhovedet gå op i udseende og image - tøj, make up, hår, villa, vovse, volvo??? Tjae, tror der skal en længere kulturel/psykologisk udredning til! 

Men tak for opråbet, - vi bør lige stoppe op en gang imellem og tænke over, hvad vi egentlig har gang i.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2011

eElak

Folk har hver sine hobbyer og lyster.

Knægten har både MOLO, katvig og tøj fra Bilka i klædeskabet... Det er ikke noget jeg skammer mig over, for jeg køber det tøj som jeg synes ser godt ud. jeg køber også en del brugt, og mærketøj - det giver jeg aldrig fuld pris for.

Man kan ikke sammenligne at folk elsker deres børn mindre bare fordi de har mærketøj. NOGLE forældre køber måske luksusting, for at kompensere for andre ting, men det er langtfra alle!

Så længe man lærer ens børn værdien af penge, og at man ikke er et dårligere menneske pga man har / ikke har mærketøj, så kan jeg absolut ikke have ondt i røven over det.

Anmeld

24. maj 2011

Nessie

Rosa skriver:

Naaah, det er nok ikke lige mig.  Men altså - man er jo ikke i tvivl om hvilke mærker min dreng har på når det er, - f.eks. er Katvig og Småfolks print jo ret letgenkendeligt... Jeg er bare vild med farverne og striberne/printet - det er så retrolækkert 

Og nu du siger det - ER der så overhovedet mennesker der render rundt og praler højt med den slags?  Jeg har aldrig nogensinde mødt sådan en person, så mon ikke det bare en myte fordi andre har været misundelige? 

Jeg har desværre mødt et par stykker, som hele tiden ville fremhæve hvilket mærke børnetøj/møbler/barnevogn osv. var, og hvor dyrt det havde været, og så må jeg indrømme, at jeg bliver lidt på tværs, og fortæller om de gode tilbud jeg har fundet, og hvor billigt det var

Jeg forstår sagtens at man bliver glad for et bestemt mærke, og jeg er egentlig også ligeglad, så længe folk ikke skal gå og prale af det

Anmeld

24. maj 2011

Siber

Jeg er så heldig at have 3 tøser, så når vi køber tøj, ja så tænker jeg kvalitet, så tøjet kan gå i arv!!!

Vi går også efter de gode tilbud, men jeg har også givet fuld pris. Vi har pengene, ikke sagt at de får i hoved og røv, de får det de har brug for!

Og ja min erfaring er bare at for det meste er det dyreste tøj det der holder bedst, og der er mest økonomi i det, når det skal gå i arv!

Knus Siber

Anmeld

24. maj 2011

Mor til L&S

Min datter har en del mærketøj, Hollys, småfolk, katvig, Ej sikke lej osv, MEN hun har også masser af tøj fra H&M f.eks og Bilka´s velour bukser!!

Hun er MIN datter og jeg nyder at JEG kan bestemme hvilket tøj hun skal ha på og hvilket hun ser rigtig sød ud i 1-2-3 så får hun jo selv en mening - Så jeg nyder at shoppe tøj til hende om det er fra H&M eller mærketøj!

jeg køber det jeg synes er LIGE MIN DATTER

Anmeld

24. maj 2011

sarahb

Jeg elsker selv mærketøj og har også givet det til mine børn, jeg synes det er mere lækkert i materialerne og holder meget bedre i vask. Vores ældste har næsten kun levis bukser, men de er købt i usa for mindre end bukser i hm koster, jeg er god til at shoppe mærketøj billigt og gør det ofte i udlandet. De har en masse legetøj også, men vi er meget ude og lege i naturen og når vejret er skidt eller vi har en hjemme dag leger han glædeligt med sit legetøj. der har selvfølgelig været fejl køb i legetøjet og det kommer der jo altid da man ikk ved om man fanger deres interesse.
Men jeg bruger MANGE penge på mig selv og mine børn og det er så min prioritering.

Anmeld

24. maj 2011

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Lunae skriver:

Tror du, at fordi man køber mærkevaretøj til sit barn, at man så ikke giver omsorg og kærlighed? Jeg mener slet ikke at man kan sige de to ting i samme sætning! Mit barn kender og vil forsat kende de små glæder i livet også selvom at hun går i småfolk og katvig!

Jeg er ikke en mindre omsorgsfuld og kærlig mor fordi jeg går op i mit barns tøj - det kan ikke sammenlignes overhovedet, efter min mening!

Anmeld

24. maj 2011

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
misslea skriver:

Jeg forstår helt sikkert din undren, og jeg kan sagtens forstå, at det virker helt vildt fjollet at bruge penge på tøj, sengetøj og legetøj, som er "unødendigt" dyrt!!

Jeg er én af dem, som klæder min datter i en del tøj fra Hollys, Katvig, småfolk, Hummel mm. MEN jeg køber RIGTIG meget af det på lagersalg, tøjmesser osv!! Hun har også tøj fra H&M, Name it, Føtex osv, men jeg synes faktisk ofte, at farverne på dét tøj er en smule kedeligt!!! J

Jeg kunne ALDRIG drømme om at købe noget, som jeg IKKE havde råd til...! Meget af Wilmas tøj sælger jeg igen, og resten bliver gemt, til den næste (hvis det altså også blir en pige, ellers sælger jeg også det)!!!

For mit vedkommende har det ikke noget med prestige at gøre, det er bare (desværre) ofte det tøj, jeg synes hun ser aller sødest ud i!

Lige mine ord. - Bortset fra, at jeg har en søn ikke en datter, nå ja og så er nogle af de mærker jeg køber nogle andre.....

Jeg kan ikke udstå tøj med tryk som Peter Plys, Barbie, Spiderman mv. og jeg synes ofte det er sådan noget tøj man kan købe i f.eks. Bilka mv.

Derudover går jeg meget op i, at man søn har ordentligt fodtøj, det skal bare passe og støtte op de rigtige steder. Derfor køber jeg også dyrt fodtøj, da jeg synes pasformen her er bedst.

Line.

Anmeld

24. maj 2011

twinboys

Rikke&Liam skriver:

Afledt af en anden tråd hvor TS har brugt mange penge på tøj til sit barn.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på HVORFOR det er blevet så vigtigt for mødre at deres børn går i mærketøj, sover i sengetøj med æbler på, og har ALT det legetøj hjertet kan begære.

Jeg synes personligt det er utroligt trist at mange er blevet så materielle. Små børn er da fuldstændig flintrende ligeglade med hvilket tøj de har på, om det har det nyeste legetøj eller lign.

Jeg ved da fra min egen søn at hvis han selv kan vælge vil han meget hellere grave lidt i jorden udenfor eller gå en tur i skoven frem for at lege med hans legetøj.

Vi har ikke mange penge og derfor får Liam kun tøj og legetøj når der virkelig er et akut behov eller lidt ekstra penge, men jeg er sikker på at han ikke lider overlast.

Hvad synes i? Hvad er bevæggrundlaget for at man bruger SÅ mange penge på tøj, legetøj osv. i stedet for f.eks. at bruge pengene på at holde lidt flere fridage sammen med sine børn, hvilket mange børn sikkert godt kunne trænge til.

For mig er det fordi jeg har penge til det og jeg ejer ikke noget H&M tøj til drengene...

ja jeg er et mærkedyr og ligger ikke skjul på det...

Majbritt

Anmeld

24. maj 2011

Rikke, Liam & Linus

quar20 skriver:

Altså mine drenge har både mærkevare tøj og tøj fra bilka, føtex, h&m, Name it osv..!!

Jeg køber præcis hvad jeg syntes mine drenge skal have på, og hvad jeg syntes er lækkert..!! - Vi har en økonomi der sagtens ville tillade at jeg brugte flere penge på tøj end jeg egentlig gør, men jeg syntes egentlig det er vigtigere at vi får oplevet noget - eks. tager i Djurssommerland, tager en tur til stranden og råhygger og kan tillade os at bestille en is osv, at vi tager i zoo, eller vi køber noget til ungerne ud til haven..!! Altså jeg HAR givet mange penge for bukser eller bluser, men syntes ikke det er mange penge man giver hvis man så kan sælge det igen og få lidt kroner ind på børnenes konto..!!

Sådan fungere det herhjemme, de penge vi sælger for, de ryger i sparegrissen

Jeg er hel pjattet med Hummel, Krymmel, Småfolk, Katvig osv - men altså det jo en smagsag om hvad man vil proppe de køre børn i, og om de sove rmed æblemønstret sengetøj eller et sæt helt hvidt fra bilka - det jo også en smagssag..!!

Jeg kan bare godt li at mærke kvaliteten i tøjet - en hummelbluse kan vasket TIT uden at se grim ud - og vasker du så en fra bilka, så er den jo grim fra 2 vask..!!

Tja, jeg har nu også oplevet at se børn i mærketøj hvor det var slidt helt i bund og vasket ude af form.

F.eks. de trøjer med uglen bagpå som rygmærke. DE kan godt nok se grimme og skallede ud.

Så nogle gange ser man måske det man gerne vil, for at forsvare sine handlinger (sagt med et glimt i øjet)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.