Unødigt overforbrug pga. "modedille". Hvad synes du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. maj 2011

Rikke, Liam & Linus

cmks2007 skriver:

JA, det er der... Har været i en mødregruppe fyldt af dem. Hver eneste møde gik med at diskutere det sidste nye mærketøj, prale af sidste nye indkøb - de dyreste vandt!, brokke sig over svigermødre der købte H&M og Kvicklytøj - en af dem mente bestemt at det var synd for ungerne at blive proppet i tøj derfra osv.

Deres bedste argument for mærkemanien var, at det var så træls når alle unger var klædt ens, så derfor købte de mærketøj. Jeg skævede så ned på gulvet og så 7 unger i ej sikke lej body med kæmpeuglen på ryggen - og min datter i et sæt fra H&M og tænkte "hmm... hvem skiller sig ud her?"

Jeg har meldt mig ud af den gruppe. Men de er inddirekte årsagen til at mærketøj blev et issue for mig, og jeg begyndte at købe det - mine børn skulle i hvert fald ikke falde udenfor! Så jeg købte alt hvad jeg faldt over - og havde råd til... for en periode. Nu har jeg fundet mere ro omkring det, og indset at mine unger griner lige så meget i tøj fra Kvickly som i tøj fra Småfolk. Jeg har 3-4 favoritmmærker og undgår bestemt ikke mærketøj - men ikke længere med formålet at passe ind.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2011

Rikke, Liam & Linus

Znuzke skriver:

Og her kommer hende med børn i alle aldre så lige med en indskudt bemærkning....

Da min søn var 4 år, gik han rundt og snakkede om G-star bukser hele tiden, han havde en G-star t-shirt og den var da det hotteste.

Det skyldes bestemt ikke at vi har opdraget vores børn til at kun mærketøj er godt nok, men at der er påvirkning fra ældre søskende.

Der kan være 1000 grunde til at børn udtaler sig om de ting de gør, og det er ikke altid påvirkningen kommer fra forældrene

Nej, det er helt sikkert ikke forældrenes påvirkning 100%. De er også de andre børns forældre

Anmeld

24. maj 2011

Rikke, Liam & Linus

SeptemberBaby skriver:

Forstår din undren, og jeg mener, du har ret i, at (måske) alle kunne have godt af at tænke lidt mindre materialistisk.

Dog tænker jeg også, at mit eget børnetøj mv. -forbrug ikke er meget anderledes, end mit personlige forbrug. - Jeg køber mærketøj til mig selv og således også til mine børn. Så kan man så begynde at tænke over, hvad grundene til dette kan være. - Hvorfor overhovedet gå op i udseende og image - tøj, make up, hår, villa, vovse, volvo??? Tjae, tror der skal en længere kulturel/psykologisk udredning til! 

Men tak for opråbet, - vi bør lige stoppe op en gang imellem og tænke over, hvad vi egentlig har gang i.

Jeg tror du har ret

Anmeld

24. maj 2011

skønneunger

jeg har lidt af hvert i skabet til mine drenge, min mindste har masser af småfolks bluser og de har faktisk ikke kostet mig mere end h&m tøj og jeg køber dem fordi jeg syntes de har nogle fede print og har en lækker kvalitet.

selvom mine børn har masser af det såkaldte mærketøj er det ikke fordi jeg ville signalere noget som helst med det og jeg kigger heller ikke efter om andre børn har mærketøj på.

jeg fik da også nærmest en undskyldning en dag i min søns VG fordi der var kommet en plet på hans bluse, hvor jeg måtte forklare hende hende at jeg er da ligeglad med pletter, selvom der står småfolk i nakken er tøjet til at bruge og lege i, og kommer der pletter på jamen så vasker man det bare og går det i stykker ja så er det bare ærgeligt.

mit tøj budget til mine unger er faktisk ret lavt men det er fordi jeg også sælger deres gamle tøj jeg køber meget genbrug og går efter tilbud osv.

men der er også mærker jeg ikke vil have mere af fordi kvaliteten er noget juks i forhold til prisen, og nej jeg kunne aldrig finde på at give 500 for et par bukser!!

jeg har så nogle bekendte der kun vil købe mærketøj og også gerne køber falsk mærketøj til sig selv bare for at fremstå bedre ( i deres øjne) og det er da til at brække sig over

Anmeld

24. maj 2011

foto på lærred

modesty skriver:

Jeg går på loppemarkeder og køber størstedelen af mit eget tøj og mine egne ting dér. Og nu også babytøj. Det er utroligt så fine, stort set ubrugte mærkevareting man får smidt i nakken til næsten ingen penge. Jeg køber Holly's, Ida T, Urban Elk, Joha, Bakito, Katvig, Petit Bateau o.s.v. for 10-20 kr. stykket. Ting i GOD stand (nogle gange brugt et par gange, nogle gange helt ubrugt), der på trendsales ville gå for mindst det 5-dobbelte.

Navnet betyder ikke noget for mig, men om det er en stil jeg kan lide - og kvaliteten. Mange af mine venner med børn siger at der virkelig er mærkbar forskel på det billige og det dyre m.h.t. hvor godt det holder o.s.v. Og så vil jeg hellere købe en Holly's body der er brugt en gang eller to, end betale det tredobbelte for en ny H&M body der til gengæld bliver hurtigere slidt.

Det er på loppemarkeder i Kbh det her, min erfaring med provinsloppemarkeder er at babytøjet ofte er af en billigere kvalitet og brugt meget mere.

Så lad mig sige det på den her måde - jeg nyder godt af at andre folk ikke kan styre deres købelyst og derfor har så meget tøj til overs at de stort set ikke får det brugt - og sælger det videre til mig for en slik ;-)

Mit svar ville næsten se ens ud, så jeg nupper lige dit svar 

Desuden så tænker jeg på at det med at tøj til de helt små meget hurtigere bliver forvasket, så tænker jeg, at I de mindste størrelser der når de jo knap nok at gå i det i mere end 3 måneder og så er det for lille. Så så meget forvasket kan det jo trods alt ikke nå at blive.

Jeg kan dog sagtens forstå, at man når de bliver lidt ældre og tøjet holder længere tid, at man som mor køber nogle bluser/bukser som man synes er rigtig lækre som man så har i sit sortiment sammen med alt det andet man har. For mig er lækkert tøj dog intet med mærket i nakken, men kan være hvilket som helst stykke tøj man synes er flot (om det så er pga farverne/mønstret osv)

Det jeg faktisk synes er mest vigtigt for barnet er, at man som mor ikke bliver ærgelig eller skuffet hvis man henter i vs/dp og tøjet så har fået farve/pletter osv på. For jeg synes ikke, at børn skal hæmmes pga deres tøj.

For nogle er det en hobby at købe dyrt tøj til deres barn. For mig er det lige omvendt. Der er sport i at købe en lækker bluse eller kjole til næsten ingen penge på f.eks en loppemarked. Penge sparet er jo penge tjent og de går så til alle de "sjove" ture/forlystelser som man kan lave med familien.

Anmeld

24. maj 2011

foto på lærred

kitty skriver:

Vi venter vores første barn om en måned. Jeg har fået SÅ meget brugt tøj, og er så taknemmelig for alle dem der har tænkt på os. Men fordi jeg er studerende (en mdr. endnu) så tænker folk straks "Gud, det er synd de ikke har råd til at købe noget selv".. De antager straks at vi er røv-fattige, fordi vi har fået så meget brugt.. Ligesomom det er almisser. Dét pisser mig af!! Vi har ikke det der minder om rod i økonomien, vi strør bare ikke unødigt om os med penge (ikke at jeg siger alle andre gør det!!), skal man nu også hænges ud for det?

Jeg forstå ikke hvorfor det pisser dig af at folk du kender giver dig brugt tøj. Med mindre det er fordi de lige ud har indikret at de ikke tror du/I ikke har råd til tøj, så kan jeg ikke forstå hvorfor du har den holdning.

At give noget til andre (om det så er brugt eller nyt) er jo et tegn på at de gerne vil give noget til jer, fordi de er glade på jeres vejne.

Jeg har også fået tilbudt brugt børnetøj første gang vi skulle føde. Og det tror jeg da bestemt ikke er fordi folk troede vi var fattige. Men jeg har den holdning (og det kan jo så være derfor folk har tilbudt det) at jeg synes det var rigtig dumt at bruge en hel masse penge på tøj det første år hvis vi kunne låne/få tøj fra andre. For rigtig meget af det vi fik tilbudt var måske kun nået at blive brugt en enkelt gang eller to. (for ikke at tænke på alt det man fik i gaver) Så jeg synes det var virkelig sødt at folk at tilbyde at vi kunne få det. Mange gange sagde veninderne: Kom forbi så kan du selv sorterer (hvilket jo er dejligt, da der jo altid er noget af det man ikke er så interesseret i)

Men jeg tænker bare lidt, om du måske ikke lægger for meget i at folk giver/tilbyder jer gratis tøj (igen hvis de selvfølgelig ikke har sagt lige ud af det er fordi de tror I ikke har penge)

Men hvis jeg var dig, ville jeg da bare være ærlig hvis du har det sådan og sige: tak for jeres søde tilbud, men vi har så meget babytøj nu, så vi behøver faktisk ikke mere.

Forøvrigt rigtig meget held og lykke med fødslen som jeg kan forstå er under en måned til

Anmeld

24. maj 2011

otlitrom

foto på lærred skriver:

Jeg forstå ikke hvorfor det pisser dig af at folk du kender giver dig brugt tøj. Med mindre det er fordi de lige ud har indikret at de ikke tror du/I ikke har råd til tøj, så kan jeg ikke forstå hvorfor du har den holdning.

At give noget til andre (om det så er brugt eller nyt) er jo et tegn på at de gerne vil give noget til jer, fordi de er glade på jeres vejne.

Jeg har også fået tilbudt brugt børnetøj første gang vi skulle føde. Og det tror jeg da bestemt ikke er fordi folk troede vi var fattige. Men jeg har den holdning (og det kan jo så være derfor folk har tilbudt det) at jeg synes det var rigtig dumt at bruge en hel masse penge på tøj det første år hvis vi kunne låne/få tøj fra andre. For rigtig meget af det vi fik tilbudt var måske kun nået at blive brugt en enkelt gang eller to. (for ikke at tænke på alt det man fik i gaver) Så jeg synes det var virkelig sødt at folk at tilbyde at vi kunne få det. Mange gange sagde veninderne: Kom forbi så kan du selv sorterer (hvilket jo er dejligt, da der jo altid er noget af det man ikke er så interesseret i)

Men jeg tænker bare lidt, om du måske ikke lægger for meget i at folk giver/tilbyder jer gratis tøj (igen hvis de selvfølgelig ikke har sagt lige ud af det er fordi de tror I ikke har penge)

Men hvis jeg var dig, ville jeg da bare være ærlig hvis du har det sådan og sige: tak for jeres søde tilbud, men vi har så meget babytøj nu, så vi behøver faktisk ikke mere.

Forøvrigt rigtig meget held og lykke med fødslen som jeg kan forstå er under en måned til

Du misforstår (og jeg kan godt se hvorfor )

Jeg er SÅ taknemmelig for det tøj vi får! Det er andre, altså ikke giverne af tøjet, med f.eks andre venner/bekendte/familie der ikke kan forstå hvorfor vi tager i mod det og bliver glade for det. Om vi er så fattige!

Jeg sætter stor pris på alle de ting vi får, det er virkelig en stor hjælp. Og så kan vi bruge vores penge på nogle andre ting.

Jeg kan godt se min formulering i indlægget kan misforståes - det beklager jeg!

Anmeld

24. maj 2011

Shoppingmor

twinboys skriver:

For mig er det fordi jeg har penge til det og jeg ejer ikke noget H&M tøj til drengene...

ja jeg er et mærkedyr og ligger ikke skjul på det...

Majbritt

HØRT

Anmeld

24. maj 2011

Shoppingmor

Ann88 skriver:

Lige præcis...

"Se-vi-har-masser-af-penge-til-tøj-familie-livet-halter-godt-nok-lidt-men-pyt-vi-har-masser-baby-hummel-tøj"

Ikke at alle er sådan men ja

Hvad i alverden er det for en gang P-I-S at lukke ud???

Så længe du ikke kender alle børnefamilier i DK personligt, hvis børn går i mærketøj, synes jeg det er en meget afstumpet og naiv holdning at have, som er grebet ud af ingenting!

Anmeld

24. maj 2011

foto på lærred

kitty skriver:

Du misforstår (og jeg kan godt se hvorfor )

Jeg er SÅ taknemmelig for det tøj vi får! Det er andre, altså ikke giverne af tøjet, med f.eks andre venner/bekendte/familie der ikke kan forstå hvorfor vi tager i mod det og bliver glade for det. Om vi er så fattige!

Jeg sætter stor pris på alle de ting vi får, det er virkelig en stor hjælp. Og så kan vi bruge vores penge på nogle andre ting.

Jeg kan godt se min formulering i indlægget kan misforståes - det beklager jeg!

ups sorry, havde misforstået

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.