Danskernes holdning til a-kasser og kontanthjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. april 2011

Louise mortil4

Anonym skriver:

ja vi har begge to arbejde eller hvad man skal sige som kræver man har bestemt akasse og fag og det er ski da dyrt af hå til syntes det er mange penge

det er ikke et krav at du skal ha den fagforening og a-kasse for de må ikke tvinge dig til at vælge en bestemt af slagsen, og en billig kan råde dig lige så godt som en dyr en.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. april 2011

Worldwide

Anonym skriver:

Jeg tror altså det er de færreste der ikke har råd til at være medlem af en a-kasse.

Selv får jeg den laveste sats og er alene med to børn. 

I min a-kasse koster det trods alt "kun" 200 kr om måneden, når det bliver trukket fra i skat.

Jeg vil så sige 200 pr mdr kan være MEGET for nogle familier! Tænk på hvor mange liter mæl, rugbrød, kartofler osv det er? Ja der er RIGTIG mange i det danske system der udnytter KH, men der er jo en grund til det er her..

Og ja der bliver spildt mange penge på KH om året på dem som ikke gider og dem som snyder.. Men der bliver satme også spildt rigtig mange penge på fripladser til børn(Ja det er et ømt emne, og vi er mange der ikke kan leve uden) Men hvis man alligevel går arbejdsløs derhjemme, så kan vil også spare de penge på friplads, for så kan ungerne sku' lige så godt være hjemme? (Ja ironi er en skønt ting

Den her debat kan køre ud i en uendelighed, netop fordi der er så mange vinkler i det, og så mange meninger og diverse

Anmeld

6. april 2011

Anonym trådstarter

N&J skriver:

Jamen det er vi helt enige i, men der er altså nogen der er tvunget til at gå fra langt tid før, og de får jo ikke engang SU, medmindre de vælger at starte barselsklippene der, og så ryger der måske 3-4 mdr. i sidste ende, og ja ærligt talt så ville jeg langt heller komme på kontanthjælp så, hvis jeg stod i den situation så jeg ikke ville gå glip af mere end jeg behøvede af mit barns liv..

Jeg blev selv fanget i dårlig SU rådgivning, en der ikke havde styr på det, sagde at jeg kunne få dobbelt SU i 12 mdr. og selvom jeg spurgte flere gange efter at have læst på su hjemmeside (jeg blev lidt forvirret af det der står derinde), så endte det med at jeg gik fra 2 mdr. før, min jordmoder havde gerne set at det var blevet 3 mdr. før det, men, så da min datter endelig kom og der var gået 2 mdr. fandt jeg pludselig ud af at jeg faktisk kun havde 2 mdr. igen så fik jeg ikke flere penge, så jeg sparede alt hvad jeg kunne spare og gik så til kommunen, der ville jo så gå 2 mdr. før jeg fik udbetalt nogle penge fra kommunen, og det hele endte med at jeg efter 2 mdrs. kontanthjælp startede på en anden uddannelse end den jeg først havde tænkt mig, og fik så et brev om at jeg skulle betale 1 mdr. kontanthjælp igen fordi SU blev forudbetalt, og det havde jeg spurgt min rådgiver om inden, fordi jeg så netop ville have ventet med at købe møbler til min lejlighed osv, så igen blev jeg misinformeret, jeg det vigtigste for mig gennem alt det her har været min datter, hvis du eller andre har ondt et vis sted over at jeg har fået kontanthjælp så er jeg bedøvende ligeglad for jeg har fået lov til at opleve min datters første i ALT - og det får jeg aldrig igen, til gengæld skal jeg nok arbejde til jeg er 70, så det går vel lige op..

Jeg har ikke ondt nogle steder, selv klarede jeg mig fint som enlig på SU og havde ikke behov for at være hjemme med mit barn længere end mine 6 måneders barsel + 2 måneders sommerferie som faldt sammen  Både barnet og jeg var klar til at det skulle afsted da det var 8 måneder 

Men ja, nogle af de SUrådgivere burde sgu ikke sidde og "rådgive", jeg synes der er alt for mange sager hvor folk får noget forkert at vide og så ender i saksen 

Anmeld

6. april 2011

Carina1977

sarahb skriver:

nej det er der nemlig ikke, men man kan skabe en god grobund for sin egen fremtid og have en ordenlig indstilling til at man må yde for at nyde.

Og tusinde tak

Det jeg mente var....du kunne jo blive syg, komme i en situation, hvor det ikke er så ligetil. Det kan man jo aldrig vide noget som helst om.

Men jeg synes det er så skønt at læse, når folk har en indstilling som din. Du er sgu en med en enorm vilje og respekt for det, og jeg mener det

Anmeld

6. april 2011

Anonym

sarahb skriver:

Alså det kommer selvfølgelig an på hvor i landet man bor. Og hvor der er vilje er der vej.
Nu bor vi i kbh og der er i hvert tilfælde masser af arbejde i min branche i detail branchen. Så det er derfor jeg ikke mærker så meget til det. Men som skrevet til en anden ved jeg da godt at fx ny udd. tandplejere har super svært ved at finde jobs, men igen så ville jeg tage hvad der var og så vente på drømmejobbet kom på et andet tidspunkt eller finde mig et studie og udvide min viden.

Jeg bor i kbh og har et par veninder som modtager kh og de er ved at gå ud af deres godt skind fordi det er så svært at få job.

de fleste vælger dem uden børn først og nu når vi er så mange arbejdsløse i dk så ska man skille sig ud hvis man vil ha et job.

Anmeld

6. april 2011

Louise mortil4

Anonym skriver:

ja man kan få kh men du får ikk lov til at sidde på din flade og få pengene.

du bliver sendt i aktivering i tide og utide, og det er ikk alle steder det er lige fedt at være.

så jeg tror at dem der har mulighed for at gøre andet end at modtage kh gør det, men hvis ikk så må man på kh.

jeg ved at der er rigtig mange der vælger ikke at forsikre sig i forhold til en a-kasse ved ledighed fordi der jo altid er KH og er de gift ja så koster det jo  kun 500 at blive skildt, så hvorfor skulle de så betale til en a-kasse.

Anmeld

6. april 2011

katrine7

Anonym skriver:

Det er jo i sidste ende kommunerne der udbetaler KH såvel som DP.

Jeg ved godt at man ikke skal betale kontingent for at modtage KH men der jeg vil hen er at jeg synes der skulle være højere krav om at gøre hvad man kunne, HVIS man kunne inden man blev arbejdsløs, for at modtage KH.

Altså, jeg synes da også der er nogle ting der kunne blive strammet op på f.eks. KH.

Har selv været på fuld kontanthjælp, og jeg kan da skrive under på, at der er rigtig mange der tager det som en selvfølge, at de ikke skal lave en fis for de penge de modtager. Dét synes jeg er meget forkert. Synes bestemt der skal være noget at arbejde hen mod, hvis du forstår hvad jeg mener

Synes bestemt der burde være noget mere kontrol, for jeg har set utrolig mange eksempler på, hvor nemt folk kan "snyde", på kontanthjælp.. Men jeg synes stadigvæk det er godt, at vi bor i et land som DK, hvor mulighederne er der, selv for de svageste. Er rigtig glad for det velfærdssamfund vi har. Og igen, kan sagtens forstå hvad du mener, men kan bare godt blive lidt skeptisk, når folk generaliserer, da jeg selv har været fuld kh modtager, og delvist er det. For folk der modtager KH er bestemt ikke stolte af det (eller størstedelen er ikke), og derfor kan jeg på mine og andres vegne, blive lidt trist over alle de fordomme der er forbundet med det. For i bund og grund, som du selv siger, bliver både DP og KH udbetalt af kommunerne, men der er ikke én eneste fordom jeg kender til, for folk der er på DP, selvom de i realiteten, kan have samme grund til det, som på KH.

Pueha, blev helt forpustet næsten

Anmeld

6. april 2011

Anonym

Louise mortil4 skriver:

jeg ved at der er rigtig mange der vælger ikke at forsikre sig i forhold til en a-kasse ved ledighed fordi der jo altid er KH og er de gift ja så koster det jo  kun 500 at blive skildt, så hvorfor skulle de så betale til en a-kasse.

grunden til alle de er tråde startet var at, det var en ano som arbejdet deltid men ikk var meldt ind i en a kasse, hmm jeg synes sku også det er mange penge at betale til at a kasse hvis man kun får 2000-4000 udbetalt om måneden, så forstår jeg godt nogen vælger ikk at betale da de nok ikk har råd.

Anmeld

6. april 2011

sarahb

Anonym skriver:

Jeg bor i kbh og har et par veninder som modtager kh og de er ved at gå ud af deres godt skind fordi det er så svært at få job.

de fleste vælger dem uden børn først og nu når vi er så mange arbejdsløse i dk så ska man skille sig ud hvis man vil ha et job.

Jeg lever måske bare i en fantasi verden. Men mine veninder med børn har det ikke svært med at finde jobs, og de har rent faktsik også skiftet jobs for der var noget de hellere vil. Hvis man har sit Cv i orden så ser jeg slet ikke at børn skal være nogen som helst hindring.

Anmeld

6. april 2011

Kofoed.

Anonym skriver:

Jeg har ikke ondt nogle steder, selv klarede jeg mig fint som enlig på SU og havde ikke behov for at være hjemme med mit barn længere end mine 6 måneders barsel + 2 måneders sommerferie som faldt sammen  Både barnet og jeg var klar til at det skulle afsted da det var 8 måneder 

Men ja, nogle af de SUrådgivere burde sgu ikke sidde og "rådgive", jeg synes der er alt for mange sager hvor folk får noget forkert at vide og så ender i saksen 

Nu vil jeg også skyde ind, at tror ikke 6 måneder med tvillinger er nok, specielt hvis man nu føder meget før tid. Så jeg kunne ikke leve med 5000 i 12 måneder (altså de dersen barselklip). Men ja lige et lille sidespring

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.