Danskernes holdning til a-kasser og kontanthjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. april 2011

katrine7

Anonym skriver:

Man kan sagtens blive uarbejdsdygtig EFTER at have arbejdet! 

Mht. til din kommentar om dagpengesystemet og de 2 år. Jovist, så må man jo på kontanthjælp derefter men før man bliver arbejdsløs, er der altså bare ingen undskyldning for ikke at være medlem af en a-kasse (VEDMINDRE man ikke har nok timer, som andre også nævner)

Okay, det var desværre bare ikke sådan jeg forstod din formulering

Men med hensyn til timerne, så er det jo også en undtagelse for reglen?

Lige godt hvordan man stiller det hele op, vil der altid være "smuthuller" som andre vil være utilfredse med.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. april 2011

SpunkenJo

Anonym skriver:

Jeg synes jeg ser flere og flere eksempler på folk der mister sit job/bliver gravide eller uarbejdsdygtige som derefter har holdningen at så SKAL de da bare have kontanthjælp!!

Når der så bliver spurgt ind til hvorfor i alverden de ikke er i en a-kasse lyder svaret: "Det havde jeg ikke lige tænkt på kunne være aktuelt"

Jeg kan sgu ikke lade være med at tænke på om folk bevidst lader være med at melde sig ind i a-kasse, netop fordi vi har kontanthjælpssystemet og derfor, så længe de er i arbejde, har den holdning at de vil spare de 12-1500 kr i kvartalet som det jo koster at være medlem af en a-kasse? 

Jeg forstår simpelthen ikke det er så nemt at få kontanthjælp, som det er i dag. Jeg synes der burde være højere krav om at man i det mindste har været medlem af en a-kasse for at kunne få kontanthjælp. Jeg ved at man skal være medlem i 1-1½ år før man kan få dagpenge og det er helt vildt surt hvis man mister sit job inden den tidsperiode.

Derfor synes jeg også at det er rigtig fint at der findes kontanthjælpsystemet men jeg synes det er forkasteligt at folk kan få kontanthjælp hvis de ikke engang har gidet være medlem og har betalt til en a-kasse!

Hvad siger I? Er vi danskere simpelthen for forkælede når det handler om penge?

Du har helt ret!

Folk i DK er simpelthen SÅ forkælede....

Jeg ved der findes hjemmesider og henvisninger til hvordan man får pumpet systemet for flest penge hvis man står uden job, er gravid eller bare ikke gider arbejde. Føj! De sku skamme sig!

Jeg har ALDRIG været på kh, og i mine "unge dage" valgte jeg A-kassen helt bevidst fra, fordi jeg er af den holdning "der er arbejde til dem som VIL arbejde" nu har jeg hus, bil, mand og barn som er afhængig af min indkomst hvorfor der er andre overvejelser ind over.

Men ligefrem ikke at gide betale til A-kasse og så bare blive samlet op af alle os andre.... Føj! Find et arbejde selv!!
- ja, jeg blir lidt sur!

Men det her kh tager livet af vores samfund! Tænk hva man ku ha brugt de penge på istedetfor, hvis folk gad sikre sig selv og tænke lidt fremad..... (jeg nævner i flæng, fertilitetsbehandling, mad i skolerne...)

Interessant debat

Anmeld

6. april 2011

sarahb

katrine7 skriver:

Okay, ville også bare gerne vide det

For nogle er jo rigtig uheldige. Til mit job nu, som deltidsmedarbejder, var der sindssygt mange ansøgere. Jeg var rigtig heldig - og rigtig glad - at få det

Jeg tager såmænd også til takke med hvad der er, selvom det måske ikke var mit drømmejob. Ville bare gerne vide, HVAD du ville gøre, hvis du stod i sådan en situation

Det er helt i orden, altså jeg er i detail branchen (butikschef) Der er altid store udskiftninger i den branche, så hvis jeg var uheldig ville det ikke være svært at finde noget andet. Men andre jobs som fx. tandplejer, journalist m.m. er super svært at finde jobs, men så ville jeg tage hvad der var selvom det var en anden branche og vente på drømme jobbet forhåbenlig kom

Anmeld

6. april 2011

Anonym trådstarter

katrine7 skriver:

Læs hvad jeg skriver, også

Kontanthjælp og dagpenge, er jo ikke den samme "pengekasse", så hvad har de to ting, egentlig med hinanden at gøre i den sidste ende?

Selvfølgelig er jeg tilhænger af a-kasser, uden tvivl! Jeg er rigtig glad for, at min kæreste f.eks. er medlem af en, ellers ville vi da stå forfærdelig dårligt stillet hvis han mistede hans fuldtidsarbejde som håndværker.

Jeg er derimod, så uheldigt stillet, at jeg, selvom jeg betalte kontingent måned efter måned, på nuværende tidspunkt med min situation, IKKE ville kunne modtage dagpenge, og det er jeg rigtig ked af.

Ville i bund og grund, bare gerne have en idé om, hvordan du reelt kan se om nogle er "dovne" , eller uarbejdsdygtige

Naturligvis har de intet med hinanden at gøre, det er jeg godt klar over!

Men prøv lige at give mig én god grund til at man som fuldtidsansat IKKE skulle betale til en a-kasse?

Det er dét jeg ikke begriber.

At folk ikke kan være medlem af en a-kasse, er der mange grunde til og de skal selvfølgelig have hjælp, ingen tvivl om det.

Men det er den holdning nogle mennesker der sagtens kan være medlem af en a-kasse og så ikke gør det, jeg personligt står helt af på 

Anmeld

6. april 2011

N&J

Anonym skriver:

Jamen, når du er gravid midt i dit studie skal du da have barselsSU når du går fra -Ikke kontanthjælp 

Det kan andre klare sig for, så kan du vel også?

Ved du overhovedet hvad du snakker om her???

Du får enten 6 eller 12 klip, hvis du går fra inden du føder, så begynder dine klip der, så går du fra 3 mdr., så begynder dine klip altså der - det var i hvertfald sådan jeg forstod det bagefter.

Men man kan godt få sygeoverlov fra et studie, men der modtager du ikke SU, du må bare tjene lidt mere om mdr. i fribeløb

Anmeld

6. april 2011

dunja

Anonym skriver:

Prøv at læs første indlæg igen!

SÅ skriver jeg jo netop at de naturligvis skal have kontanthjælp!

Det jeg ikke forstår er folk der ER i arbejde og SAGTENS kan være medlem af en a-kasse, så ikke gør det?? Det er da i dén grad en forkert holdning at have til tingene og det er der jeg mener at det er for nemt bare at få kontanthjælp efterfølgende!

Som sagt, synes jeg det burde være et krav at alle som KUNNE også SKULLE betale til en a-kasse!

Hvorfor skrive som ano ? burde man ikk stå ved sin holdning hvis man synes den er rigtig, så burde man ikk gemme sig når man intet ser galt i ens holdning til kh systemet og a kassen.

Anmeld

6. april 2011

Halbschön

Anonym skriver:

Ok, jeg troede egentlig også at man kunne blive sygemeldt på SU? 

Man kan kun få SU som aktiv studerende, hvilket man jo ikke er som sygemeldt..

Anmeld

6. april 2011

katrine7

Anonym skriver:

Prøv at læs første indlæg igen!

SÅ skriver jeg jo netop at de naturligvis skal have kontanthjælp!

Det jeg ikke forstår er folk der ER i arbejde og SAGTENS kan være medlem af en a-kasse, så ikke gør det?? Det er da i dén grad en forkert holdning at have til tingene og det er der jeg mener at det er for nemt bare at få kontanthjælp efterfølgende!

Som sagt, synes jeg det burde være et krav at alle som KUNNE også SKULLE betale til en a-kasse!

Selvom folk er i arbejde, er det jo ikke alle der har en indkomst, høj nok til evt. at kunne melde sig ind i en a-kasse, og betale - et muligvis - tårnhøjt kontingent for at blive medlem.

Eksempelvis en enlig mor med 3 børn, der knokler røven ud af bukserne, har et lån eller noget lignende at skal betale af på, samtidig med at hun skal forsørge sine børn, sørge for institutionspladser når hun knokler, og mad på bordet - DER kan jeg altså SAGTENS forstå at nogle mennesker vælger det fra!

Anmeld

6. april 2011

Worldwide

Anonym skriver:

Det er naturligvis ikke mulighed for den slags mennesker, at være medlem af en a-kasse! Det er de mennesker der KAN, jeg ikke begriber lader være med at gøre det.

Det sidste er så din mening og den er jeg ret ligeglad med, man kan oprette sig som ano herinde når man har lyst.

Hvad så med de mennesker som arbejde, og lige har nok til at kunne blive 'optaget' i a-kasse og ville kunne få dagpenge ud af det hvis uheldet skulle være, men vælger det fra, fordi de netop har brug for de ekstra penge hver mdr til at få det hele til at hænge sammen?

Jeg er selv stor tilhænger af A-kasse, men jeg sidder så bare desværre fast i systemet ! Og det er virkelig øv at være på KH,

Ja det er min mening, og såen er det, men jeg synes virkelig folk skal til at tænke sig om når de oprettet indlæg som det her.. Nu har der jo været mange herinde de sidste par dage, og meget debat om det. Man kan jo læse sig frem til det er et emne der virkelig berør folk, så derfor synes jeg godt man kun stå frem og stå ved sine meninger, i stedet for at 'gemme' sig bag 'ano'

Anmeld

6. april 2011

dunja

sarahb skriver:

Jeg betaler selv til a kasse+fagforening og kunne aldrig drømme om ikk gøre det. Og en ting er sikkert jeg skal aldrig på KH, det vil jeg ikke byde mig selv. Jeg er sikret i fagforeningen og det har jeg det bedst med.

byde dig selv ?

er man et 0 hvis man modtager kh da ?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.