Danskernes holdning til a-kasser og kontanthjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. april 2011

sarahb

Det jeg mente var....du kunne jo blive syg, komme i en situation, hvor det ikke er så ligetil. Det kan man jo aldrig vide noget som helst om.

Men jeg synes det er så skønt at læse, når folk har en indstilling som din. Du er sgu en med en enorm vilje og respekt for det, og jeg mener det

Det er helt klart, at der kan ske en masse uforudsigelige ting, men så må man tage den til den tid. Men jeg vælger bare at kæmpe og fokusere på de positive ting. Og sørge for at jeg har mit iorden, så har jeg det godt med mig selv og så er jeg ikke afhængig af nogen. Og tror også hvis det skulle ske at jeg kom i klemme med evt sygdom osv osv så ved jeg at jeg har gjort mit og ikke kunne have gjort andet for at have havnet der foreksempel.

TUSINDE TAK. Det kræver jo også sin kvinde at rose andre kvinder. Så tak... hahahah

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. april 2011

Anonym trådstarter

katrine7 skriver:

Altså, jeg synes da også der er nogle ting der kunne blive strammet op på f.eks. KH.

Har selv været på fuld kontanthjælp, og jeg kan da skrive under på, at der er rigtig mange der tager det som en selvfølge, at de ikke skal lave en fis for de penge de modtager. Dét synes jeg er meget forkert. Synes bestemt der skal være noget at arbejde hen mod, hvis du forstår hvad jeg mener

Synes bestemt der burde være noget mere kontrol, for jeg har set utrolig mange eksempler på, hvor nemt folk kan "snyde", på kontanthjælp.. Men jeg synes stadigvæk det er godt, at vi bor i et land som DK, hvor mulighederne er der, selv for de svageste. Er rigtig glad for det velfærdssamfund vi har. Og igen, kan sagtens forstå hvad du mener, men kan bare godt blive lidt skeptisk, når folk generaliserer, da jeg selv har været fuld kh modtager, og delvist er det. For folk der modtager KH er bestemt ikke stolte af det (eller størstedelen er ikke), og derfor kan jeg på mine og andres vegne, blive lidt trist over alle de fordomme der er forbundet med det. For i bund og grund, som du selv siger, bliver både DP og KH udbetalt af kommunerne, men der er ikke én eneste fordom jeg kender til, for folk der er på DP, selvom de i realiteten, kan have samme grund til det, som på KH.

Pueha, blev helt forpustet næsten

Dagpengemodtagere har forebyggende og imens man modtager dem, jo betalt et kontinget. Det har folk på kontanthjælp ikke.

Da jeg er under 30, er forholdene for mig de samme som en KHmodtager, mht. aktivering og den slags.

Forskellen: KHmodtageren får flere penge udbetalt (her kan der selvfølgelig være fradragsforskelle, men som udgangspunkt) og skal ikke betale kontingent til noget som helst. Hvordan kan det nogensinde være rimeligt? 

IGEN omhandler dette folk der KUNNE melde sig ind i en a-kasse og ikke gjorde det, IKKE dem der ikke kunne.

Anmeld

6. april 2011

Anonym

sarahb skriver:

Jeg lever måske bare i en fantasi verden. Men mine veninder med børn har det ikke svært med at finde jobs, og de har rent faktsik også skiftet jobs for der var noget de hellere vil. Hvis man har sit Cv i orden så ser jeg slet ikke at børn skal være nogen som helst hindring.

jeg tror at hvis en frisk kvinde søger samme arb som en frisk kvinde med barn gør, så er muligheden for kvinden uden barn bliver ansat i steder meget stor pga af børn syge dage osv

Anmeld

6. april 2011

Anonym

Louise mortil4 skriver:

det er ikke et krav at du skal ha den fagforening og a-kasse for de må ikke tvinge dig til at vælge en bestemt af slagsen, og en billig kan råde dig lige så godt som en dyr en.

nu er det sådan at jeg en gang ikke har fået arbejde da jeg ikke var i den rigtig tro mig jeg havde da med glæde taget en hvor jeg ikke skulle give så mange penge for det ville gove os over 2000 mere i mdr

Anmeld

6. april 2011

Louise mortil4

Anonym skriver:

grunden til alle de er tråde startet var at, det var en ano som arbejdet deltid men ikk var meldt ind i en a kasse, hmm jeg synes sku også det er mange penge at betale til at a kasse hvis man kun får 2000-4000 udbetalt om måneden, så forstår jeg godt nogen vælger ikk at betale da de nok ikk har råd.

hvis du kun har deltids job koster a-kassen også mindre, jeg er fuldtids forsikret og det koster 550 kr får både a-kasse og fagforening

sory læste lige på krifa at jeg giver 599 kr for begge men en deltids forsikring koster 492 og a-kassen koster i sig selv 337 kr også kan du jo trække det fra i skat så det er jo ikke det det reel koster.

Anmeld

6. april 2011

Louise mortil4

Anonym skriver:

nu er det sådan at jeg en gang ikke har fået arbejde da jeg ikke var i den rigtig tro mig jeg havde da med glæde taget en hvor jeg ikke skulle give så mange penge for det ville gove os over 2000 mere i mdr

det er ulovligt at tvinge dig, de må ikke en gang spørge om det.

Anmeld

6. april 2011

N&J

Anonym skriver:

Jeg har ikke ondt nogle steder, selv klarede jeg mig fint som enlig på SU og havde ikke behov for at være hjemme med mit barn længere end mine 6 måneders barsel + 2 måneders sommerferie som faldt sammen  Både barnet og jeg var klar til at det skulle afsted da det var 8 måneder 

Men ja, nogle af de SUrådgivere burde sgu ikke sidde og "rådgive", jeg synes der er alt for mange sager hvor folk får noget forkert at vide og så ender i saksen 

Jamen, det havde jeg også været hvis min datter var 8 mdr., nu var hun lige under 7 mdr. da hun/jeg blev tvunget til at sætte hende i dp, men hvis jeg havde ladet være, så havde jeg skulle aflevere hende som 4 mdr. (hun kom nemlig langt over tid) og det var jeg ikke klar til, havde jeg ikke kunne få kontanthjælp, så havde jeg søgt om pasning i eget hjem med 5000 udbetalt ialt hvert måned, og det havde ikke været sjovt, men så havde jeg da levet for de penge, men jeg syntes da det er fantastisk at vi har en mulighed for at hjælpe når der er nogen der pludselig står uden mulighed for at forsøge sig selv - det er vel netop det der kendetegner et velfærdssamfund, hvis man ikke syntes det er i orden, så må man jo stemme højre eller flytte til et land med en kapatalitisk samfundstruktur

Altså det er jo ikke mange år siden hvor du som studerende og enlig mor fik præcis den samme su som alle andre - noget der gjorde at mange enlig mødre netop ikke fik en uddannelse fordi det simpelthen ikke kunne hænge sammen økonomisk set, så jeg syntes da at kontanthjælp er en god ting, men selvfølgelig skal den ikke udnyttes.  

Anmeld

6. april 2011

Anonym

Louise mortil4 skriver:

det er ulovligt at tvinge dig, de må ikke en gang spørge om det.

det skal jeg da lige have kigget efter der er bare det jeg ikke har samme krav om løn osv og kan ikke være med hvis de lukker det ne eller noget så skal jeg arbejde har ikke noget at sige hvis jeg ikke er i den jeg er

Anmeld

6. april 2011

sarahb

Anonym skriver:

jeg tror at hvis en frisk kvinde søger samme arb som en frisk kvinde med barn gør, så er muligheden for kvinden uden barn bliver ansat i steder meget stor pga af børn syge dage osv

Jeg er ikke helt enig, bare fordi man er frisk bliver man ikke ansat.
Det er på grund af kompetencer, menneskelighed, faglighed, ens CV, Kurser, baggrund osv osv. Og jo hvis man står klokkeklart lige vil mange vælge en uden et barn, men så står man også helt lige på målstregen og det sker altså sjældent, enten har man flere +ér end en anden ansøger eller har man ikke.
Jeg tror mange har en undskylding for at os med børn har svært med at få jobs, men jeg kender dælme mange lange oppe af karriere stigen der har FEDE jobs til trods for man er mor.
Så Nej jeg er ikke skræmt og overbevist over en arbejdsgiver bevidst vælger en fra kun pga barn/børn.

Anmeld

6. april 2011

Carina1977

sarahb skriver:

Det er helt klart, at der kan ske en masse uforudsigelige ting, men så må man tage den til den tid. Men jeg vælger bare at kæmpe og fokusere på de positive ting. Og sørge for at jeg har mit iorden, så har jeg det godt med mig selv og så er jeg ikke afhængig af nogen. Og tror også hvis det skulle ske at jeg kom i klemme med evt sygdom osv osv så ved jeg at jeg har gjort mit og ikke kunne have gjort andet for at have havnet der foreksempel.

TUSINDE TAK. Det kræver jo også sin kvinde at rose andre kvinder. Så tak... hahahah

*lol*

Ja det er sgu også bedre at fokusere på nuet, i stedet for hvad der kunne ske. Hvis man gør sit allerbedste, så er man også nået rigtig langt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.