Danskernes holdning til a-kasser og kontanthjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. april 2011

Louise mortil4

Anonym skriver:

Jeg tror altså det er de færreste der ikke har råd til at være medlem af en a-kasse.

Selv får jeg den laveste sats og er alene med to børn. 

I min a-kasse koster det trods alt "kun" 200 kr om måneden, når det bliver trukket fra i skat.

jeg sys måske også det burgte handle om om man har råd til at lade være med at være i en a-kasse. Det er alt for nemt idag bare at vælge at lade være med at betale til den for "man kan jo bare få KH"

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. april 2011

katrine7

Anonym skriver:

Det er for mig simpelthen ikke undskyldning nok. Er kontingent koster ca. 200 kr om måneden, da det kan trækkes fra i skat.

Jeg er selv, uden at afsløre for meget om mig selv, enlig mor til 2. Jeg får den laveste dagpengesats på 9200 udbetalt om måneden og jeg betaler gladeligt mit kontinget, selvom jeg ikke har ret meget at gøre med.

Okay, og hatten af for du gør det, det synes jeg er super.

Men personligt, kan jeg også sagtens forstå, at nogle folk vælger ikke at gøre det, fordi der simpelthen ikke er pengene til det. For det er bestemt ikke alle a-kasser, hvor det kun koster 200 kr om måneden at være medlem.

Og med en eventuel meget stram økonomi, er det rigtig svært at hive penge ud hvis de simpelthen ikke er der, så kan jeg godt forstå at folk hellere vil have, at deres børn har "lidt mere".

Anmeld

6. april 2011

Anonym trådstarter

katrine7 skriver:

Kan da også sagtens forstå at du grubler over ting som det, for selvfølgelig er det forkasteligt at NOGLE mennesker udnytter systemet.. Kender selv et par stykker, men det er en anden debat.

Og netop fordi det ikke er det samme, kan jeg bare ikke forstå, at de to ting kan have noget med hinanden at gøre, altså sådan uden videre. Det er der jeg står lidt af

Det er jo i sidste ende kommunerne der udbetaler KH såvel som DP.

Jeg ved godt at man ikke skal betale kontingent for at modtage KH men der jeg vil hen er at jeg synes der skulle være højere krav om at gøre hvad man kunne, HVIS man kunne inden man blev arbejdsløs, for at modtage KH.

Anmeld

6. april 2011

Anonym

Louise mortil4 skriver:

jeg sys måske også det burgte handle om om man har råd til at lade være med at være i en a-kasse. Det er alt for nemt idag bare at vælge at lade være med at betale til den for "man kan jo bare få KH"

ja man kan få kh men du får ikk lov til at sidde på din flade og få pengene.

du bliver sendt i aktivering i tide og utide, og det er ikk alle steder det er lige fedt at være.

så jeg tror at dem der har mulighed for at gøre andet end at modtage kh gør det, men hvis ikk så må man på kh.

Anmeld

6. april 2011

sarahb

Anonym skriver:

det er sku lidt irriterne folk siger de bare vil finde et arbejde hvis de bliver fyret, det er simpelhen umuligt mange steder at få noget, men folk med jobs kan jo ikk vide hvordan det er i denne i finanskrise at søge jobs.

Alså det kommer selvfølgelig an på hvor i landet man bor. Og hvor der er vilje er der vej.
Nu bor vi i kbh og der er i hvert tilfælde masser af arbejde i min branche i detail branchen. Så det er derfor jeg ikke mærker så meget til det. Men som skrevet til en anden ved jeg da godt at fx ny udd. tandplejere har super svært ved at finde jobs, men igen så ville jeg tage hvad der var og så vente på drømmejobbet kom på et andet tidspunkt eller finde mig et studie og udvide min viden.

Anmeld

6. april 2011

Carina1977

sarahb skriver:

Jeg kommer fra en Familie hvor Ingen nogensinde har været på kotanthjælp og det er ikke en udvej for mig. så finder jeg mig hellere et job selvom det måske ikke er det jeg brænder for.
Nej man er ikke et nul, men jeg er opdraget til at man arbejder for sine penge og at man altid kan få et arbejde osv osv. Derfor kommer jeg aldrig på KH hjælp. Jeg har aldrig i mit liv været ledig og det arbejder jeg hverdag på jeg ikke bliver.
Det kan godt være der er mange der sidder fast i systemet og bliver nød til det, men det føler jeg ikke jeg bliver nød til. Derfor betaler jeg til min a kasse og udfører et godt arbejde på mi arbejdsplads så jeg er sikret.

Der er ingen garantier her i livet, men jeg synes det er en flot indstilling du har

Anmeld

6. april 2011

N&J

Anonym skriver:

Jeg har selv fået barn på SU, så ja 

Eller dvs. jeg troede faktisk at man kunne blive sygemeldt på SU, men der tog jeg fejl 

Det jeg mener er når man har født, så kan man få barselsklip, ganske rigtigt som du nævner det 

Jamen det er vi helt enige i, men der er altså nogen der er tvunget til at gå fra langt tid før, og de får jo ikke engang SU, medmindre de vælger at starte barselsklippene der, og så ryger der måske 3-4 mdr. i sidste ende, og ja ærligt talt så ville jeg langt heller komme på kontanthjælp så, hvis jeg stod i den situation så jeg ikke ville gå glip af mere end jeg behøvede af mit barns liv..

Jeg blev selv fanget i dårlig SU rådgivning, en der ikke havde styr på det, sagde at jeg kunne få dobbelt SU i 12 mdr. og selvom jeg spurgte flere gange efter at have læst på su hjemmeside (jeg blev lidt forvirret af det der står derinde), så endte det med at jeg gik fra 2 mdr. før, min jordmoder havde gerne set at det var blevet 3 mdr. før det, men, så da min datter endelig kom og der var gået 2 mdr. fandt jeg pludselig ud af at jeg faktisk kun havde 2 mdr. igen så fik jeg ikke flere penge, så jeg sparede alt hvad jeg kunne spare og gik så til kommunen, der ville jo så gå 2 mdr. før jeg fik udbetalt nogle penge fra kommunen, og det hele endte med at jeg efter 2 mdrs. kontanthjælp startede på en anden uddannelse end den jeg først havde tænkt mig, og fik så et brev om at jeg skulle betale 1 mdr. kontanthjælp igen fordi SU blev forudbetalt, og det havde jeg spurgt min rådgiver om inden, fordi jeg så netop ville have ventet med at købe møbler til min lejlighed osv, så igen blev jeg misinformeret, jeg det vigtigste for mig gennem alt det her har været min datter, hvis du eller andre har ondt et vis sted over at jeg har fået kontanthjælp så er jeg bedøvende ligeglad for jeg har fået lov til at opleve min datters første i ALT - og det får jeg aldrig igen, til gengæld skal jeg nok arbejde til jeg er 70, så det går vel lige op..

Anmeld

6. april 2011

Anonym

Anonym skriver:

Er det så ikke både a-kasse og fagforening?

Min a-kasse koster 349 kr om måneden og det er altså ikke den dyreste 

ja vi har begge to arbejde eller hvad man skal sige som kræver man har bestemt akasse og fag og det er ski da dyrt af hå til syntes det er mange penge

Anmeld

6. april 2011

sarahb

Der er ingen garantier her i livet, men jeg synes det er en flot indstilling du har

nej det er der nemlig ikke, men man kan skabe en god grobund for sin egen fremtid og have en ordenlig indstilling til at man må yde for at nyde.

Og tusinde tak

Anmeld

6. april 2011

Louise mortil4

Anonym skriver:

Er det så ikke både a-kasse og fagforening?

Min a-kasse koster 349 kr om måneden og det er altså ikke den dyreste 

jeg er i krifa og giver 550 kr for både a-kasse og fagforening. Husk lige at man faktisk har frit fagforenings valg så et arbejdssted kan aldrig tvinge dig til at være i en dyr fagforening og a-kasse.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.