Danskernes holdning til a-kasser og kontanthjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. april 2011

Anonym trådstarter

Kofoed33 skriver:

Jeg er sygemeldt, så er blevet tvunget til, at melde mig ud. Men det er ikke det debatten handler om.

Jeg siger bare, at systemet er skruet sådan sammen, at det ikke kan lade sig gøre som det er lige nu. Derfor skal der laves nogle andre regler eller særlig regler så alle kan være med i en a-kassen.

Ok, jeg troede egentlig også at man kunne blive sygemeldt på SU? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. april 2011

Carina1977

Anonym skriver:

Læs venligst første linje, dette omhandler folk der er/har været i job og bevidst ikke har betalt til en a-kasse!

Ja men i nogen tilfælde er folk jo også i et job, bare ikke længe nok til at kunne få penge fra en A-kasse, hvis de skulle blive uarbejdsdygtige, syge eller arbejdsløse. Der er vel et krav om at man skal have betalt i en vis periode, før man kan få fra A-kassen? Hvad skal disse så gøre?

Anmeld

6. april 2011

katrine7

Anonym skriver:

Prøv at læs hvad jeg skriver! 

Jeg skriver netop at man sagtens kan risikere at miste sit job inden man er berettiget til dagpenge MEN at man alligevel burde være medlem af en a-kasse! 

Det er ganske simpelt: HVIS man ikke er berettet til dagpenge fordi man ikke har været medlem længe nok, vil man så kunne få kontanthjælp.

Jeg synes det er for let at lade være med at være medlem af en a-kasse og så derefter få kontanthjælp fordi man ikke lige "havde tænkt på" eller "gad" melde sig ind i en a-kasse!

Læs hvad jeg skriver, også

Kontanthjælp og dagpenge, er jo ikke den samme "pengekasse", så hvad har de to ting, egentlig med hinanden at gøre i den sidste ende?

Selvfølgelig er jeg tilhænger af a-kasser, uden tvivl! Jeg er rigtig glad for, at min kæreste f.eks. er medlem af en, ellers ville vi da stå forfærdelig dårligt stillet hvis han mistede hans fuldtidsarbejde som håndværker.

Jeg er derimod, så uheldigt stillet, at jeg, selvom jeg betalte kontingent måned efter måned, på nuværende tidspunkt med min situation, IKKE ville kunne modtage dagpenge, og det er jeg rigtig ked af.

Ville i bund og grund, bare gerne have en idé om, hvordan du reelt kan se om nogle er "dovne" , eller uarbejdsdygtige

Anmeld

6. april 2011

N&J

Anonym skriver:

Jeg synes jeg ser flere og flere eksempler på folk der mister sit job/bliver gravide eller uarbejdsdygtige som derefter har holdningen at så SKAL de da bare have kontanthjælp!!

Når der så bliver spurgt ind til hvorfor i alverden de ikke er i en a-kasse lyder svaret: "Det havde jeg ikke lige tænkt på kunne være aktuelt"

Jeg kan sgu ikke lade være med at tænke på om folk bevidst lader være med at melde sig ind i a-kasse, netop fordi vi har kontanthjælpssystemet og derfor, så længe de er i arbejde, har den holdning at de vil spare de 12-1500 kr i kvartalet som det jo koster at være medlem af en a-kasse? 

Jeg forstår simpelthen ikke det er så nemt at få kontanthjælp, som det er i dag. Jeg synes der burde være højere krav om at man i det mindste har været medlem af en a-kasse for at kunne få kontanthjælp. Jeg ved at man skal være medlem i 1-1½ år før man kan få dagpenge og det er helt vildt surt hvis man mister sit job inden den tidsperiode.

Derfor synes jeg også at det er rigtig fint at der findes kontanthjælpsystemet men jeg synes det er forkasteligt at folk kan få kontanthjælp hvis de ikke engang har gidet være medlem og har betalt til en a-kasse!

Hvad siger I? Er vi danskere simpelthen for forkælede når det handler om penge?

Jeg har aldrig været medlem af en akasse, men det handler nok mere om at jeg altid har forbundet det med et fast job, og jeg har studeret med fritidsjobs (dog nogle fuldtid) siden jeg blev 14, så har aldrig tænkt over det, og kan ikke finde på at melde mig ind før jeg er færdig med min uddannelse. 

Jeg er til gengæld blevet fanget i systemet og måtte have kontanthjælp, men det var fordi jeg havde fået forkerte oplysninger flere gange af min su vejleder på den skole jeg var.

Jeg syntes egentlig ikke man skal have ondt i røven, ja der er nogle der snyder med systemet, men de fleste benytter sig af systemet fordi de har et akut behov for det, så det ser jeg intet galt i, heller når de ikke har meldt sig ind i en akasse, der kan jo være mange årsager til hvorfor.. 

Anmeld

6. april 2011

Worldwide

Hvad så med folk der er i arbejde med løntilskud?

Ja, jeg er ved at være godt træt af folk der opretter debatter som denne her ano... Stå dog frem i stedet for altså! Hvis man virkelig har noget at sige om det her emne, som er voldsomt følsomt for MANGE, så er det sku da det mindste man kan gøre!

Anmeld

6. april 2011

Anonym trådstarter

Carina1977 skriver:

Ja men i nogen tilfælde er folk jo også i et job, bare ikke længe nok til at kunne få penge fra en A-kasse, hvis de skulle blive uarbejdsdygtige, syge eller arbejdsløse. Der er vel et krav om at man skal have betalt i en vis periode, før man kan få fra A-kassen? Hvad skal disse så gøre?

Prøv at læs første indlæg igen!

SÅ skriver jeg jo netop at de naturligvis skal have kontanthjælp!

Det jeg ikke forstår er folk der ER i arbejde og SAGTENS kan være medlem af en a-kasse, så ikke gør det?? Det er da i dén grad en forkert holdning at have til tingene og det er der jeg mener at det er for nemt bare at få kontanthjælp efterfølgende!

Som sagt, synes jeg det burde være et krav at alle som KUNNE også SKULLE betale til en a-kasse!

Anmeld

6. april 2011

Kofoed.

Ok, jeg troede egentlig også at man kunne blive sygemeldt på SU? 

Ikke når man er over en vis fraværsgrænse (i hvert fald på IBC). Men jeg er først lige officelt blevet sygemeldt i fredags, min læge gav mig ny medicin igen og igen, istedet for bare med det samme at sygemelde mig, så jeg havde for meget fravær, grundet smerter og kvalme. Så det er møg træls. Håber jeg for arbejde fra næste sommer, for så kommer jeg ikke tilbage på skole, før kæreste er helt færdig uddannet.

Anmeld

6. april 2011

Carina1977

Anonym skriver:

Prøv at læs første indlæg igen!

SÅ skriver jeg jo netop at de naturligvis skal have kontanthjælp!

Det jeg ikke forstår er folk der ER i arbejde og SAGTENS kan være medlem af en a-kasse, så ikke gør det?? Det er da i dén grad en forkert holdning at have til tingene og det er der jeg mener at det er for nemt bare at få kontanthjælp efterfølgende!

Som sagt, synes jeg det burde være et krav at alle som KUNNE også SKULLE betale til en a-kasse!

ok jeg misforstod dit indlæg så....undskyld

Anmeld

6. april 2011

katrine7

sarahb skriver:

Jeg tror på at der altid er et job, man kan altid få et job hvis man virkelig vil og tager det der er. Så nej jeg regner aldrig med at være ledig og slet ikke i 2 år.
Jeg har i mit liv altid haft et job. Ellers ville jeg helt klart studere, alt andet end KH.

Okay, ville også bare gerne vide det

For nogle er jo rigtig uheldige. Til mit job nu, som deltidsmedarbejder, var der sindssygt mange ansøgere. Jeg var rigtig heldig - og rigtig glad - at få det

Jeg tager såmænd også til takke med hvad der er, selvom det måske ikke var mit drømmejob. Ville bare gerne vide, HVAD du ville gøre, hvis du stod i sådan en situation

Anmeld

6. april 2011

Anonym trådstarter

Mileva skriver:

Hvad så med folk der er i arbejde med løntilskud?

Ja, jeg er ved at være godt træt af folk der opretter debatter som denne her ano... Stå dog frem i stedet for altså! Hvis man virkelig har noget at sige om det her emne, som er voldsomt følsomt for MANGE, så er det sku da det mindste man kan gøre!

Det er naturligvis ikke mulighed for den slags mennesker, at være medlem af en a-kasse! Det er de mennesker der KAN, jeg ikke begriber lader være med at gøre det.

Det sidste er så din mening og den er jeg ret ligeglad med, man kan oprette sig som ano herinde når man har lyst.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.