Jeg tror ikke på at skælde ud, og jeg har aldrig gjort det! Mine piger lærer ikke noget ved at se en sur mor der bare siger nej, nej, nej.. Samtidig synes jeg heller ikke det er en del af opdragelsen.
Liva er under alle omstændigheder for lille til at forstå det og Sophia er gammel nok til at forstå forskellen på rigtig og forkert.. Jeg synes ikke det er tit jeg har lyst til at blive sur, men når det sker så er det tit en af pigerne der bliver sur på hinanden.
Vi bruger den metode at fokusere på det "artige" barn.. F.eks.:
Hvis vi leger med Sophia og Liva og Sophia bliver sur over at Liva leger med den dukke hun vil lege med, kan hun sagtens find på at græde eller andet.. Vi prøver at sige pænt til Sophia at hun må vente til dukken er ledig eller foreslår hende en anden dukke.
Hvis hun er helt umulig bærer jeg hende ind på værelset uden at sige noget også leger vi videre med Liva. På den måde føler Sophia hun går glip af noget og bliver utrolig hurtig glad igen.
Hvis man sætter al fokus på den der er sur, ved barnet hurtig hvad han/hun skal gøre for at få opmærksomhed.
Det virker i hvert fald for os 
Anmeld