pokulati skriver:
Hvad med dig? Har du fået skæld ud da du var barn?
Jeg tror du har ret i at der er en sammenhæng. I den tråd der er med om man må give sit barn et rap over fingrene, bliver mange af ja'erne fulgt op af et "da jeg var barn fik jeg også...", og det viser bare i hvor høj grad ens opdragelsesmetoder er defineret ud fra hvordan man selv er opdraget. Men hvor det er ikke længere er socialt acceptabelt at man slår sit barn, er det mere efter devisen "han har det bedre end jeg havde det, og når jeg ikke tog skade...", er der ikke rigtig er blevet taget et opgør med skæld ud, så det er iorden at føre arven helskindet videre.
Jeg har lige siddet og googlet lidt. Den bog du anbefaler, er den skrevet af Erik Sigsgaard? Han har også skrevet en der hedder "Skæld mindre ud". Har du stiftet bekendskab med den? Det virker som om den er mere redskabsorienteret end baggrundsorienteret.
Ja, den bog har jeg også...og du har ret, den henvender sig nok mere til forældre end den anden...men de er begge rigtig gode og sigende...og så får man det der sug i maven når man hører hvad børnene fortæller.
Ja, jeg er blevet skældt ud, men kun af min far...og jeg kan se at det har "skadet" mig på den måde at jeg hvis ikke jeg passer på, let bliver som han gjorde i de situationer hvor han også blev sur...forskellen er bare at jeg tager mig i det, sætter ord på over for børnene og siger undskyld...jeg prøver virkelig at arbejde med det og ikke mindst fortælle dem at jeg er den med problemet i forhold til min adfærd. Min far sagde dog aldrig undskyld, jeg følte det var min skyld og jeg havde det rigtig skidt med den måde han var over for mig...kan mærke det kræver meget arbejde af mig som voksen kvinde og som mor at ændre mit mønster...jeg kan mærke jeg får den der uro i mig og så sætter jeg ord på frem for at begynde at skælde mine børn ud.
Anmeld