Jeg er lidt ambivalent i denne diskussion.
Hvis jeg skal kigge på min egen opvækst er jeg da blevet skældt ud, men kan ikke se at det på nogen måde har "skadet" mig, eller gjort at jeg nogensinde var bange for mine forældre, altså det handler jo om at man har gjort noget og får at vide at det er bare ikke okey, mine forældre råbte - hvilket jeg formoder de fleste forældre gjorde i den generation, og igen jeg har aldrig følt mig kuet, mindre værd og hvad I nu mener er tilknyttet skæld ud.
Jeg ville faktisk gerne have et hjem hvor jeg aldrig skældte ud, men sådan ser virkeligheden bare ikke ud - i hvert fald ikke herhjemme, og jeg syntes egentlig ikke der er noget i vejen for at min datter får at vide med en bestemt stemme, at slår hun en gang til med den hest, så tager mor den altså, eller når hun tegner på bordet eller køleskabet eller lign.
Der hvor jeg er rigtig ked af at jeg skælder ud, er nok jeg er træt, udkørt, stresset eller lign., for der har jeg ikke på forhånd formuleret en strategi i hovedet for hvordan jeg takler den situation på den bedst tænkelige måde, men jeg tror det er de færreste som er helt alene mor (og her mener jeg ingen aflastning, heller en hvert. 14 dags weekendfar), som ikke kommer derud en gang imellem, og jeg ender med at blive rigtig sur og jeg gider ikke være en sur mor, men heldigvis er det sjældent det sker, men det sker dog. Nå ja og så de gange hvor hun gør noget der er disideret farligt - der reagerede jeg med højlydt forskrækkelse og råben, og det tror jeg er enormt svært at undgå fordi det er min beskyttertrang overfor hende der sætter ind.
Men jeg forsøger at blive bedre så vi helt undgår de situationer hvor min datter gør noget galt, men det er nu heller ikke småting jeg bliver sur over, men måske er der også stor forskel på hvad vi mener med ordet skæld ud, for syntes ikke det er forkert at forklare sit barn med en bestemt stemme i børnehøjde at det barnet lige gjorde var farligt, min datter er så begyndt at sige, det er farligt hver gang vi kommer til en vej og jeg er ved at dø af grin fordi jeg jo bare ville have pigebarnet til at holde sin mor i hånden ved veje... men hun har jo ret, det er farligt