Skældud...?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. april 2011

Rosa

Eva. skriver:

Mine børn møder skam vrede og er gode til at udvise det...jeg tror bare ikek på vrede i relatione løser noget som helst eller bidrager med noget positivt...men jo, de møder vrede...selvom de faktisk hader det og det gør vi vel alle...jeg håber på at lære dem at sætte ord på for så er det meget nemmere at styre egen vrede og tackle andres..

Jeg mener absolut at vrede bidrager positivt i relationer! Det er den måde man mærker når ens grænser overskrides, det er motiverende til at sige fra, og det giver luft at lukke sin vrede ud. 

Forudsætningen er bare at man er i stand til at omgås sin og andres vrede konstruktivt, uden at tage den på sig. Det lærer man ikke ved at blive forskånet for følelsen gennem sin barndom. Det ville være et kunstigt forhold at have til en helt naturlig følelse - og så bliver det kun sværere at begå sig i livet. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. april 2011

MamaJakob

Har altså ikke lige fået læst hele tråden (sorry), så på forhånd undskyld, hvis jeg kommer til at gentage noget, men..:

Hvordan vil I overhovedet definere 'skældud'? I min verden er skældud som sådan ikke noget negativt. Det er bare en måde at sætte grænser for sit barn på - og vise, hvor ens egne grænser går. Selvfølgelig skal man kunne kontrollere sin vrede overfor sit barn, og selvfølgelig kommer man ingen vegne med råben og skrigen, men jeg er da overbesvist om, at det er sundt for børn at vide, at mor og far godt kan blive gale og vrede, og at de ikke bare kan te sig som de vil og bare slippe afsted med, at man sætter sig stille og roligt ned og snakker om det.

Selvfølgelig er det også vigtigt at tale om tingene (det vigtigste overhovedet endda), men jeg ved også fx ved at have observeret min egen lillebror på nu 15 år, at snak sommetider - og især i den alder - kan være ret formålsløst, og at der nogle gange skal en lidt hårdere tone til, før han gider slå øreflapperne ud.

Om ikke andet - det jeg egentlig ville sige var, at svaret på det spørgsmål (i hvert fald for mit vedkommende) afhænger meeeeget af definitionen af 'skældud'.

Ellers en virkelig spændende debat Skal nok få læst hele tråden, når der lige er tid

Anmeld

4. april 2011

N&J

Jeg er lidt ambivalent i denne diskussion.

Hvis jeg skal kigge på min egen opvækst er jeg da blevet skældt ud, men kan ikke se at det på nogen måde har "skadet" mig, eller gjort at jeg nogensinde var bange for mine forældre, altså det handler jo om at man har gjort noget og får at vide at det er bare ikke okey, mine forældre råbte - hvilket jeg formoder de fleste forældre gjorde i den generation, og igen jeg har aldrig følt mig kuet, mindre værd og hvad I nu mener er tilknyttet skæld ud.

Jeg ville faktisk gerne have et hjem hvor jeg aldrig skældte ud, men sådan ser virkeligheden bare ikke ud - i hvert fald ikke herhjemme, og jeg syntes egentlig ikke der er noget i vejen for at min datter får at vide med en bestemt stemme, at slår hun en gang til med den hest, så tager mor den altså, eller når hun tegner på bordet eller køleskabet eller lign.

Der hvor jeg er rigtig ked af at jeg skælder ud, er nok jeg er træt, udkørt, stresset eller lign., for der har jeg ikke på forhånd formuleret en strategi i hovedet for hvordan jeg takler den situation på den bedst tænkelige måde, men jeg tror det er de færreste som er helt alene mor (og her mener jeg ingen aflastning, heller en hvert. 14 dags weekendfar), som ikke kommer derud en gang imellem, og jeg ender med at blive rigtig sur og jeg gider ikke være en sur mor, men heldigvis er det sjældent det sker, men det sker dog. Nå ja og så de gange hvor hun gør noget der er disideret farligt - der reagerede jeg med højlydt forskrækkelse og råben, og det tror jeg er enormt svært at undgå fordi det er min beskyttertrang overfor hende der sætter ind. 

Men jeg forsøger at blive bedre så vi helt undgår de situationer hvor min datter gør noget galt, men det er nu heller ikke småting jeg bliver sur over, men måske er der også stor forskel på hvad vi mener med ordet skæld ud, for syntes ikke det er forkert at forklare sit barn med en bestemt stemme i børnehøjde at det barnet lige gjorde var farligt, min datter er så begyndt at sige, det er farligt hver gang vi kommer til en vej og jeg er ved at dø af grin fordi jeg jo bare ville have pigebarnet til at holde sin mor i hånden ved veje... men hun har jo ret, det er farligt 

Anmeld

4. april 2011

Aves.

MamaJakob skriver:

Har altså ikke lige fået læst hele tråden (sorry), så på forhånd undskyld, hvis jeg kommer til at gentage noget, men..:

Hvordan vil I overhovedet definere 'skældud'? I min verden er skældud som sådan ikke noget negativt. Det er bare en måde at sætte grænser for sit barn på - og vise, hvor ens egne grænser går. Selvfølgelig skal man kunne kontrollere sin vrede overfor sit barn, og selvfølgelig kommer man ingen vegne med råben og skrigen, men jeg er da overbesvist om, at det er sundt for børn at vide, at mor og far godt kan blive gale og vrede, og at de ikke bare kan te sig som de vil og bare slippe afsted med, at man sætter sig stille og roligt ned og snakker om det.

Selvfølgelig er det også vigtigt at tale om tingene (det vigtigste overhovedet endda), men jeg ved også fx ved at have observeret min egen lillebror på nu 15 år, at snak sommetider - og især i den alder - kan være ret formålsløst, og at der nogle gange skal en lidt hårdere tone til, før han gider slå øreflapperne ud.

Om ikke andet - det jeg egentlig ville sige var, at svaret på det spørgsmål (i hvert fald for mit vedkommende) afhænger meeeeget af definitionen af 'skældud'.

Ellers en virkelig spændende debat Skal nok få læst hele tråden, når der lige er tid

Her er min definition i min opgave som jeg er i fuld gang med..

Hvad er skældud: At skælde ud er ikke noget pædagogisk begreb som stimulerer eller motiverer. I ordbog over det danske sprog bestemmes betydningen af at skælde ud: Give sin vrede, modvilje, utilfredshed med hensyn til person eller forhold udtryk i voldsomme, bebrejdende eller nedsættende, fornærmende ord om en eller noget, især, tiltale person med sådanne ord

Anmeld

4. april 2011

MamaJakob

Eva. skriver:

Her er min definition i min opgave som jeg er i fuld gang med..

Hvad er skældud: At skælde ud er ikke noget pædagogisk begreb som stimulerer eller motiverer. I ordbog over det danske sprog bestemmes betydningen af at skælde ud: Give sin vrede, modvilje, utilfredshed med hensyn til person eller forhold udtryk i voldsomme, bebrejdende eller nedsættende, fornærmende ord om en eller noget, især, tiltale person med sådanne ord

Ah, okay. Se, så er det jo netop en anden sag. For netop delen om at udtrykke sig nedsættende og/eller fornærmende til sit barn; dét synes jeg også er forkert

Og som sagt heller ikke sådan jeg forstår udtrykket 'skældud'; mener dog stadig, at børn godt må opleve forældres vrede, men selvfølgelig (og som jeg skrev først) kontrolleret!

Så i grunden er jeg vel meget enig med det, du skriver i dit oplæg

Tak for defintionen (selvom jeg er lidt forundret over den)

Anmeld

4. april 2011

Aves.

MamaJakob skriver:

Ah, okay. Se, så er det jo netop en anden sag. For netop delen om at udtrykke sig nedsættende og/eller fornærmende til sit barn; dét synes jeg også er forkert

Og som sagt heller ikke sådan jeg forstår udtrykket 'skældud'; mener dog stadig, at børn godt må opleve forældres vrede, men selvfølgelig (og som jeg skrev først) kontrolleret!

Så i grunden er jeg vel meget enig med det, du skriver i dit oplæg

Tak for defintionen (selvom jeg er lidt forundret over den)

Ja, det er jo tit det der med at man taler ud fra hver sin verden/definition....men det er den der er i ordbogen og den jeg tager som udgangspunkt i min opgave omkring skældud...faktisk vil jeg lave min bachelor omkirng skældud og medd et i fokus og derfor jeg synes det er interessant at høre hvad forældre tænker, gør og mener...

Anmeld

4. april 2011

MamaJakob

Eva. skriver:

Ja, det er jo tit det der med at man taler ud fra hver sin verden/definition....men det er den der er i ordbogen og den jeg tager som udgangspunkt i min opgave omkring skældud...faktisk vil jeg lave min bachelor omkirng skældud og medd et i fokus og derfor jeg synes det er interessant at høre hvad forældre tænker, gør og mener...

Super interessant emne og kanon god idé

Held & lykke med den

Anmeld

4. april 2011

Aves.

MamaJakob skriver:

Super interessant emne og kanon god idé

Held & lykke med den

Tusind tak..ja, jeg synes det er virkelig spændende...tænker at tage ud og tale med børn og voksne i forskellige børnehaver...og så må jeg lige se hvad og hvordan jeg kan dreje den...men spændende det synes jeg nemlig også det er..:9

Anmeld

4. april 2011

SussieThyssen

Eva. skriver:

Kunne godt tænke mig at høre jer om I skælder jeres børn ud og hvorfor I gør det?

Og hvis der er nogen der ikke skælder ud, hvordan I er blevet opdraget hjemmefra, med eller uden skæld ud?

Jeg mener at skæld ud er lige så slemt som fysisk afstraffelse, men tænker det bare er kulturelt "lovligt" det er noget vi alle har oplevet og som vi helt naturligt tager med os og gør mod vores egne børn...men hvorfor, jeg tror ikke på det gør noget godt...og jeg skælder endda selv ud, ikek tit men gør det og det er sgu min egen afmagt og manglende styring der er skyld i det...så det er lidt af et arbejde men det kan lade sig gøre at blive bedre til at bruge andre metode...stoppe op og tale med sine børn i stedet.

Men hvad med jer...hvad gør I og hvorfor...?

Og så vil jeg lige anbefale alle at læse bogen: Skældud..

Selvfølgelig tildeler jeg en skideballe, hvis det er nødvendigt, og min mening er, at det er ok, hvis barnet eller den unge overskrider husets regler for opførsel og adfærd for 117. gang.
Voksne tager sig også et skænderi engang imellem og sætter hinanden på plads, om man så må sige.
Men som med alt andet, så er der forskel på måden man gør det på.

Vi har alle ret til at sige fra og tale med store bogstaver, hvis ens grænser overskrides, og det tager ingen skade af.
Det kan ikke nytte at vi alle sammen bliver så konfliktsky, at grænserne ikke kan trækkes og det ikke kan slås fast med solide ord, at nu er det stop.

Kærligst
Sussie

Anmeld

4. april 2011

Malene76

Eva. skriver:

Tusind tak..ja, jeg synes det er virkelig spændende...tænker at tage ud og tale med børn og voksne i forskellige børnehaver...og så må jeg lige se hvad og hvordan jeg kan dreje den...men spændende det synes jeg nemlig også det er..:9

Jeg skrev opgave på seminariet om skæld ud og må sige at det i mine øjne kan være lige så skadeligt som fysisk vold. Vi var ude i en børnehave og tale med barnene om at få skæld ud. De satte så flot ord på hvad det gjorde ved dem og ingen af de ord var positive. De lavede også en tegning omkring den følelse som skæld ud gav dem, det var nogle meget møske tegninger vi fik ud af det. Dette emne er super spændende og det optog os rigtig meget i vores studietid. Held og lykke med opgaven.

MVH Malene

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.