Jeg tror jeg har det lidt som dig, men jeg har aldrig rigtig sat ord på det før.
Jeg tror ikke en udøvelse af magt overfor et andet menneske vil resultere i andet end enten modtryk eller at den anden trækker sig, og det er ikke umiddelbart noget jeg ser som noget positivt i børneopdragelse.
Selvfølgelig er den voksne og barnet ikke "ligeværdige", i den forstand at de begge har lige ret til at få lige del i alle beslutninger/regler, men det må være den voksnes pligt at lære barnet hvordan verden hænger sammen, og dermed også hvordan man løser en konflikt på en god måde. Min sparsomme erfaring (min søn er kun 2 1/2) har lært mig at den (eneste) måde et barn kan lære noget på, er ved at observere hvordan andre gør. Så jeg satser på at min søn bliver en god voksen (for det er vel målet) ved selv at opføre mig som jeg synes en god voksen bør opføre sig.
Med det sagt må jeg desværre indrømme at jeg på det sidste er begyndt at hæve stemmen overfor min søn en gang imellem. Han er simplethen begyndt at ignorere mig, og jeg kan SLET ikke håndtere det. Men det er min egne frustrationer der spiller ind, og jeg er meget opmærksom på at jeg skal prøve at finde et nyt mønster inden det bliver decideret skæld ud. Jeg er også først nu ved at lære at være rigtig voksen.
Mht om jeg er blevet skældt ud da jeg var barn, har jeg ingen erindringer om at mine forældre har stået med løftet pegefinger og fortalt mig hvordan jeg gør tingene forkert, så det har nok været meget sjældent hvis overhovedet.
Håber det hele giver mening 
Anmeld