Anonym sæddonor, godt eller skidt??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. oktober 2008

Honningblomst

Chrautwald skriver:

Nu har jeg lige siddet og læst hele debatten... og fik lige en tanke som jeg ikke før har tænkt - er det egentlig ikke på en måde donorne der er piv egoistiske hvis de forlanger at være anonyme... jeg mener - kan da godt forstå at det ikke er sjovt at blive "opsøgt" efter gud ved hvor mange år - og skulle stå og fortælle sin egen familie at "hov nå ja, jeg har muligvis 8 børn rundt omkring", men på den anden side - gør de det ikke for at hjælpe?

- Jeg mener, donerer de ikke sæden for at hjælpe andre folk, og ikke for at få penge? Og vil det ikke hjælpe barnet at kunne få nogle oplysninger?

Hmm... synes den er svær altså

Anette

Jo, det kan du have ret i...men de tænker vel også bare på nemme penge og ikke på at de rent faktisk laver et barn der går rundt et sted. Af samme grund kunne jeg aldrig give et æg væk...det er jo en del af mig, mit barn..
Knus Eva

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. oktober 2008

Skovurt

Nej, faktisk så så jeg en eller anden artikel for noget tid siden - om det med ægdonation... tror der stod at der var doneret 4 (eller var det 6) æg i Danmark nogensinde... og at nu er der nogen der er fortalere for at sætte "købsprisen" op, for at få kvinder til at donere... skrækkeligt synes jeg - at man gør det for pengenes skyld

Da jeg læste det, overvejede jeg rent faktisk om man skulle gøre det - fordi ... jeg kan bare slet ikke forestille mig hvordan det må være ikke at kunne få et barn; Men lynhurtigt blev jeg helt kvalm over tanken - fordi jeg ville bare slet ikke kunne leve med at vide at jeg muligvis var "mor" til en anden families barn - det hører altså bare ikke sammen i min verden (og nej, har intet imod adoption... og vælger at forholde mig neutralt til donorbørn)

Anette

Anmeld

15. oktober 2008

Honningblomst

Chrautwald skriver:

Nej, faktisk så så jeg en eller anden artikel for noget tid siden - om det med ægdonation... tror der stod at der var doneret 4 (eller var det 6) æg i Danmark nogensinde... og at nu er der nogen der er fortalere for at sætte "købsprisen" op, for at få kvinder til at donere... skrækkeligt synes jeg - at man gør det for pengenes skyld

Da jeg læste det, overvejede jeg rent faktisk om man skulle gøre det - fordi ... jeg kan bare slet ikke forestille mig hvordan det må være ikke at kunne få et barn; Men lynhurtigt blev jeg helt kvalm over tanken - fordi jeg ville bare slet ikke kunne leve med at vide at jeg muligvis var "mor" til en anden families barn - det hører altså bare ikke sammen i min verden (og nej, har intet imod adoption... og vælger at forholde mig neutralt til donorbørn)

Anette

Ja, jeg ville heller ikke kunne...donorbørn har jeg bare ondt af...
Knus..

Anmeld

15. oktober 2008

Plysbjørnen

Nu er det sådan at det er frit om man vil være anonym eller ej...

Jeg synes det er helt okay... Det er op til folk selv... folk kan jo også bare bede om at det skal være fra en ikke anonym doner...

betina

Anmeld

15. oktober 2008

Honningblomst

Trold skriver:

Jeg synes det er helt okay... Det er op til folk selv... folk kan jo også bare bede om at det skal være fra en ikke anonym doner...

betina

Det mener jeg altså ikke...mener kun du kan få anonym...og jeg er ret ligeglad med hvad folk kan og ikke kan...men hvem tænker på barnet og deres ret??

Anmeld

15. oktober 2008

Lulle25

Eva skriver:

Trold skriver:

betina

Det mener jeg altså ikke...mener kun du kan få anonym...og jeg er ret ligeglad med hvad folk kan og ikke kan...men hvem tænker på barnet og deres ret??

Det er rigtigt vi skal tænke på vores børn og tror du helt ærligt ikke også forældre til donor børn gør det? Selvfølgelig gør de da det, det er jo derfor de har fået dem. Tror ikke du har indsigt i hvordan det er ikke at kunne få børn, og det er jo også svært at forstå når vi andre ikke har bøvl med det. Jeg synes netop det er en god løsning for samfundet at det overhovedet kan lade sig gøre at hjæle barnløse med donore. Og ja det kan give barnet problemer når det er voksent, men når det nu er donor børn, kan man jo ikke sige den bio.far har afvist dem, men givet dem hjælp til at komme til verden og det er da en stor gave.

Anmeld

15. oktober 2008

Heidi.

Jeg har sagt at det er okay. Fordi jeg mener at kvinder der gerne vil benytte sæddonation skal have lov. Og så er der lige de mænd der ikke kan få børn selv, der er en donor jo nødvendig. Men jeg kan også godt se problematikken i at barnet fortjener og vide hvem er der biologisk er den rigtige. Men på den anden side, så er det jo ikke det samme som f. eks adoption, hvor man ved man er fødtr af en anden. Jeg syntes faktisk den er rigtig svær.. Men et interassant emne at du Eva endnu engang har taget op

Knus Heidi

Anmeld

15. oktober 2008

Honningblomst

Lulle25 skriver:

Eva skriver:

Trold skriver:

betina

Det er rigtigt vi skal tænke på vores børn og tror du helt ærligt ikke også forældre til donor børn gør det? Selvfølgelig gør de da det, det er jo derfor de har fået dem. Tror ikke du har indsigt i hvordan det er ikke at kunne få børn, og det er jo også svært at forstå når vi andre ikke har bøvl med det. Jeg synes netop det er en god løsning for samfundet at det overhovedet kan lade sig gøre at hjæle barnløse med donore. Og ja det kan give barnet problemer når det er voksent, men når det nu er donor børn, kan man jo ikke sige den bio.far har afvist dem, men givet dem hjælp til at komme til verden og det er da en stor gave.

Jo, det tror jeg som nok jeg kan sætte mig ind i...og ige netop derfor mener jeg at samfundet burde tænke på de kommende donorbørn og forbyde denne måde...altså når det er anonymt...forældre der ikke kan få børn er så fokuseret på at få dem for enhver pris og så tror jeg faktisk ikke der bliver tænkt på hvilke konsekvenser det har for barnet.
Knus..

Anmeld

15. oktober 2008

Plysbjørnen

Eva skriver:

Trold skriver:

betina

Bliv sæddonor
Du kan vælge mellem at blive anonym eller ikke-anonym sæddonor.

Som anonym sæddonor kan ingen (ud over Cryos) nogensinde kræve at få kendskab til din identitet.

Som ikke-anonym sæddonor har barnet krav på – hvis det ønsker det - at få din identitet at vide når det er 18 år. Ikke-anonyme sæddonorer under 25 år skal forinden godkendelse til en samtale med en af vore læger, der skal vurdere egnethed.

Når man har valgt at være anonym eller ikke-anonym, kan det ændres så længe der ikke er anvendt sæd fra den pågældende donor. Herefter er det uigenkaldeligt.

Donorer der anvendes af læger i Danmark og de fleste andre lande i verden skal være anonyme. Det har der været tradition for gennem mere end 50 år. Ved behandlingen af ”Lov om kunstig befrugtning” i foråret 2006 blev dette igen bekræftet. Hovedårsagen er, at de fleste patienter foretrækker en anonym donor. Men i visse lande skal donorer være ikke-anonyme. Da Cryos leverer donorsæd internationalt, er det vor opgave at forsøge at møde begge krav.

I Danmark siger Loven at lægelig behandling kun må ske med anonym donor.

Børneloven §28:
En sæddonor kan ikke dømmes som far til et barn, der med hans sæd er blevet til ved kunstig befrugtning af en anden kvinde end hans ægtefælle eller partner, hvis sæden er doneret med henblik på en læges anvendelse ved kunstig befrugtning eller til en offentlig eller privat sædbank, der opfylder sundhedsmyndighedernes krav til formidling af sæd.

Cryos opfylder naturligvis disse krav.

Anmeld

15. oktober 2008

Lulle25

Eva skriver:

Lulle25 skriver:

Eva skriver:

Trold skriver:

betina

Jo, det tror jeg som nok jeg kan sætte mig ind i...og ige netop derfor mener jeg at samfundet burde tænke på de kommende donorbørn og forbyde denne måde...altså når det er anonymt...forældre der ikke kan få børn er så fokuseret på at få dem for enhver pris og så tror jeg faktisk ikke der bliver tænkt på hvilke konsekvenser det har for barnet.
Knus..

kan kun sige at jeg ikke deler din holdning. Det er bedst hvis børnene kan få og vide hvem der er biologisk far, men hvad har de ud af det hvis faderen alligevel ikke vil have noget med ham/hende at gøre? Jeg synes det er godt man kan hjælpe de forældre der har problemer med det og det er vel ikke bare noget man kan få hjælp til mm. man er 110% sikker på de forældre ikke kan få børn på anden vis. Knus Louise

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.