Eva skriver:
Trold skriver:
Nu er det sådan at det er frit om man vil være anonym eller ej...
Jeg synes det er helt okay... Det er op til folk selv... folk kan jo også bare bede om at det skal være fra en ikke anonym doner...
betina
Det mener jeg altså ikke...mener kun du kan få anonym...og jeg er ret ligeglad med hvad folk kan og ikke kan...men hvem tænker på barnet og deres ret??

Du kan vælge mellem at blive anonym eller ikke-anonym sæddonor.
Som anonym sæddonor kan ingen (ud over Cryos) nogensinde kræve at få kendskab til din identitet.
Som ikke-anonym sæddonor har barnet krav på – hvis det ønsker det - at få din identitet at vide når det er 18 år. Ikke-anonyme sæddonorer under 25 år skal forinden godkendelse til en samtale med en af vore læger, der skal vurdere egnethed.
Når man har valgt at være anonym eller ikke-anonym, kan det ændres så længe der ikke er anvendt sæd fra den pågældende donor. Herefter er det uigenkaldeligt.
Donorer der anvendes af læger i Danmark og de fleste andre lande i verden skal være anonyme. Det har der været tradition for gennem mere end 50 år. Ved behandlingen af ”Lov om kunstig befrugtning” i foråret 2006 blev dette igen bekræftet. Hovedårsagen er, at de fleste patienter foretrækker en anonym donor. Men i visse lande skal donorer være ikke-anonyme. Da Cryos leverer donorsæd internationalt, er det vor opgave at forsøge at møde begge krav.
I Danmark siger Loven at lægelig behandling kun må ske med anonym donor.
Børneloven §28:
En sæddonor kan ikke dømmes som far til et barn, der med hans sæd er blevet til ved kunstig befrugtning af en anden kvinde end hans ægtefælle eller partner, hvis sæden er doneret med henblik på en læges anvendelse ved kunstig befrugtning eller til en offentlig eller privat sædbank, der opfylder sundhedsmyndighedernes krav til formidling af sæd.
Cryos opfylder naturligvis disse krav.
Anmeld