Anonym sæddonor, godt eller skidt??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Synes du anonym sæd og æg donation er ok??

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

6.614 visninger
65 svar
0 synes godt om
15. oktober 2008

Honningblomst

Sidder lige og ser et program om anonym sæddonor.
Hvad synes I...er det ok over for børn at lave dem med anonym donor, eller burde det være forbudt og kun med kendt donor?
Jeg synes det er helt forkert....over for barnet. Ikke at barnet skulle have kontakt med sit bio-ophav, men bare kunne se et billed og vide lidt mere om hvad det kommer fra....
Knus Eva

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. oktober 2008

Janep

Jeg syndes det er helt ok ..
syndes så dog at barnet har ret til at vide hvis der har været arvelige sygdomme osv hos doneren og hans/hendes familie.

Anmeld

15. oktober 2008

Skovurt

Jeg zappede faktisk væk fra tv2 lige som det begyndte - skulle lige se det med stripfitness på DR

Så jeg hørte desværre ikke hvad de sagde, men jeg er selv lidt i tvivl...

Jeg mener rent faktisk ikke det er godt for børnene hvis ikke de har mulighed for at kende deres bagland - men det hænger jo nok sammen med mit menneskesyn, og det at jeg mener at det kan have stor betydning at kende til sit "bagland" (også selvom det ikke er nogen man har noget med at gøre)
Men på den anden side kan jeg godt se at der garanteret vil være langt færre - hvis overhovedet nogen - donorer hvis de ikke kan forblive anonyme - fordi hvem har lyst til at der pludselig 15 år efter man har doneret sæd, dukker en søn/datter frem.
Men jeg har slet ikke sat mig ind i hvor vigtig den donerede sæd er - men jeg antager at "markedet" er stort?

Så... jeg har stemt for at det er skidt at lave børn med en anonym donor... men jeg er sgu lidt i tvivl - og indrømmer gerne at jeg ikke har sat mig meget ind i sagen, så jeg kunne udentvivl blive langt klogere på det,

Anette

Anmeld

15. oktober 2008

Honningblomst

Janep skriver:

Jeg syndes det er helt ok ..
syndes så dog at barnet har ret til at vide hvis der har været arvelige sygdomme osv hos doneren og hans/hendes familie.

Hvad med retten til at kende og vide noget om sin anden halvdel? er det ikke næsten vigtigere. Arvelige sygdomme er det ikke, det tjekkes de for og der er jo mere kontrol end hvis barnet bare laves på almindelig vis...

Anmeld

15. oktober 2008

Kvindemin

Jeg har det i forvejen 'svært' med de der sæd donorer.
Såå.

Anmeld

15. oktober 2008

twinboys

Synes ikke det er okay... Fint at vi har donor men de skal ikke være anonym...

Majbritt

Anmeld

15. oktober 2008

Mathilde

Jeg må indrømme at jeg ikke har tænkt så meget over det.
Jeg synes det er en svær debat, da der sikkert er fordele og ulemper ved det, men en spændende debat, så jeg følger interesseret med på sidelinjen;-)

Kram fra Mathilde

Anmeld

15. oktober 2008

Lulle25

Har Svaret at jeg ikke har tænkt over det for jeg mangler en svarmulighed, nemlig at det afhænger af siuationen.
Jeg synes nemlig på den ene side at børnene har ret til at vide hvor de kommer fra osv.
Men omvendt tænker jeg at det er utrolig synd for de par der ikke kan få børn ved egen hjælp og gerne vil have sine egne børn(på moderens side).

Nogle adoptiv børn aner ikke hvor nogen af deres forældre er fordi de er sat foran et hospital eller lignende og så ved de jo ikke en pind hverken om deres biologiske far eller mor, og det er jo synd. Så er det da bedre at man ved hvilken baggrund man har fra moderens side end slet ikke vide det.
Men synes så at det skal være par og ikke enlige forældre der skal have lov at bruge anonym donor, fordi jeg synes børnene skal have både en fader og moder figur at starte livet med.

Så alt i alt syes jeg det afhænger af situationen.

Og en sidste ting, tror der er mange mænd der springer fra hvis de ikke må være anonyme og det er forståeligt nok, de vælger jo at donere for at hjælpe og ikke for at stå til ansvar for det kommende barn.
Kh Louise (ups det blev vidst lidt langt)

Anmeld

15. oktober 2008

Honningblomst

Chrautwald skriver:

Jeg zappede faktisk væk fra tv2 lige som det begyndte - skulle lige se det med stripfitness på DR

Så jeg hørte desværre ikke hvad de sagde, men jeg er selv lidt i tvivl...

Jeg mener rent faktisk ikke det er godt for børnene hvis ikke de har mulighed for at kende deres bagland - men det hænger jo nok sammen med mit menneskesyn, og det at jeg mener at det kan have stor betydning at kende til sit "bagland" (også selvom det ikke er nogen man har noget med at gøre)
Men på den anden side kan jeg godt se at der garanteret vil være langt færre - hvis overhovedet nogen - donorer hvis de ikke kan forblive anonyme - fordi hvem har lyst til at der pludselig 15 år efter man har doneret sæd, dukker en søn/datter frem.
Men jeg har slet ikke sat mig ind i hvor vigtig den donerede sæd er - men jeg antager at "markedet" er stort?

Så... jeg har stemt for at det er skidt at lave børn med en anonym donor... men jeg er sgu lidt i tvivl - og indrømmer gerne at jeg ikke har sat mig meget ind i sagen, så jeg kunne udentvivl blive langt klogere på det,

Anette

Er meget enig i det du skriver....er samme tanker, overvejelser og oplevelser jeg har...jeg er bare helt sikker på at jeg kun synes det er skidt med anonym donor, i hvert fald hvis det er børnene vi skal tænke på..
knus..

Anmeld

15. oktober 2008

Honningblomst

Lulle25 skriver:

Har Svaret at jeg ikke har tænkt over det for jeg mangler en svarmulighed, nemlig at det afhænger af siuationen.
Jeg synes nemlig på den ene side at børnene har ret til at vide hvor de kommer fra osv.
Men omvendt tænker jeg at det er utrolig synd for de par der ikke kan få børn ved egen hjælp og gerne vil have sine egne børn(på moderens side).

Nogle adoptiv børn aner ikke hvor nogen af deres forældre er fordi de er sat foran et hospital eller lignende og så ved de jo ikke en pind hverken om deres biologiske far eller mor, og det er jo synd. Så er det da bedre at man ved hvilken baggrund man har fra moderens side end slet ikke vide det.
Men synes så at det skal være par og ikke enlige forældre der skal have lov at bruge anonym donor, fordi jeg synes børnene skal have både en fader og moder figur at starte livet med.

Så alt i alt syes jeg det afhænger af situationen.

Og en sidste ting, tror der er mange mænd der springer fra hvis de ikke må være anonyme og det er forståeligt nok, de vælger jo at donere for at hjælpe og ikke for at stå til ansvar for det kommende barn.
Kh Louise (ups det blev vidst lidt langt)

Synes du ikke enlig må adoptere så?
Forskellen på donorbørn og adoptiv børn er kæmpe stor...adoptiv børn er ikke produceres for at barnløse skal få et barn...men de er lavet og så er der bagefter barnløse eller enlige der kan få dem.
Donorbørn laves velvidende at de aldrig kan møde deres biofar...og selvom det ikke var anonym donor, så kunne man jo stadig hjælpe par..det ville jo intet ændre for barnløse om det var kendt eller ukendt donor, de ville få et barn...men for barnet er der jo en meget stor forskel.
Jeg synes barnet har krav på at kende sit ophav som udgangspunkt og så må alle andres behov sættes i baggrunden...og om der kommer færre donorer, det synes jeg ikke kan bruges til at forsvare anonymitet.Knus Eva.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.