Eva skriver:
Lulle25 skriver:
Har Svaret at jeg ikke har tænkt over det for jeg mangler en svarmulighed, nemlig at det afhænger af siuationen.
Jeg synes nemlig på den ene side at børnene har ret til at vide hvor de kommer fra osv.
Men omvendt tænker jeg at det er utrolig synd for de par der ikke kan få børn ved egen hjælp og gerne vil have sine egne børn(på moderens side).
Nogle adoptiv børn aner ikke hvor nogen af deres forældre er fordi de er sat foran et hospital eller lignende og så ved de jo ikke en pind hverken om deres biologiske far eller mor, og det er jo synd. Så er det da bedre at man ved hvilken baggrund man har fra moderens side end slet ikke vide det.
Men synes så at det skal være par og ikke enlige forældre der skal have lov at bruge anonym donor, fordi jeg synes børnene skal have både en fader og moder figur at starte livet med.
Så alt i alt syes jeg det afhænger af situationen.
Og en sidste ting, tror der er mange mænd der springer fra hvis de ikke må være anonyme og det er forståeligt nok, de vælger jo at donere for at hjælpe og ikke for at stå til ansvar for det kommende barn.
Kh Louise (ups det blev vidst lidt langt)
Synes du ikke enlig må adoptere så?
Forskellen på donorbørn og adoptiv børn er kæmpe stor...adoptiv børn er ikke produceres for at barnløse skal få et barn...men de er lavet og så er der bagefter barnløse eller enlige der kan få dem.
Donorbørn laves velvidende at de aldrig kan møde deres biofar...og selvom det ikke var anonym donor, så kunne man jo stadig hjælpe par..det ville jo intet ændre for barnløse om det var kendt eller ukendt donor, de ville få et barn...men for barnet er der jo en meget stor forskel.
Jeg synes barnet har krav på at kende sit ophav som udgangspunkt og så må alle andres behov sættes i baggrunden...og om der kommer færre donorer, det synes jeg ikke kan bruges til at forsvare anonymitet.Knus Eva.
Når jeg svare på sådan noget vender jeg altid spørgsmålet og bruger mig selv, hvis det nu var mig og min mand der ikke kunne få børn, hvad så. Så ville jeg da helst have at en af os var enten biologisk far eller mor. Og ja forskellen på donor børn og adoptiv børn er stor. Men er helt sikker på at hvis man får valget vil man da helst have sit eget barn.
I forhold til det om enlige ikke må adoptere. Det er jo ikke det der er debatten, så lad os holde os til den debat der er igang nemlig om donor børn.
Og nej synes ikke enlige skal blive gravide med en anonym donor for så er der jo slet ingen faderfigur, og jeg mener det har stor betydning for et barn at det både har en far og en mor.
Så vil jeg lige forsvare mig selv inden folk høvler mig ned, for der er selvfølgelig nogen børn der er vokset op uden far af forskellige årsager som man ikke kan gøre for, og de fleste af de børn har det jo super, men det jeg mener mht det med at det skal være par der skal have børn, er jo netop for at give barnet den ballast det har brug for i livet, nemlig en far der elsker det og en mor der elsker det.
Og jo jeg tror absolut at muligheden for at få børn bliver væsentlig mindre hvis mænd der donere sæd ikke må være anonyme, for de har måske ikke lyst til at blive opsøgt om 20 år af et barn de ikke kender, de mænd har jo ikke hjulpet for at blive forældre, men for at hjælpe barnløse forældre. Jeg forsvare ikke som sådan anonymitet, men jeg tror det er vigtigt at muligheden er der. Kh Louise
Anmeld