Omsorgssvigt er ALLES ansvar?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. marts 2011

qp

Albertesmor skriver:

Jeg kan ikke se jeg er nedladende overhovdet, men til gengæld kan jeg ikke se du selv har kommet med nogle brugbare svar hvad man også må forvente når man smider sådan et debatemne på banen.

Brugbare svar? - Herre gud dette er en debat hvor vi taler frit fra leveren og at du ikke forstår min måde, at debattere på eller de holdninger jeg ytrer i debatten kan da aldrig give dig ret til, at være nedladende overfor de ting jeg skriver? - Og ja jeg synes du var nedladende første gang jeg citerede dig i, at være det.

Jeg har absolut ingen interesse i personlige hertz i denne tråd eller andre og vil råde dig til, at bevare en god tone overfor mig såvel som jeg også skriver pænt til dig!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. marts 2011

Caroline86

tazz skriver:

meget vel, at du ryger udenfor. Men medmindre du skifter tøj og går i bad derude, så har du alle skadelige partikler med ind igen. Det eneste du egentlig bekytter dit barn imod er selve røgen og lugten.

Så det kan da godt være, at dine børn får sund mad, men de får altså også lige et skud farlige partikler ned i luftvejene samtidig. Det er sundhedsskadeligt for dem, og så ser jeg slet ikke, hvad du har at udsætte på den anden familie. ISÆR ikke når du har røget under graviditeten.

I mine øjne skal man være fandens perfekt for, at feje sådan foran andre folks døre

det her drejer sig jo ikke om hvad qp gør og ikke gør!!

Det er, som hun har skrevet, et scenarie for at høre andres holdninger til et emne. Hun nævner jo ikke at det er HENDES nabo der hiver ungerne med på mac'en hver dag

Og i øvrigt drejer debatten sig ikke om rygning, men om fejlernæring, så der er ingen grund til at bruge mere krudt på rygesnakken (IGEN)...

Min holdning til det her!? Tja... egentlig kunne jeg vel godt finde på at hive fat i børnenes "sundhedsansvarlige". Om det så er skole - og derved skole sundhedsplejerske, eller vuggestue el. lign eller om jeg simpelthen skulle have fat på kommunen og forklare min bekymring.

Om vi har PLIGT til det? Tja... måske. Jeg ville i hvert fald ikke have samvittighed til at bo ved siden af et (eller flere) synligt fejlernæret barn uden at reagere... Afhængigt af mit forhold til naboen ville jeg nok tage en snak med dem INDEN jeg gik videre!

knus

Anmeld

19. marts 2011

qp

tazz skriver:

meget vel, at du ryger udenfor. Men medmindre du skifter tøj og går i bad derude, så har du alle skadelige partikler med ind igen. Det eneste du egentlig bekytter dit barn imod er selve røgen og lugten.

Så det kan da godt være, at dine børn får sund mad, men de får altså også lige et skud farlige partikler ned i luftvejene samtidig. Det er sundhedsskadeligt for dem, og så ser jeg slet ikke, hvad du har at udsætte på den anden familie. ISÆR ikke når du har røget under graviditeten.

I mine øjne skal man være fandens perfekt for, at feje sådan foran andre folks døre

Jeg skriver jo ingen steder jeg er perfekt overhovedet - jeg tager fat i noget som jeg synes er et samfundsproblem såvel som rygning også er det.

Jeg vil ikke gå i detaljer omkring rygning udenfor/ indenfor men pointerer jo blot, at de fleste jo nok efterhånden ryger udenfor da problemer omkring rygning i hjemmet er så oplyste i dag.

Og jo det er da helt sikkert, at man slæber alle mulige skadelige stoffer med sig indenfor igen - men hvad der findes derude af skadelige stoffer som man tager med sig ind i hjemmet kan aldrig alene komme til, at være rygning

Og hvorfor skal man være et perfekt menneske for, at ønske sig en bedre verden og en sundere levevis?

Anmeld

19. marts 2011

slettet_7530

qp skriver:

Brugbare svar? - Herre gud dette er en debat hvor vi taler frit fra leveren og at du ikke forstår min måde, at debattere på eller de holdninger jeg ytrer i debatten kan da aldrig give dig ret til, at være nedladende overfor de ting jeg skriver? - Og ja jeg synes du var nedladende første gang jeg citerede dig i, at være det.

Jeg har absolut ingen interesse i personlige hertz i denne tråd eller andre og vil råde dig til, at bevare en god tone overfor mig såvel som jeg også skriver pænt til dig!

Nedladende fordi jeg skrev at jeg ikke mente kommunen ville gribe ind hvis du henvendte dig til dem det var bare fakta.
Nogle vælger at spise mc-donalds andre vælger at tage alt animalsk ud af deres kost og deres børns kost, andre vælger at vaske deres tøj i vaskemidler fyldt med parabener andre igen vælger at ryge under graviditeten og fred være med det, som jeg skrev tidligere hvis folk indberettede reelt omsorgssvigt såsom pædofili og vold så var vi et langt skridt på vejen.
Men fair nok vi har alle forskellige tolerancetærskler og grunde til dem

Anmeld

19. marts 2011

qp

Albertesmor skriver:

Nedladende fordi jeg skrev at jeg ikke mente kommunen ville gribe ind hvis du henvendte dig til dem det var bare fakta.
Nogle vælger at spise mc-donalds andre vælger at tage alt animalsk ud af deres kost og deres børns kost, andre vælger at vaske deres tøj i vaskemidler fyldt med parabener andre igen vælger at ryge under graviditeten og fred være med det, som jeg skrev tidligere hvis folk indberettede reelt omsorgssvigt såsom pædofili og vold så var vi et langt skridt på vejen.
Men fair nok vi har alle forskellige tolerancetærskler og grunde til dem

Sådan kan du jo sagtens stille det op men for mig virker det nærmere som en irritation over, at din holdning er for langt fra min. Du har jo b.la erkendt, at du har været nedladende overfor mig ved at svare "Jamen du bliver ved og ved og ved......" - det svar synes jeg taler sit tydelige sprog.

Anmeld

19. marts 2011

qp

Caroline86 skriver:

Det er, som hun har skrevet, et scenarie for at høre andres holdninger til et emne. Hun nævner jo ikke at det er HENDES nabo der hiver ungerne med på mac'en hver dag

Og i øvrigt drejer debatten sig ikke om rygning, men om fejlernæring, så der er ingen grund til at bruge mere krudt på rygesnakken (IGEN)...

Min holdning til det her!? Tja... egentlig kunne jeg vel godt finde på at hive fat i børnenes "sundhedsansvarlige". Om det så er skole - og derved skole sundhedsplejerske, eller vuggestue el. lign eller om jeg simpelthen skulle have fat på kommunen og forklare min bekymring.

Om vi har PLIGT til det? Tja... måske. Jeg ville i hvert fald ikke have samvittighed til at bo ved siden af et (eller flere) synligt fejlernæret barn uden at reagere... Afhængigt af mit forhold til naboen ville jeg nok tage en snak med dem INDEN jeg gik videre!

knus

Anmeld

19. marts 2011

Rosa

Albertesmor skriver:

Jeg mener at vi lever i et samfund hvor vi bliver fulgt i hoved og ... af sundhedsplejersker og lægeundersøgelser, de fleste børn går i vuggestue eller dagpleje, hvis ikke nogle af de primærpersoner ser barnet som underernæret så ved jeg ikke hvem der skulle kunne det, og ja jeg mener bestemt ikke at du eksempelvis er den rette til at bedømme om andres børn er underernærede eller ej.

Men det er pædagogerne i vuggestuen? Nu har jeg jo heller ikke spurgt om du mener at jeg er kompetent eller ej, men mener du så at dette system er så sikkert at ingen børn nogensinde falder igennem? Vi har også et system der skulle sikre børn mod alle de andre former for mishandling, men det sker jo at systemet fejler - er det så ikke vores alle sammens ansvar at være opmærksomme på mistrivsel? 

Ja, vi bliver jo ikke enige, men jeg synes at den blinde tillid du udviser til systemet lyder som en dårlig undskyldning for ikke at involvere sig. 

Anmeld

19. marts 2011

Rosa

Albertesmor skriver:

Jeg kan ikke se jeg er nedladende overhovdet, men til gengæld kan jeg ikke se du selv har kommet med nogle brugbare svar hvad man også må forvente når man smider sådan et debatemne på banen.

Igen må jeg lige kommentere  - så mener du at man kun må oprette et emne hvis man selv har "brugbare svar"? Det er da helt hen i vejret - så kunne man jo aldrig stille et åbent spørgsmål. At man har en holdning er da ikke det samme som at man skal kunne komme med "brugbare" svar - så vidt jeg kan se kommer du da heller ikke med specielt konstruktive svar her - du ytrer din holdning og meldte selv ud at du ikke gad diskutere emnet mere fordi I ikke var enige...? 

Anmeld

19. marts 2011

slettet_7530

Men det er pædagogerne i vuggestuen? Nu har jeg jo heller ikke spurgt om du mener at jeg er kompetent eller ej, men mener du så at dette system er så sikkert at ingen børn nogensinde falder igennem? Vi har også et system der skulle sikre børn mod alle de andre former for mishandling, men det sker jo at systemet fejler - er det så ikke vores alle sammens ansvar at være opmærksomme på mistrivsel? 

Ja, vi bliver jo ikke enige, men jeg synes at den blinde tillid du udviser til systemet lyder som en dårlig undskyldning for ikke at involvere sig. 

Det er da noget en påstand at komme med.
Jeg vælger bare mine kampe med omhu, hvis jeg skulle anklage folk der spiser 5 is eller mere om ugen, familier der går på mcdonalds 3 gange om ugen osv osv så kunne jeg da have nok at holde øje med, jeg tror simpelthen ikke på at der er nogen børn i dagens Danmark der lider af fejl eller underernæring uden at der er andre svigt med inde ovre.

Jeg fristes til at spørge hvem der kan og skal bedømme om et barn lider af fejlernæring uanset hvilken levevis de er på i denne debat kunne man have hevet kernesund familiens levevis frem som eksempel på fejlernæring da det er meget tydeligt at børn på denne kost lider markant mere af under og fejlernæring, end børn på alm kostpyramide kost jeg bryder mig ikke om et big brother samfund hvor vi skal pege fingre af hinanden fordi andre ikke gør tingene som vi lige selv har valgt at gøre.
Så ja som udgangspunkt vælger jeg at stole på fagfolkene  og bruger min sunde fornuft hvis jeg ser noget uhensigtsmæssigt

Anmeld

20. marts 2011

tazz

Caroline86 skriver:

knus

Arhj! Nu skriver qp jo lissem selv, at hendes barn/børn ikke udsættes for passiv rygning fordi hun ryger udenfor - og det er IKKE korrekt. Så er det vel lige så meget min pligt til at oplyse hende om den sande sammenhæng, som det er hendes pligt at oplyse andre om korrekt kost. Om børnene er udsat for passiv rygning (eller rygning under graviditet) eller får en burger på McD burde anmeldes i samme omfang, da det er skadeligt for børnene.

Man skal jo også huske, at hvergang man peger fingre af nogen, så er der altså mange flere fingre som peger tilbage på sig selv.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.