update på huskøb og kontanthjælp...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. marts 2011

Anonym trådstarter

I.E.K. skriver:

Om man må låne eller ej er jeg ikke klar over, men ring til banken og få et møde. Jeg kan dog ikke forestillie mig at I kan få lov at låne mere end 500.000  når I er på KH.

Men om I kan låne afhænger også af jeres "økonomiske historie" Dvs har I meget overtræk, forbrugslån, SU-lån eller andet der viser, at I ikke er økonomiske forsvarlige, så trækker det ned. Faktisk har vi alle en "karakter" i banken  Jo højere karakter, jo lavere rente og jo mere må du låne.

Men god hus-jagt

Det er osse ca. Det beløb vi har brug for, og det eneste lån vi har er bilen...og vi har altid betalt, aldrig misset, men har ringet til banken for at skaffe en aftale... Så må vi se...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. marts 2011

Anonym trådstarter

tazz skriver:

Var det ikke også det vi alle skrev til jer? Nåmmen, hvorom alting er, så er det jo bare med, at komme igang og se om I må låne til huset

Øh nej, de fleste talte om banklånet, som jeg slet ikke havde spurgt om. Ellers sagde de nej til at man måtte på kontanthjælp.

Hvad du svarede ved jeg faktisk ikke, for jeg syntes svaret fra familieadvokaten var meget indviklet, men jeg læste det faktisk som, at det kunne vi ikke...

Anmeld

16. marts 2011

Pige2009

Anonym skriver:

Nå ok, så bor jeg da vist i en af de heldige kommuner, hvad det angår.

Det er jo bare dejligt. Håber I finder jeres hus og får lov til at låne til det

Anmeld

16. marts 2011

Pige2009

Anonym skriver:

Nå ok, så bor jeg da vist i en af de heldige kommuner, hvad det angår.

Dobbelt op

Anmeld

16. marts 2011

ønskebørn74

Baagøe skriver:

Nå, på den måde. Nej de bliver ikke smidt ud, men de får bare ikke noget KH, da de ejer fast ejendom og dermed skal bruge den "formue" inden de kan få noget fra det offentlige

Man må godt eje hus, men der må ikke være friværdi i det... Så det hedder afdragsfrit lån el. lån i huset til renovering... Så kan man godt have hus...

Anmeld

16. marts 2011

Pige2009

ønskebarn74 skriver:

Man må godt eje hus, men der må ikke være friværdi i det... Så det hedder afdragsfrit lån el. lån i huset til renovering... Så kan man godt have hus...

Det er åbenbart en vurdering fra kommune til kommune om, hvem der kan få og hvem der ikke kan

Anmeld

16. marts 2011

smokin

Baagøe skriver:

Nå, på den måde. Nej de bliver ikke smidt ud, men de får bare ikke noget KH, da de ejer fast ejendom og dermed skal bruge den "formue" inden de kan få noget fra det offentlige

Det er altså ikke helt sandt!

Man kan sagtens bo i hus og få kontanthjælp. Jeg fik kontanthjælp i december 2009 og ejer stadigvæk et hus. Jeg fik kontanthjælp i tre måneder pga uddannelsesstop. Jeg ejer 50% af et hus og har afleveret erklæring fra bank og kreditforening på at jeg ikke kunne optage mere gæld i huset. Og jeg fik da fuld kontanthjælp alle 3 måneder selvom jeg ejer et hus til 2 mio. 

Anmeld

16. marts 2011

ønskebørn74

Baagøe skriver:

Det er åbenbart en vurdering fra kommune til kommune om, hvem der kan få og hvem der ikke kan

Du ejer jo ikke noget af huset, hvis ikke der er friværdi...

Anmeld

16. marts 2011

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig

Jeg har snakket med en sagsbehandler, der arbejder med kontanthjælp, og som jeg stoler på.

Hun skriver: "Når formuen skal opgøres ift. kontanthjælp, ses der på, hvor meget man skylder i huset kontra den offentlige vurdering. Overstiger gælden den offentlige vurdering, vil man altid være berettiget til kontanthjælp - med mindre andre formueforhold spiller ind, som f.eks. forsørgerpligten mellem ægtefæller osv. Får man afslag på kontanthjælp, med begrundelsen at man ejer hus selvom gælden overstiger den offentlige vurdering, skal man klage. Det er IKKE op til den enkelte kommune at fastsætte reglerne for formueberegning."

Det kan ikke hidse mig op at kontanthjælpsmodtagere køber hus. Hvis banken vil låne penge ud til dem, så fred være med det. Det er muligt de får skattefordele ud af det, men de får jo så ikke længere boligsikring og diverse andre tilskud man måtte kunne få i lejebolig.

Anmeld

16. marts 2011

Mum33

henh01 skriver:

En karakter, hmm... Er det en man kan få oplyst i sin bank?

Vist kun hvis man har interne forbindelser  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.