Er der nogle journalister herinde?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. marts 2011

Frøken J.

Min kæreste læser til journalist, kan godt få ham til at kigge ind omkring tråden senere hvis det er? Self. er det svært, det skal man ikke underspille, og det er jo absurd mange ansøgere ift. hvor mange der kommer ind. Og det siger jeg ikke for at skræmme dig, men for du er opmærksom på det - For jeg er sikker på, at du nok skal kunne klare den, hvis du giver den en skalle. Men det lyder på de ting han går og laver som om, at det er rigtig spændende, og jeg synes det er snyd de skal lave så mange praktiske ting ift. min uddannelse. SKal jeg få ham til at kigge på tråden senere? Han kommer dog sent hjem pga. lang skoledag

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2011

Dinna88

JCS skriver:

Ja, den test er sgu svær. Jeg studerer sammen med en række tidligere journaliststuderende og kender også en masse. Jeg kan sagtens forstå at kravene er så høje, du skal jo tænke på at journalister er dem der formidler næsten ALT for os. Jeg ved ikke hvor meget man kan kalde medierne for 4. statsmagt længere (4. pladsen er i vores tid nok delt mellem medierne og forskellige sociale netværk), men pressen og dets rolle i samfundet er jo KÆMPE!

Kan sagtens følge dig i, at det er træls med en så hård test, men samtidig gør det mig ret tryg, at man i det mindste skal have en ret enorm almen viden som journalist i Danmark. På Færøerne, hvor jeg kommer fra, styrer medierne rigtig meget og der bliver journalisterne (uuddannede selvfølgelig) valgt efter hvor godt de ser ud og hvor lyst hår de har. Forestil dig det! Vores medierne er spækket med stavefejl, forståelsen for journalistik og er valget af nyheder er hæslig. En overskrift fra forleden dag: ''En hund er blevet kørt over i Miðvági(en lille bygd)'' hehe

Jeg er så hjertens lykkelig for alle de fantastisk dygtige journalister der er i Danmark. At åbne kristelig dagblad, politikken osv er orgasmisk for en færing som mig, derfor ønsker jeg ingen ændring i optagelseskravene til djh.

Men! Hvorfor prøver du ikke at søge ind i år? Blev du ikke færdig til sommer? Jeg har nemlig hørt meget om, at dem der bliver ved med at søge har meget større chancer for at komme ind

Org, det er heller ikke fordi jeg er utilfreds med det! Det er bare det at jeg synes nogle af spørgsmålene er irelevante. Men jeg kan sagtens følge dig! Det er super vigtigt at medierne er veluddannede mennesker, men at min almene viden ikke er KÆMPE stor, synes jeg ikke definerer mig som evt. journalist. Jeg ville blive så ked af det hvis jeg søgte ind og klarede alle prøverne godt, bortset fra den med den almene viden.

Grunden til at jeg ikke søger ind i år er at jeg har brug for at friår. Eller, jeg har brug for det økonimsk! Jeg har brug for at arbejde og spare sammen til at flytte hjemmefra. Men selvfølgelig er min chancer større jo flere gange jeg søger, men jeg kan ikke i år. (det er nu også for sent!) 

Anmeld

15. marts 2011

Dinna88

JCS skriver:

Nååå, er det foto? Den er jo så SINDSYGT svær. Hvorfor tager du ikke et halvt år på fatamorgana først?

Nej nej, det er det ikke! Det der var nogle jeg lige fandt, jeg er sletikke sikker på at det er de rette eksempler! 

Jeg vil langt hellere tage fotografuddannelsen, men der kommer jeg ikke ind. De prioriterer nogle ting jeg ikke besidder. Såsom velgørenhedsarbejde i udlandet.

Anmeld

15. marts 2011

Dinna88

AnneBJ skriver:

Håbet kan ingen jo tage fra dig! Tro på det! 

Fra én som har forsøgt at læse til talepædagog og ret hurtigt droppede det igen...

Jaa, jeg kan jo altid prøve! 

Ork. Hehe. Var det ikke dig alligevel?

Anmeld

15. marts 2011

Frøken J.

Dinna88 skriver:

Org, det er heller ikke fordi jeg er utilfreds med det! Det er bare det at jeg synes nogle af spørgsmålene er irelevante. Men jeg kan sagtens følge dig! Det er super vigtigt at medierne er veluddannede mennesker, men at min almene viden ikke er KÆMPE stor, synes jeg ikke definerer mig som evt. journalist. Jeg ville blive så ked af det hvis jeg søgte ind og klarede alle prøverne godt, bortset fra den med den almene viden.

Grunden til at jeg ikke søger ind i år er at jeg har brug for at friår. Eller, jeg har brug for det økonimsk! Jeg har brug for at arbejde og spare sammen til at flytte hjemmefra. Men selvfølgelig er min chancer større jo flere gange jeg søger, men jeg kan ikke i år. (det er nu også for sent!) 

Hmm, jeg synes faktisk at almen viden er rigtig vigtigt som journalist. Jeg har klart indtryk af at det er vigtigt at vide "lidt om alt", også ting som man måske mener er lidt irrelevant journalistisk set. Ud fra nogen af de opgaver osv. min kæreste har lavet på studiet kan jeg se, at den almene viden bestemt er relevant, hvorfor uddannnelsen ikke er noget for mig. Jeg ved ikke noget om noget Haha. Hverken almen viden er samfundsrelevante ting. Tror min kæreste korser sig nogen gange 

Anmeld

15. marts 2011

AWO

Dinna88 skriver:

Uh, ej, jeg har også kigget på at blive talepædagog! Men jeg har nu kigget på nogle vidt forskellige ting

Ja, jeg vil gerne læse til journalist og så tage kandidatgraden i journalistik bagefter  Men jeg ved ikke om det er at håbe for for stort. 

Det lyder da helt super! Der er da ikke noget i vejen med at stræbe højt - så længe du bare arbejder for det.

Og så må jeg lige sige, at talepædagog-udd. altså heller ikke er til at kimse ad.  Jeg er i gang med kandidaten nu (læser på Københavns universitet), og synes stadig, det er lige så spændende som på første år. For mig indeholder faget alt det, jeg kan lide: masser af sprognørderi, koblet med det at skulle arbejde med mennesker.

Selvfølgelig arbejder du også med mennesker som journalist, men på en ande, mere distanceret måde. Jeg ved f.eks. fra min far, at rigtig mange interviews efterhånden foregår over telefonen. Men til gengæld er der jo så meget andet spændende ved det.

Anmeld

15. marts 2011

Dinna88

Secrets skriver:

Min kæreste læser til journalist, kan godt få ham til at kigge ind omkring tråden senere hvis det er? Self. er det svært, det skal man ikke underspille, og det er jo absurd mange ansøgere ift. hvor mange der kommer ind. Og det siger jeg ikke for at skræmme dig, men for du er opmærksom på det - For jeg er sikker på, at du nok skal kunne klare den, hvis du giver den en skalle. Men det lyder på de ting han går og laver som om, at det er rigtig spændende, og jeg synes det er snyd de skal lave så mange praktiske ting ift. min uddannelse. SKal jeg få ham til at kigge på tråden senere? Han kommer dog sent hjem pga. lang skoledag

Åh, jeg vil meget gerne høre fra din kæreste! Han må skam også blot skrive et brev, igennem dig, hvis det er

Ja, det er virkelig ikke mange der kommer ind, og de skriver selv at prøven skiller bukkene fra fårene, hvilket bare lige gør mig endnu mere bekymret! Men jeg tror det er det jeg vil, og så må jeg jo arbejde for det! Din kæreste er meget heldig, jeg er nemlig sikker på at det er SÅ spændende en uddannelse, og som du skriver, så bliver det jo ikke kedeligt! Det er så varierende det de laver  

Anmeld

15. marts 2011

Dinna88

Secrets skriver:

Hmm, jeg synes faktisk at almen viden er rigtig vigtigt som journalist. Jeg har klart indtryk af at det er vigtigt at vide "lidt om alt", også ting som man måske mener er lidt irrelevant journalistisk set. Ud fra nogen af de opgaver osv. min kæreste har lavet på studiet kan jeg se, at den almene viden bestemt er relevant, hvorfor uddannnelsen ikke er noget for mig. Jeg ved ikke noget om noget Haha. Hverken almen viden er samfundsrelevante ting. Tror min kæreste korser sig nogen gange 

Den er også vigtig, men jeg synes opgaven omkring det er rigtig "heftig"  Altså, det er KUN i den mine tvivl ligger, og så ville jeg bare synes det er SÅ ærgeligt, at jeg måske ikke kommer ind grundet den ene opgave. Man kan jo også søge info om emnet og blive klog på det, inden man skriver en artikel 

Anmeld

15. marts 2011

Frøken J.

Dinna88 skriver:

Åh, jeg vil meget gerne høre fra din kæreste! Han må skam også blot skrive et brev, igennem dig, hvis det er

Ja, det er virkelig ikke mange der kommer ind, og de skriver selv at prøven skiller bukkene fra fårene, hvilket bare lige gør mig endnu mere bekymret! Men jeg tror det er det jeg vil, og så må jeg jo arbejde for det! Din kæreste er meget heldig, jeg er nemlig sikker på at det er SÅ spændende en uddannelse, og som du skriver, så bliver det jo ikke kedeligt! Det er så varierende det de laver  

Han har selv bruger herinde, så giver ham lige tippet senere  

Men ja, sådan er det jo på mange uddannelser, men det betyder ikke du skal miste modet! Nu så jeg lige at én skrev, at mange interviews foregår over telefonen i dag, så man ikke har så meget med mennesker at gøre, men jeg vil bare lige have lov at indskyde, at selvom nogen interviews foregår på telefonen (fordi det praktisk taget er nemmere end at tage tværs over landet bl.a.), så foregår MANGE interviews altså også ude i det virkelige liv, fordi der jo også skal tages billeder til artikler, eller hentes info omkring miljøet omkring personen. Og det er jo ikke kun skriftligt. Der laves jo også radio, TV, you name it. Hvis jeg ikke selv vidste INTET om NOGET og er TOTAL dårlig til at følge med i hvad der sker i verden, så havde jeg selv overvejet den uddannelse, for det virker vildt spændende

Anmeld

15. marts 2011

Dinna88

Anke skriver:

Det lyder da helt super! Der er da ikke noget i vejen med at stræbe højt - så længe du bare arbejder for det.

Og så må jeg lige sige, at talepædagog-udd. altså heller ikke er til at kimse ad.  Jeg er i gang med kandidaten nu (læser på Københavns universitet), og synes stadig, det er lige så spændende som på første år. For mig indeholder faget alt det, jeg kan lide: masser af sprognørderi, koblet med det at skulle arbejde med mennesker.

Selvfølgelig arbejder du også med mennesker som journalist, men på en ande, mere distanceret måde. Jeg ved f.eks. fra min far, at rigtig mange interviews efterhånden foregår over telefonen. Men til gengæld er der jo så meget andet spændende ved det.

Ja, så håber jeg at det lykkes!

Jeg tror virkelig det er en spændende uddannelse, og det samme med arbejdet. Og så er det jo perfekt, at du stadig synes det lige er dig! 

Jeg synes jo de to arbejde har det til fælles, ud over at arbejde med mennesker, at der ikke er to dage i træk der er ens! Og man kan aldrig forudsige hvad der sker. Mit største bekymring (overdrivelse fremmer forståelsen) er at jeg ender med et job hvor jeg bare sidder og ønsker at jeg var arbejdsløs!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.