Dinna88 skriver:
Der kan fortælle mig lidt om optagelsesprøven til journalisthøjskolen?
Der står godt nok at prøven er meget svært, men jeg synes den er urimeligt svær! At jeg kan svare på disse spørgsmål
synes jeg ikke gør mig kvalificeret til at være journalist mere end andre. Jeg havde foretrukket en mundtlig prøve, og at de vurderer lidt på nogle andre ting. Jeg kan sagtens forstå retskrivningsprøven, men 50 spørgsmål om ALT, som de siger viser hvem der virklig er de bedste, synes jeg virker sære. Er der nogle herinde der har taget optagelsesprøven, som kan fortælle mig lidt om den? Jeg har nærmest opgivet på forhånd!

Ja, den test er sgu svær. Jeg studerer sammen med en række tidligere journaliststuderende og kender også en masse. Jeg kan sagtens forstå at kravene er så høje, du skal jo tænke på at journalister er dem der formidler næsten ALT for os. Jeg ved ikke hvor meget man kan kalde medierne for 4. statsmagt længere (4. pladsen er i vores tid nok delt mellem medierne og forskellige sociale netværk), men pressen og dets rolle i samfundet er jo KÆMPE!
Kan sagtens følge dig i, at det er træls med en så hård test, men samtidig gør det mig ret tryg, at man i det mindste skal have en ret enorm almen viden som journalist i Danmark. På Færøerne, hvor jeg kommer fra, styrer medierne rigtig meget og der bliver journalisterne (uuddannede selvfølgelig) valgt efter hvor godt de ser ud og hvor lyst hår de har. Forestil dig det! Vores medierne er spækket med stavefejl, forståelsen for journalistik og er valget af nyheder er hæslig. En overskrift fra forleden dag: ''En hund er blevet kørt over i Miðvági(en lille bygd)'' hehe
Jeg er så hjertens lykkelig for alle de fantastisk dygtige journalister der er i Danmark. At åbne kristelig dagblad, politikken osv er orgasmisk for en færing som mig, derfor ønsker jeg ingen ændring i optagelseskravene til djh.
Men! Hvorfor prøver du ikke at søge ind i år? Blev du ikke færdig til sommer? Jeg har nemlig hørt meget om, at dem der bliver ved med at søge har meget større chancer for at komme ind 
Anmeld