Er der nogle journalister herinde?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. marts 2011

Dinna88

Lou87 skriver:

Uha ved jeg desværre ikk rigtig noget om..
Andet end min kollega som arbejder deltids hos os, måtte søge to år i træk (hun ville det rigtig meget).. og første gang kom hun ikk engang til samtale.. men andet år kom hun til samtale og kom ind.

Så var det godt at hun kom ind! Jeg er desværre bange for at jeg ikke kan klare det. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2011

AWO

Hej

Min far er journalist. Det er dog så længe siden, han blev uddannet, at der slet ikke var nogen optagelsesprøve. Dengang startede man i en mesterlære.

Men altså, han plejer at sige, at så længe man bare ser nyhederne hver dag og regelmæssigt læser aviser, så kan man sagtens besvare spørgsmålene.

Jeg har en veninde, der søgte ind sidste år, og hun kom fint igennem testen af almen viden og retstavningsprøven, men dumpede, da hun skulle en artikel om et givent emne. Eller var det et essay, eller en klumme? Nå, men i hvert fald kunne det her være en rigtig god ide at få læst nogle aviser, og så lægge mærke til den måde, de forskellige journalister bygger deres tekst op, alt efter, om der bliver skrevet en alm. artikel, en leder eller en klumme.

Anmeld

15. marts 2011

Dinna88

Anke skriver:

Hej

Min far er journalist. Det er dog så længe siden, han blev uddannet, at der slet ikke var nogen optagelsesprøve. Dengang startede man i en mesterlære.

Men altså, han plejer at sige, at så længe man bare ser nyhederne hver dag og regelmæssigt læser aviser, så kan man sagtens besvare spørgsmålene.

Jeg har en veninde, der søgte ind sidste år, og hun kom fint igennem testen af almen viden og retstavningsprøven, men dumpede, da hun skulle en artikel om et givent emne. Eller var det et essay, eller en klumme? Nå, men i hvert fald kunne det her være en rigtig god ide at få læst nogle aviser, og så lægge mærke til den måde, de forskellige journalister bygger deres tekst op, alt efter, om der bliver skrevet en alm. artikel, en leder eller en klumme.

Åh, gid det var så vel i dag
Jeg har sat mig det mål at jeg skal til at se nyhederne hver dag, og så tror jeg måske at jeg giver mig til at læse netaviser. (Ja, bt og eb er jo ikke de nyttigste aviser, haha)

Ja, det havde jeg faktisk ikke tænkt over! Jeg har ret godt styr på essays, klummer og artikler generelt. Men jeg har helt sikkert tænkt mig at jeg vil prøve at bevæge mig mod at bestå, ved at suge den almene viden til mig endnu mere end jeg gør nu.

Tak  

Anmeld

15. marts 2011

AWO

Dinna88 skriver:

Åh, gid det var så vel i dag
Jeg har sat mig det mål at jeg skal til at se nyhederne hver dag, og så tror jeg måske at jeg giver mig til at læse netaviser. (Ja, bt og eb er jo ikke de nyttigste aviser, haha)

Ja, det havde jeg faktisk ikke tænkt over! Jeg har ret godt styr på essays, klummer og artikler generelt. Men jeg har helt sikkert tænkt mig at jeg vil prøve at bevæge mig mod at bestå, ved at suge den almene viden til mig endnu mere end jeg gør nu.

Tak  

Det lyder som en rigtig god plan! Så skal det da nok gå.

Jeg overvejede faktisk selv at blive journalist, men valgte så at læse til talepædagog i stedet. Så jeg kan godt forstå, du har den drøm.

Har du i øvrigt undersøgt, hvordan det er at læse journalistik på RUC? Det mener jeg også, man kan dér.  

Anmeld

15. marts 2011

oo

nu har jeg ikke læst svarene i tråden, så med fare for at du allerede har fået dette svar, så plejer politiken.dk at lægge optagelsesprøvesvarene ud efter prøven er afsluttet, så kan man selv tage prøven og se hvor mange man får rigtigt. at de så ofte har haft fejl i svarmulighederne er jo en anden sag

jeg kan godt se logikken i, at man skal have en meget bred paratviden som journalist, dog er jeg temmelig sikker på, at en stor del af fx nyhedsværterne på tv2 ikke er journalistuddannede. og der er jo rigtig rigtig mange mennesker der arbejder som journalister uden at have en egentlig journalistisk uddannelse. Jeg har fx en veninde der er journalist på Arbejderen, og hun er også begyndt at skrive for det tyske Junge Welt. Hun har ingen uddannelse, men har arbejdet sig op og sidder idag og skriver at par af lederne i Arbejderen. (og jeg er megastolt, så jeg blærer mig lige lidt )

Anmeld

15. marts 2011

JCS

Dinna88 skriver:

Der kan fortælle mig lidt om optagelsesprøven til journalisthøjskolen?

Der står godt nok at prøven er meget svært, men jeg synes den er urimeligt svær! At jeg kan svare på disse spørgsmål 

synes jeg ikke gør mig kvalificeret til at være journalist mere end andre. Jeg havde foretrukket en mundtlig prøve, og at de vurderer lidt på nogle andre ting. Jeg kan sagtens forstå retskrivningsprøven, men 50 spørgsmål om ALT, som de siger viser hvem der virklig er de bedste, synes jeg virker sære. Er der nogle herinde der har taget optagelsesprøven, som kan fortælle mig lidt om den? Jeg har nærmest opgivet på forhånd!

Ja, den test er sgu svær. Jeg studerer sammen med en række tidligere journaliststuderende og kender også en masse. Jeg kan sagtens forstå at kravene er så høje, du skal jo tænke på at journalister er dem der formidler næsten ALT for os. Jeg ved ikke hvor meget man kan kalde medierne for 4. statsmagt længere (4. pladsen er i vores tid nok delt mellem medierne og forskellige sociale netværk), men pressen og dets rolle i samfundet er jo KÆMPE!

Kan sagtens følge dig i, at det er træls med en så hård test, men samtidig gør det mig ret tryg, at man i det mindste skal have en ret enorm almen viden som journalist i Danmark. På Færøerne, hvor jeg kommer fra, styrer medierne rigtig meget og der bliver journalisterne (uuddannede selvfølgelig) valgt efter hvor godt de ser ud og hvor lyst hår de har. Forestil dig det! Vores medierne er spækket med stavefejl, forståelsen for journalistik og er valget af nyheder er hæslig. En overskrift fra forleden dag: ''En hund er blevet kørt over i Miðvági(en lille bygd)'' hehe

Jeg er så hjertens lykkelig for alle de fantastisk dygtige journalister der er i Danmark. At åbne kristelig dagblad, politikken osv er orgasmisk for en færing som mig, derfor ønsker jeg ingen ændring i optagelseskravene til djh.

Men! Hvorfor prøver du ikke at søge ind i år? Blev du ikke færdig til sommer? Jeg har nemlig hørt meget om, at dem der bliver ved med at søge har meget større chancer for at komme ind

Anmeld

15. marts 2011

Dinna88

Anke skriver:

Det lyder som en rigtig god plan! Så skal det da nok gå.

Jeg overvejede faktisk selv at blive journalist, men valgte så at læse til talepædagog i stedet. Så jeg kan godt forstå, du har den drøm.

Har du i øvrigt undersøgt, hvordan det er at læse journalistik på RUC? Det mener jeg også, man kan dér.  

Uh, ej, jeg har også kigget på at blive talepædagog! Men jeg har nu kigget på nogle vidt forskellige ting

Ja, jeg vil gerne læse til journalist og så tage kandidatgraden i journalistik bagefter  Men jeg ved ikke om det er at håbe for for stort. 

Anmeld

15. marts 2011

oo

hvis du gerne vil have en bred viden, så kan jeg anbefale dig, at se tv-avisen istedet for nyhederne (det er generelt bedre researchet og så kan de finde ud af at lave kritiske interviews - højst sandsynligt fordi de netop ER journalistuddannede), og så er www.arbejderen.dk en rigtig god avis for alle de nyheder som de store aviser ikke begiver sig ud i. den er lille og meget overskuelig og kan læses på nettet

Anmeld

15. marts 2011

JCS

Dinna88 skriver:

det her var hvad jeg fandt lige hurtigt:

http://www.journalisthojskolen.dk/fotojournalist/pdf/optagelse_2010_foto_skriv_en_artikel.pdf 

^fin nok opgave, jeg "nemt" ville kunne klare.

http://www.journalisthojskolen.dk/fotojournalist/pdf/optagelse_2010_foto_sprogtest.pdf

^også en fin nok opgave, jeg også finder helt fair.

Jeg kan selvfølgelig ikke finde de spørgsmål jeg fandt før, som jeg ville give eksempler på, men denne her

http://www.b.dk/helpers/quiz/?id=63&stage=2

Jeg har dog ikke lige læst spørgsmålene endnu, så ved ikke om de er lige så sindssyge som dem jeg fandt før 

Nååå, er det foto? Den er jo så SINDSYGT svær. Hvorfor tager du ikke et halvt år på fatamorgana først?

Anmeld

15. marts 2011

AnneBJ

Dinna88 skriver:

Men jeg ved ikke om det er at håbe for for stort. 

Håbet kan ingen jo tage fra dig! Tro på det! 

Fra én som har forsøgt at læse til talepædagog og ret hurtigt droppede det igen...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.