Alle de tråde hvor vi indirekte inddrager indvandredebatten..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. marts 2011

SussieThyssen

Baagøe skriver:

Sussie... Prøv lige at læse hele tråden igennem, hvor hun forklarer sig nærmere

Ja...jeg har set det bagefter...men derfor mener jeg nu, at mit indlæg er ret aktuelt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. marts 2011

Corn

N&J skriver:

Jeg syntes ofte når vi diskutere i tråde om følsomme emner som indirekte handler om kultur- og i nogle tilfælde fortolkninger af religions spørgsmål, så er der altid en enkel eller to, som svarer så jeg sidder tilbage og tænker - VED I EGENTLIG HVOR MANGE MENNESKER DET ER I HENVISER TIL??

Og det er ikke fordi jeg ikke syntes man bør diskutere spørgmål som kan gå tæt på - for jeg syntes altid en diskussion giver mulighed for at ændre andres mening og derfor er berettet, men jeg syntes også det er vigtigt (og vil være et af de vigtigste punkter i min samfundsfagsundervisning - når jeg er færdiguddannet) at man reelt set har et nogenlunde realitisk billede af fx. hvor mange indvandre der er i DK, når det er det diskussionen handler om, derfor vil jeg blot dele denne information med jer:

http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2010/NR216.pdf 

der står kort sagt: 

Ialt 1. januar 2010

Indvandrer: 414.422  

Efterkommer: 128.316  

Ialt: 542.738 mennesker

Ikke-vestlige lande  

indvandrer: 252.012

efterkommer: 111.345

ialt: 363.357 mennesker

Pr. 1. januar 2010 var der i alt 542.738 indvandrere og efterkommere i Danmark, svarende til 9,8 pct. af den samlede befolkning på i alt 5.534.738 personer. (taget fra  http://www.nyidanmark.dk/da-dk/spoergsmaal_og_svar/indvandrere_og_efterkommere/indvandrere_og_efterkommere.htm

og det er fra ministeriet!!!

Ud af dem anslås det så at vi har 80,9 % af befolkningen der er medlem af folkekirken, og 3,8 % er muslimer (ca. 207.000 mennesker) og da det ofte er denne gruppe af mennesker der angribes burde vi måske være bevidste om at vi KUN snakker om 200.000 mennesker ud af 5.530.000 mennesker... (igen tal fra dst.dk og hvis man vil er der lige udkommet en ny publikation hvor de helt præcise tal foreligger)

Ha en dejlig fordomsfri dag 

Anmeld

6. marts 2011

eElak

Kan du ikke også lige smide den ind til nationen på EB.dk

For der er godt nok mange fordomsfulde mennesker samlet.. 

Grunden til at det virker som meget mere, er sq pga mediernes fokus på det... lige til at  sig over. 

Godt nok har jeg boet i et tæt pakket område af indvandre, men det betyder ikke at jeg skærer alle over en kam... 

Anmeld

6. marts 2011

FrkT

SussieThyssen skriver:

Er du klar over hvor meget du mister med den holdning, hvis Danmark lukkede sine grænser og ikke tillod nye kulturer, at komme til?
Så ville kulturen stagnere...nytænkning ville ikke udvikles, vi ville ikke få glæde af andres erfaring...ja jeg kan blive ved side op og side ned.

Selvfølgelig skal du have lov at have din holdning.
Det vil jeg på det kraftigste understrege!!!

Men inden du nu tager den helt på dig, så synes jeg, du skulle studere dine egne aner og finde ud hvor mange udenlandske gener du har i dig selv. 
Uden dem ville du ganske enkelt ikke være dig.
Og med den holdning, ville mennesker som jeg, ikke være her og mange, mange andre.
Der ville ikke være plads til at hjælpe alle de mennesker, der igennem historien er kommet hertil, fordi de har væet i nød.
Der ville ikke være plads til to mennesker, der elsker hinanden blot fordi de er fra to forskellige lande, og vi ville meget pludseligt befinde os på en øde ø, hvor ingen lande ville være interesseret i at investere eller købe.

Og hvad vil du så brødføde dine børn med?
Gå tilbage til gammeldags landbostil, med små bøndergårde, hvor man dårligt kan skaffe sig selv og sine det daglige brød?
Danmark har ingen resourcer som udlandet er interesseret i af betydning. Vi har knowhow ja...men hvordan har vi fået den knowhow?
Det har vi fået, fordi vi er udadrettede og parate til at åbne for andre kulturer og for at rejse ud og lære nyt, samt invitere nye hertil.
Vi har nogle specialicerede nicher til særproduktion, men verden kan da sagtens selv lave sine egne produktioner.
Hvis vi lukkede vore grænser, så ville vi ikke kunne få råmaterialer til vores særproduktioner til en fair pris.

Og en sidste ting...hvis nu det skulle ske, at Danmark en skønne dag igen skulle komme i klemme, som vi kom under II verdenskrig, hvem tror du så ville tage imod os eller endsige hjælpe os, når vi ikke selv er parat til det samme?

Igen...dette er blot reflektioner over din udtalelse om "Danmark for danskerne" (som i den grad giver mig reminisenser fra Nazipartiets slogan under krigen)
Og ja jeg erkender, at jeg er temmeligt påvirket, for halvdelen af min slægt døde under anden verdenskrig i Hitlers koncentrationslejre og hvis ikke Sverige havde åbnet sine grænser for den danske del, så var mine forældre og bedsteforældre også havnet i koncentrationslejrene, og så havde jeg ikke været her.

Vel skal vi ikke lade os udnytte, men vi skal heller ikke lukke hånden eller hjertet, men turde åbne døren og ånden for alt hvad et andet menneske kan medbringe uanset hvor han eller hun kommer fra.

Kærligst
Sussie

Hehe, tror du skal læse mit svar til et par andre tidligere i tråden 

Men jeg synes dog stadig det er nogle vildt interessante ting du stiller op i dit svar. Og det er ikke fordi jeg er uenig, for det er jeg ikke 

Anmeld

6. marts 2011

FrkT

Baagøe skriver:

Hvorfor synes du det?

Med at jeg "synes" det burde være lavere mener jeg at jeg FØLER det er lavere end det så reelt er. Jeg troede slet ikke tallet var så højt. Men som en skrev er det også MED nordmænd og svenskere, og så synes jeg det virker mere rigtigt. Jeg tror også det kommer an på hvor man er fra hvor mange man "føler" der er i landet. Og jeg har slet ikke følt det som så mange det reelt er. Derfor "synes" det lavere for mig end det er - men igen, det gør det ikke når svenskere og nordmænd er medregnet 

Anmeld

6. marts 2011

N&J

DAs mor skriver:

Tænkte nok det var sådan Kan godt se idéen med at fremhæve de ikke-vestlige, da det som oftest er dem der er fremme i medierne

Ved ikke hvor du er fra, men Gellerup og Bispehaven ligger bl.a. i det vestlige Aarhus - de er begge på "Listen" over ghettoer...

Bor i Nordvest i kbh, så jeg bor lige ved siden af det meget mangfoldige nørrebro.. 

Anmeld

6. marts 2011

N&J

Nu lyder det til du ved noget om samfundsfaget. Så jeg har liget et side spørgsmål.

Man kalder jo "udlændinge" for 2. generationsinvandre. Men er det ikke ved at være 3. generation?

(og dette er IKKE ment som en fornærmelse, men bare et spørgsmål)

Mange tyrkere som kom hertil i 70'erne har fået 3 generation, det bruges bare om hvilken genration vi er nået til i forhold til de der oprindeligt indvandrede til Danmark (og de er jo stadig danskere, født og opvokset, men har bare forældre som er imigreret fra et andet land) 

Tror hvis vi alle kiggede lidt tilbage, ville vi alle være en xx generation af en eller anden herkomst, men det er da helt fair du spørger.. 

men de der oftes henvises til i medierne er anden genration (børn af) af forældre som er indvandret til Danmark

Anmeld

6. marts 2011

N&J

FrkT skriver:

Med at jeg "synes" det burde være lavere mener jeg at jeg FØLER det er lavere end det så reelt er. Jeg troede slet ikke tallet var så højt. Men som en skrev er det også MED nordmænd og svenskere, og så synes jeg det virker mere rigtigt. Jeg tror også det kommer an på hvor man er fra hvor mange man "føler" der er i landet. Og jeg har slet ikke følt det som så mange det reelt er. Derfor "synes" det lavere for mig end det er - men igen, det gør det ikke når svenskere og nordmænd er medregnet 

men det tror jeg har noget med din geografiske placering at gøre, oftes vil indvandrer (af alle lande - vi har jo en masse svensker herover i kbh) være centeret i de større byer. 

Og er også glad for at det var en misforståelse, skulle lige tygge på den, da jeg jo egentlig havde fået et helt andet billede af dig før, så skulle lige vælge mine ord med omhu..

Anmeld

6. marts 2011

N&J

KaLee skriver:

Kan du ikke også lige smide den ind til nationen på EB.dk

For der er godt nok mange fordomsfulde mennesker samlet.. 

Grunden til at det virker som meget mere, er sq pga mediernes fokus på det... lige til at  sig over. 

Godt nok har jeg boet i et tæt pakket område af indvandre, men det betyder ikke at jeg skærer alle over en kam... 

Hehe.. uden at lyde FOR fordumsfuld, så tror jeg desværre de er uden for pædagogiske rækkevide (eller meget tæt på) 

Anmeld

6. marts 2011

N&J

Må indrømme jeg også synes det lyder af mange... men okay hvis det tæller ALLE som det gør, fx er der mange fra nordiske lande der læser medicin i dk.... så er det vel ok.

Jeg syntes det er så minimal en del af befolkningen af jeg virkelig ikke forstår den massive mediedækning.

De lavede på et tidspunkt en undersøgelse i USA, der viste at selvom forbrydelser begået af sorte ikke var blevet flere eller mere agressive var mediernes fokusering på netop denne gruppe (kriminelle sorte i USA) steget med.... HOLD NU FAST 600% på 5 år

Men jeg tror også det kommer an på hvor man bor i landet, for må indrømme at selvom jeg boede i dk 5 største by, så var det ikke mange indvandrer (så vidt jeg kan huske i hvert fald) i vores lille område, og jeg tænkte faktisk aldrig over det, men dengang kendte jeg heller ingen der var indermissionske - så lille og naiv var min verden, men i københavn er der så mange forskellige nationaliteter, har lige for nyligt været i praktik, hvor der var 18 forskellige nationaliteter (hvis man kiggede på deres herkomst/forældrenes oprindelse) i en enkelt klasse - nogle rigtig dejlige unger.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.