wamse skriver:
Sjovt som vi er forskellige som mennesker nogen gange. Jeg ville aldrig gå hen og fortælle et andet barn, at det ikke måtte ligge på gulvet og skrige.
Jeg har såmænd også gået videre i butikken, mens min datter sad og skreg på gulvet.
Jeg ville heller ikke blive irriteret over et barn, der slikker på ydersiden af en glasplade ved bageren. Jeg ville nok stå og filosofere lidt over hans tanker lige der.
Fik jeg en klap i bagdelen af barnet, ville jeg nok vende mig om og grine af det.
Jeg ser det bestemt ikke som min plads at lære andres børn eller dyr de sociale spilleregler, for det er ikke sikker, at mine normer er de samme som deres. Det vil være et del af den professionelle mig når den tid kommer, men der vil jeg bestemt også være meget ops på hvilke regler der er mit ansvar at lære videre.
Jeg går skam heller ikke hen og opdrager på andres børn i tide og utide, men vælter de ind over min vej, og ter sig tosset, siger jeg fra.
Og forventer også et eller andet sted, at folk fortæller mit barn hvis ikke han kan finde ud af spillereglerne der hvor han nu engang befinder sig.
Man tager ikke skade af, at fremmede retter på dem. Tværtimod ser jeg de blir stærkere i at interagere i forskellige socialesammenhænge hvis det er til at gennemskue hvad der sker, og hvad man tollerer og ikke tollerer fx. i Føtex, eller fx. hjemme hos mig.
Jeg siger også fra overfor børn der hopper i min sofa, eller gnider sig op ad min bil på parkeringspladsen, for det vil jeg ikke have.
- Skulle man bare finde sig i det? Og hvad er den pædagogiske "undskyldning" for at børn bare må te sig som de lyster?