Så opdrag dog dit barn!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. februar 2011

AnneBJ

M&F skriver:

Ved faktisk ikke hvordan jeg ville have reageret på et klap i rumpeten fra en 5 årig - måske grine, sådan mens jeg lige fandt en indvendig grimasse der kunne passe til situationen.

Til gengæld, synes jeg det er så klamt at han slikker på ruden .... for pokker altså! Men nu er jeg også super hys, især når det kommer til hygiejne i nærheden af mad og hvad jeg selv og andre skal putte i munden. Så skal der ikke stå et barn med snot og savl på glasruden - ikke ret indbydende!

Med hensyn til skubberiet, havde jeg nok pænt sagt til ham (idet han jo altså er en stor dreng og burde være opdraget til at have bare en smule tålmodighed) om han var sød at lade være at skubbe mig. Ikke på en sur måde, men siden hans mor ikke beder ham om det, så må man jo åbenbart selv åbne munden. Det er da bedre at nå at bede ham pænt om det, i stedet for 10 skub mere og så er man så irriteret at man er ved at bide hovedet af knægten i stedet.

Det der med moren, der nærmest kysser dig i nakken for at komme til.... det dur jeg bare ikke til. Kald mig freaky, men jeg finder det YDERST ubehageligt at folk kommer så tæt på mig, og havde egentlig nok sagt noget i retning af: "hvis jeg liiiiiiige kunne få lov at gøre færdig her, så skal jeg nok flytte mig bagefter" ..... det er jo nærmest som de situationer, hvor der står en eller anden utålmodig idiot i en kø og skubber til en med ens indkøbsvogn, for SÅ GÅR DET JO HURTIGERE VED KASSEN ?!?!

Jamen præcis - jeg skulle måske bare have reageret allerede da han startede med at skubbe - men det hele var så "akavet" for mig, fordi han stod og slikkede den rude, mor ingenting gjorde og jeg var bare målløs.. 

Men altså, helt klart burde mor have haft min reaktion, for det er hendes barn - og hendes ansvar!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. februar 2011

AnneBJ

smillaluna skriver:

Synes sku næsten morens reaktion er den værste, og det kan jeg godt blive lidt harm over!

Hvis det var min søn der klappede en dame i røven, ville jeg fortælle ham med ret store bogstaver, at det gør man bare ikke! Det er sku da ikke i orden, og hvis han ikke bliver irettesat nu, hvordan bliver det så ikke senere.

Synes du gjorde det rigtige, og jeg synes det er ok at "opdrage" på andres børn når de overskrider ens grænser.

Det er måske også det der rammer mig mest når jeg tænker over det? Klappet kan jeg sagtens ignorere, men havde det være min knægt havde jeg sagt "det må du godt nok undskylde" eller i hvert fald henvendt mig til drengen og bekræftet "ofret" i, at det gør man ikke... 

Anmeld

15. februar 2011

M&F&C

SpunkenJo skriver:

Enig 

Jeg er heller ikke flov over at irettesætte børn, der sår og råber og skriger nede i Føtex. Så længe de går ind over mine grænser ser jeg ikke noget i vejen for at markere "her til, og ikke længere".

Hele verden skal jo heller ikke bare gå i stå fordi der er en (møg)unge der ligger midt på varegangen og skriger på kanelgifler. Så må man jo lige fortælle barnet, at det dur ikke h*n ligger her og skriger, og hvor er iøvrigt din far eller mor!

- Vi andre kan jo ikke komme til varerne eller kassen hvis vi bare pænt stillede os op og ventede til hys-anfaldet er overstået!!

Det må være vores pligt at sige til og fra! Børn, hunde eller bare mennesker der ikke kender til de socialespilleregler i det hele taget!!

Jeg tænker faktisk, at det må hjælpe at en fremmed engang i mellem åbner munden og siger: STOP! - for det reagere barnet på. Tror de fleste børn godt kan blive lidt flove og ups-agtige, når fremmede siger noget, og det kan måske forebygge en gentagelse af hysteriske anfald på indkøbsture. Med mindre det er et af de børn, der ingen hæmninger har, og bare svare igen

Anmeld

15. februar 2011

SHERO

Utroligt hvad nogen lader deres børn "slippe" af sted med... Men jeg havde nok henvent mig til moderen istedet..

Jeg har oplevet at flyve fra billund til alanya med et 6-7 årig barn der sad på sædet bag ved... Han sparkede til sæden kontant og hele tiden, måtte bede hans mor få ham til at lade være 7 gange. Jeg er ret tålmodig når det kommer til børn, og kan sagtns forstå de kan larme i et fly, men for pokker da, var ved at gå ud af mit gode skind efter 2½ timers sparken... og moderen bad ham kun stoppe når jeg bad om det.. simpelthen utroligt...

Anmeld

15. februar 2011

SussieThyssen

Hehe...kommer til at tænke på et lille godt stykke dansk film, der var fremme i 90'erne, der hed "Superdame" med Lotte..ehhh..hende fra Sweethearts og "Taxa".
Hun er ansat i et supermarked, skal det lige siges, og både Michael Falck og ham kokken Søren Gericke er med, de spiller nogle framragende roller.

Nå men Michael Falck er så kunde i supermarkedet og der er netop sådan en møgunge på en 5-6 år, der står bag Michael i en kø.
Knægten bliver ved med at stå og kværne indkøbsvognen ind i benene og ryggen på Michael, og han henvender sig endda til moderen og beder hende om at få hende til at stoppe ham, men hun smiler bare dumt til ham og ignorerer både ham og barnet.
Til sidst tager Michael Falck et glas honning, åbner det lige så stille og hælder ud over hovedet på ungen.
Hold da op, hvor er det morsomt.
De spiller simpelthen så godt.
Barnet stikker i et vræl naturligvis, moderen himler op, men alle andre, der høfligt har forladt køen og gået over i andre uden at sige noget, fordi barnet har torpederet dem, giver sig til at klappe...hehe!

Så når jeg oplever børn med sådan en adfærd, så tænker jeg altid på Michael Falck og morer mig over at tænke på hvilken virkning, det ville have at hælde et glas honning ud over barnets hovede, selvom det i virkeligheden nok burde være moderen, der fik det

Kærligst
Sussie

Anmeld

15. februar 2011

M&F&C

smillaluna skriver:

Synes sku næsten morens reaktion er den værste, og det kan jeg godt blive lidt harm over!

Hvis det var min søn der klappede en dame i røven, ville jeg fortælle ham med ret store bogstaver, at det gør man bare ikke! Det er sku da ikke i orden, og hvis han ikke bliver irettesat nu, hvordan bliver det så ikke senere.

Synes du gjorde det rigtige, og jeg synes det er ok at "opdrage" på andres børn når de overskrider ens grænser.

Anmeld

15. februar 2011

wamse

SpunkenJo skriver:

Enig 

Jeg er heller ikke flov over at irettesætte børn, der sår og råber og skriger nede i Føtex. Så længe de går ind over mine grænser ser jeg ikke noget i vejen for at markere "her til, og ikke længere".

Hele verden skal jo heller ikke bare gå i stå fordi der er en (møg)unge der ligger midt på varegangen og skriger på kanelgifler. Så må man jo lige fortælle barnet, at det dur ikke h*n ligger her og skriger, og hvor er iøvrigt din far eller mor!

- Vi andre kan jo ikke komme til varerne eller kassen hvis vi bare pænt stillede os op og ventede til hys-anfaldet er overstået!!

Det må være vores pligt at sige til og fra! Børn, hunde eller bare mennesker der ikke kender til de socialespilleregler i det hele taget!!

Sjovt som vi er forskellige som mennesker nogen gange. Jeg ville aldrig gå hen og fortælle et andet barn, at det ikke måtte ligge på gulvet og skrige.

Jeg har såmænd også gået videre i butikken, mens min datter sad og skreg på gulvet.

Jeg ville heller ikke blive irriteret over et barn, der slikker på ydersiden af en glasplade ved bageren. Jeg ville nok stå og filosofere lidt over hans tanker lige der.

Fik jeg en klap i bagdelen af barnet, ville jeg nok vende mig om og grine af det.

Jeg ser det bestemt ikke som min plads at lære andres børn eller dyr de sociale spilleregler, for det er ikke sikker, at mine normer er de samme som deres. Det vil være et del af den professionelle mig når den tid kommer, men der vil jeg bestemt også være meget ops på hvilke regler der er mit ansvar at lære videre.

Anmeld

15. februar 2011

Faith

AnneBJ skriver:

Det er måske også det der rammer mig mest når jeg tænker over det? Klappet kan jeg sagtens ignorere, men havde det være min knægt havde jeg sagt "det må du godt nok undskylde" eller i hvert fald henvendt mig til drengen og bekræftet "ofret" i, at det gør man ikke... 

Præcis!

Anmeld

15. februar 2011

SpunkenJo

M&F skriver:

Jeg tænker faktisk, at det må hjælpe at en fremmed engang i mellem åbner munden og siger: STOP! - for det reagere barnet på. Tror de fleste børn godt kan blive lidt flove og ups-agtige, når fremmede siger noget, og det kan måske forebygge en gentagelse af hysteriske anfald på indkøbsture. Med mindre det er et af de børn, der ingen hæmninger har, og bare svare igen

Det må da også være bedre, at få det at vide med det samme, end at man som 10årig ikke kan finde nogen venner der kan holde een ud....

Anmeld

15. februar 2011

mika.F

sådan noget kan jeg altså heller ikk finde mig i!  der er mange grunde til at forældre burde ha styr på deres børn, hvertfald når de er ffentlige steder..

for eksempel er jeg ekstremt berørings angst når det kommer til fremmede, og jeg er altså engang kommet til at pande en unge en fordi jeg fik et så stort chok og blev så bange da jeg blev overfaldet bagfra af en unge nede i føtex, har det virkelig dårligt med at det er sket, det er jo ikk fordi jeg vil skade nogen, mindst af alt børn.. men det ville ikke være sket hvis mor eller far havde haft styr på deres knægt!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.