Så opdrag dog dit barn!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. februar 2011

Clisolka

SpunkenJo skriver:

Jeg havde reageret på nøjagtig samme måde, med den "forhitorie" op til!

Det havde jeg også - må jeg ærligt indrømme... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. februar 2011

Christine

Jeg ville også blive sur over det. Jeg synes det er synd for uopdragne børn hvis fremmede siger noget til dem, for de bliver måske kede af det eller bange og det er jo forældrenes skyld de er som de er. MEN i dit tilfælde ville jeg simpelthen også blive rasende; og jeg ville nok ikke lige i øjeblikket have overskud til at rette det mod moderen i stedet for barnet, det ryger altså bare ud når man bliver overrumplet. SELVFØLGELIG skal han have at vide det ikke er ok. Bare synd han har en mor der ikke lever op til sit ansvar. Og især med graviditetshormoner rasende i kroppen tør jeg slet ikke tænke på hvordan jeg selv havde reageret i den situation.
Det er (i mine øjne) overhovedet ikke sødt når børn er sådan og det med at kede sig, det skal man jo lære på et tidspunkt og at stå i kø i 5-10 min bør et barn på den alder kunne finde ud af, ellers fpr han da et problem i skolen. Jeg synes ikke det er synd at et barn lærer at stå i kø og jeg kan se at mange voksne stadig ikke kan! Ikke så smart når verden skal køre rundt.

Anmeld

15. februar 2011

SpunkenJo

AnneBJ skriver:

Tak! Har faktisk været helt led ved, om han "skulle have haft lov" - altså jeg forstår jo godt han  må kede sig, men han (og mor) havde været møgtrælse i al den tid vi stod i køen. Vi kan alle komme til at skubbe, men det er da hendes opgave og ansvar, at lære ham at gebærde sig rundt omkring - også i en kø.

Det er hendes opgave at "forsvare" over for ham, at han keder sig, men sådan er det når nu han gerne vil have den chokolademuffin - det er ikke mit ansvar!

Enig 

Jeg er heller ikke flov over at irettesætte børn, der sår og råber og skriger nede i Føtex. Så længe de går ind over mine grænser ser jeg ikke noget i vejen for at markere "her til, og ikke længere".

Hele verden skal jo heller ikke bare gå i stå fordi der er en (møg)unge der ligger midt på varegangen og skriger på kanelgifler. Så må man jo lige fortælle barnet, at det dur ikke h*n ligger her og skriger, og hvor er iøvrigt din far eller mor!

- Vi andre kan jo ikke komme til varerne eller kassen hvis vi bare pænt stillede os op og ventede til hys-anfaldet er overstået!!

Det må være vores pligt at sige til og fra! Børn, hunde eller bare mennesker der ikke kender til de socialespilleregler i det hele taget!!

Anmeld

15. februar 2011

SpunkenJo

Christine skriver:

Jeg ville også blive sur over det. Jeg synes det er synd for uopdragne børn hvis fremmede siger noget til dem, for de bliver måske kede af det eller bange og det er jo forældrenes skyld de er som de er. MEN i dit tilfælde ville jeg simpelthen også blive rasende; og jeg ville nok ikke lige i øjeblikket have overskud til at rette det mod moderen i stedet for barnet, det ryger altså bare ud når man bliver overrumplet. SELVFØLGELIG skal han have at vide det ikke er ok. Bare synd han har en mor der ikke lever op til sit ansvar. Og især med graviditetshormoner rasende i kroppen tør jeg slet ikke tænke på hvordan jeg selv havde reageret i den situation.
Det er (i mine øjne) overhovedet ikke sødt når børn er sådan og det med at kede sig, det skal man jo lære på et tidspunkt og at stå i kø i 5-10 min bør et barn på den alder kunne finde ud af, ellers fpr han da et problem i skolen. Jeg synes ikke det er synd at et barn lærer at stå i kø og jeg kan se at mange voksne stadig ikke kan! Ikke så smart når verden skal køre rundt.

Præcis!

Det er synd for børnene, når forældre ikke magter at give ens barn de rigtige kort på hånden, så de kan klare sig i den store verden blandt andre mennesker!

Anmeld

15. februar 2011

AnneBJ

Christine skriver:

Jeg er helt enig! Igen forstår jeg sagtens at drengen kedede sig (må jeg formode) men det er stadig ikke MIG der har valgt at tage ham med til bageren - ergo må mor forklare at hun forstår han keder sig osv... 

Dejligt det ikke kun er mig der stemmer for velopdragne børn!

Anmeld

15. februar 2011

Anne85

Eva. skriver:

hi hi...ja, det er jo tydeligt hvor forskelligt man opfatter børn og deres adfærd.. ud fra det du har beskrevet ville jeg have bukket mig ned og sagt sødt til ham at han da vidst var en lille bisse der kedede sig der i køen(hvilket må være kedeligt for et barn at slkæbes med rundt til...) og så ville jeg måske klappe ham blidt bagi også og smile til ham..

Jeg ville slet ikke opfatte det negativt...det er jo bare et barn...

Enig

Anmeld

15. februar 2011

M&F&C

AnneBJ skriver:

- ellers så gør jeg det!

Jeg var ved bageren i Bilka i dag, og der var rimelig lang kø. Bag mig stod en mor med sin 5-6 årige dreng. Drengen stod med næsen klistret helt op i glasafskærmningen foran kager/brød og det kan jeg godt forstå, for moren havde proklameret "frit valg" på alle hylder

Han bestemte sig, og begyndte så at stå og slikke på glasafskærmningen uden reaktion fra moren.  Da han var kommet til at skubbe til mig en 3-4 gange vendte jeg mig om og sendte moren "et blik" i ved, for jeg bliver ikke sur over det, men kunne tænke mig hun var mere opmærksom på sit barn.. 

Da det endelig blev min tur til at blive eskepederet fortalte jeg jo hvad jeg skulle have, og pludseilg havde jeg føromtalte mor klistret helt op i nakken på mig - hun skulle åbenbart se noget på venstre side af mig (køen var på højre side) Mens hun står der og betragter udvalget og jeg på bedste vis forsøger at beskytte min pinkode til dankortet, klapper knægten mig i numsen!

Ikke hårdt eller noget, men jeg blev simpelthen så paf, så jeg vendte en kvart omgang på 1½ milisekund og sagde til knægten: "det der! Det gør man bare IKKE ved folk man ikke kender!" Moren sagde: "du skal ikke tale sådan til min søn" og jeg svarede: "din søn skal ikke klappe mig i numsen!"

Altså - jeg synes ikke jeg er sippet eller noget, og jeg ved godt knægten kun var en 5-6 år, men han var så tydeligt klar over hvad han lavede...

Nåh, men så kan jeg måske lære ikke atk købe kage bare fordi jeg skal i Bilka...

Ved faktisk ikke hvordan jeg ville have reageret på et klap i rumpeten fra en 5 årig - måske grine, sådan mens jeg lige fandt en indvendig grimasse der kunne passe til situationen.

Til gengæld, synes jeg det er så klamt at han slikker på ruden .... for pokker altså! Men nu er jeg også super hys, især når det kommer til hygiejne i nærheden af mad og hvad jeg selv og andre skal putte i munden. Så skal der ikke stå et barn med snot og savl på glasruden - ikke ret indbydende!

Med hensyn til skubberiet, havde jeg nok pænt sagt til ham (idet han jo altså er en stor dreng og burde være opdraget til at have bare en smule tålmodighed) om han var sød at lade være at skubbe mig. Ikke på en sur måde, men siden hans mor ikke beder ham om det, så må man jo åbenbart selv åbne munden. Det er da bedre at nå at bede ham pænt om det, i stedet for 10 skub mere og så er man så irriteret at man er ved at bide hovedet af knægten i stedet.

Det der med moren, der nærmest kysser dig i nakken for at komme til.... det dur jeg bare ikke til. Kald mig freaky, men jeg finder det YDERST ubehageligt at folk kommer så tæt på mig, og havde egentlig nok sagt noget i retning af: "hvis jeg liiiiiiige kunne få lov at gøre færdig her, så skal jeg nok flytte mig bagefter" ..... det er jo nærmest som de situationer, hvor der står en eller anden utålmodig idiot i en kø og skubber til en med ens indkøbsvogn, for SÅ GÅR DET JO HURTIGERE VED KASSEN ?!?!

Anmeld

15. februar 2011

Faith

Synes sku næsten morens reaktion er den værste, og det kan jeg godt blive lidt harm over!

Hvis det var min søn der klappede en dame i røven, ville jeg fortælle ham med ret store bogstaver, at det gør man bare ikke! Det er sku da ikke i orden, og hvis han ikke bliver irettesat nu, hvordan bliver det så ikke senere.

Synes du gjorde det rigtige, og jeg synes det er ok at "opdrage" på andres børn når de overskrider ens grænser.

Anmeld

15. februar 2011

TroldeMor<3

AnneBJ skriver:

- ellers så gør jeg det!

Jeg var ved bageren i Bilka i dag, og der var rimelig lang kø. Bag mig stod en mor med sin 5-6 årige dreng. Drengen stod med næsen klistret helt op i glasafskærmningen foran kager/brød og det kan jeg godt forstå, for moren havde proklameret "frit valg" på alle hylder

Han bestemte sig, og begyndte så at stå og slikke på glasafskærmningen uden reaktion fra moren.  Da han var kommet til at skubbe til mig en 3-4 gange vendte jeg mig om og sendte moren "et blik" i ved, for jeg bliver ikke sur over det, men kunne tænke mig hun var mere opmærksom på sit barn.. 

Da det endelig blev min tur til at blive eskepederet fortalte jeg jo hvad jeg skulle have, og pludseilg havde jeg føromtalte mor klistret helt op i nakken på mig - hun skulle åbenbart se noget på venstre side af mig (køen var på højre side) Mens hun står der og betragter udvalget og jeg på bedste vis forsøger at beskytte min pinkode til dankortet, klapper knægten mig i numsen!

Ikke hårdt eller noget, men jeg blev simpelthen så paf, så jeg vendte en kvart omgang på 1½ milisekund og sagde til knægten: "det der! Det gør man bare IKKE ved folk man ikke kender!" Moren sagde: "du skal ikke tale sådan til min søn" og jeg svarede: "din søn skal ikke klappe mig i numsen!"

Altså - jeg synes ikke jeg er sippet eller noget, og jeg ved godt knægten kun var en 5-6 år, men han var så tydeligt klar over hvad han lavede...

Nåh, men så kan jeg måske lære ikke atk købe kage bare fordi jeg skal i Bilka...

Jeg kan sgu godt forstå dig.

Anmeld

15. februar 2011

Mette-Marie

Jeg er så enig, Eva. Umiddelbart tænker jeg ikke uopdragent barn, men et normalt barn på 5-6 år!

Eva. skriver:

hi hi...ja, det er jo tydeligt hvor forskelligt man opfatter børn og deres adfærd.. ud fra det du har beskrevet ville jeg have bukket mig ned og sagt sødt til ham at han da vidst var en lille bisse der kedede sig der i køen(hvilket må være kedeligt for et barn at slkæbes med rundt til...) og så ville jeg måske klappe ham blidt bagi også og smile til ham..

Jeg ville slet ikke opfatte det negativt...det er jo bare et barn...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.