hvor mange er medlem...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. januar 2011

Halbschön

mor-til-vanessa skriver:

af en A-KASSE ???

nu er der bare en tråd, hvor en spørger med kh, som er færdig med uddannelse.

jeg tænker bare lidt, man ved jo man bliver færdig med sin uddannelse på et bestemt tidspunkt, hvorfor melder man sig så ikke ind i en a-kasse, året før man er færdig så man kan få dagpenge fra a-kassen???

det er mig et stort spørgsmål, det forstår jeg bare ikke. 

Jeg er studerende med afslutning om 11 dage... Alt den tid vi har været studerende har vi regnet med at der stod et job til når vi var færdige.. Men nu er der ingen job, hvilket vil sige at vi har meldt os ind i en a-kasse..

Jeg tænkte ikke på, for et år siden at jeg skulle melde mig ind for at få for den første måned, og så undgå karantæne.. jeg har aldrig før været i dagpenge systemet, og hvor skulle jeg så vide det fra, at man skulle melde sig ind et år før..

Så jeg er en af de dumme!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2011

Gittemor09

wamse skriver:

Jeg har fået det samme af vide

okay.. så er jeg da ikke helt galt på den

Anmeld

7. januar 2011

mor-til-vanessa

KaLee skriver:

Hejsa.. 

Jeg er medlem af både Akasse og fagforening og har været det i 6 års tid. 

det har både været igennem en tid som fuldtidsansat, fuldtidsstuderende og nu hvor jeg er kontorelev. 

Når man er studerende (elev som SU-studerende) kan man vente med at melde sig ind 2 uger før man er færdig. Derefter kan man få dagpenge på dimmitentsats. 

Imens jeg er under uddannelse, koster det mindre for mig at være i akasse og fagforening end ellers, og jeg bevarer stadig mine rettigheder som da jeg var fuldtidsansat.. Dvs. hvis jeg er uden job når jeg er færdig, får jeg fuld dagpengesats fra dag 1. 

Jeg ville ikke turde at lade være, og jeg ville føle mig så dum hvis jeg meldte mig ud nu... 

jeg er lige begyndt at studere nu, og overvejer at melde mig ud, kan ikke lige se hvorfor jeg skal betale mens jeg læser, får jo ikke brug for den. dropper i hver fald ikke ud fra udd.

synes stadig det er mange penge selvom man får rabat når man læser, det koster i hver fald over 300 i krifa

Anmeld

7. januar 2011

SpunkenJo

MoarHvidovre skriver:

Ja, kunne aldrig drømme om, at lade være!

Kommer an på hvor man er ansat

Anmeld

7. januar 2011

wamse

R&N skriver:

Jeg er studerende med afslutning om 11 dage... Alt den tid vi har været studerende har vi regnet med at der stod et job til når vi var færdige.. Men nu er der ingen job, hvilket vil sige at vi har meldt os ind i en a-kasse..

Jeg tænkte ikke på, for et år siden at jeg skulle melde mig ind for at få for den første måned, og så undgå karantæne.. jeg har aldrig før været i dagpenge systemet, og hvor skulle jeg så vide det fra, at man skulle melde sig ind et år før..

Jeg tror altså heller ikke at du ville kunne få dagpenge alligevel, for man skal jo optjene et vis antal timer indenfor det år for at være dp-berettiget.

Anmeld

7. januar 2011

Hansen97

Fandt lige dette fra min fagforening!

Gratis medlemskab af a-kasse og fagforening

Det Faglige Hus har besluttet, at vores medlemmer, der følger en erhvervsmæssig uddannelse, i de særlige situationer hvor staten giver mulighed for fritagelse for betaling af statsbidraget til arbejdsløshedsforsikring, også skal fritages for betaling af administrationsbidraget til a-kassen. For at blive fritaget skal følgende betingelser være opfyldt.

Hvis du er under 30 år:

Krav

Du er under 30 år.
Du følger en erhvervsuddannelse, der er offentligt anerkendt og varer mindst 18 måneder/3 semestre. Du skal modtage løn eller SU under uddannelsen.
Din uddannelse giver ret til optagelse som nyuddannet i a-kassen.
Din bruttoindtægt inkl. SU under uddannelsen ikke overstiger elevlønnen inden for faget eller max. dagpenge (195.520 kr. årligt i 2010).
Du modtager ikke anden offentlig forsørgelse (pension, revalidering, kontanthjælp mv.).
Hvis du er fyldt 30 år

Krav:

Udover ovenstående krav er der to yderligere betingelser, der skal være opfyldt, hvis du er fyldt 30. år

Du enten tidligere har været medlem af en a-kasse, og har arbejdet henholdsvis 1.924/ 1.258 timer inden for de forudgående 3 år, alt efter om du er fuldtids- eller deltidsforsikret eller, at du tidligere har modtaget dagpenge som lønmodtager.
Du indbetaler til efterlønsordningen.

Fordele

100 % gratis medlemskab af både a-kasse og fagforening. (For personer over 30 år dog betinget af, at du indbetaler til efterlønsordningen.)

Du har ret til dagpenge fra 1. ledighedsdag forudsat, at uddannelsen er bestået/afsluttet og, at du på tidspunktet har 1 års medlemskab i a-kassen.

Ovenstående betyder, at du undgår karantæneperioden på 1 måned, som dimittender normalt har efter endt uddannelse, hvilket sikrer dig op til en måneds ekstra dagpenge svarende til kr. 13.358 (dimittendsats i 2010)

Vigtigt

Husk at du for at få dagpenge eller feriedagpenge efter endt uddannelse, skal gøre dine dimittendrettigheder gældende senest 14 dage efter, at du afslutter uddannelsen. Kontakt derfor a-kassen i god tid inden du færdiggør din uddannelse.

Hvis du ikke er medlem endnu

Ved indmeldelsen skal du enten have været i praktisk uddannelse med elevløn, eller have haft mindst 1 løntime inden for de sidste 2 uger.

Kontakt Det Faglige Hus’ medlemsafdeling på tlf. 7610 9302 for at høre om dine muligheder for et gratis medlemskab.

Anmeld

7. januar 2011

Hansen97

wamse skriver:

Jeg tror altså heller ikke at du ville kunne få dagpenge alligevel, for man skal jo optjene et vis antal timer indenfor det år for at være dp-berettiget.

Nej ikke på dimittend sats.. den mindste sats..

Anmeld

7. januar 2011

mor-til-vanessa

R&N skriver:

nej nej det er slet ikke det jeg mener.

det er heller ikke let at vide med karantæne, det vidste jeg heller ikke i sin tid.

men sådan som jeg læser det, så ville du jo melde dig ind i a-kasse nu du er færdig. 

fortår ikke dem som ved okay jeg er færdig den 1.1.11 så skal jeg lige melde mig i a-kasse så jeg kan få nogen penge, men som så ikke gør det og går ned på kh. de fleste ved at man skal være medlem af en a-kasse for at få penge hvis man ikke har job.

Anmeld

7. januar 2011

Halbschön

wamse skriver:

Ifølge a-kassen så er jeg...

Anmeld

7. januar 2011

wamse

112233 skriver:

Nej ikke på dimittend sats.. den mindste sats..

Nej det ved jeg godt, men det jeg mente var, at der før i indlægget bliver nævnt noget om at man skal melde sig ind 1 år før, og det har ingen betydning når vi studerer, der er er det nemlig nok at melde sig ind de 14 dage efter sidste eksamen, men at man så ikke får noget den første måned

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.