Ihhh hvor er det sjovt, jeg har så sent som i formiddags tænkt på at oprette et lignende emne, netop fordi det meget dårlige føre der er mange steder i landet for tiden gør det ekstra farligt at køre for stærkt.
Og JA, jeg overholder fartgrænsen. Og er der nogle lovovertrædelser der virkelig kan få mig op i det røde felt, så er det fartovertrædelser. Synes det er sygt og respektløs at køre for stærkt, der ER altså en grund til at de fartgrænser er sat!
Og det er generelt folk som kører hensynsløst i trafikken der kan få mig i det røde felt. Både folk der kører for stærkt, men særdeles også folk som ikke holder ordentlig afstand til dem foran - sådan at man tydeligt kan se at de IKKE vil kunne nå at bremse, hvis man bremser hårdt op.
Og så AFSKYR jeg folk der ikke kører med sele (og det er ikke noget personligt på dem som personer, men på det valg de tager ved ikke at tage selen på). Dem af jer der kører uden sele altid eller bare engang imellem; er I klar over hvad der sker, hvis I kører frontalt sammen med en modkørende bil? I ryger lige gennem begge ruder og brækker nakken og/eller ryggen på personen i den anden bil, og den person kommer aldrig til at gå igen (hvis den overhovedet overlever). Synes det er SÅ respektløst og kan godt sammenligne det med mordforsøg (i MINE øjne altså).
Og i disse dage hvor det er meget glat at køre mange steder, og man så bliver overhalet af en bil med alt for høj fart i forhold til vejføret, så ØNSKER jeg ligefrem at personen må køre galt lidt længere fremme, så han/hun kan lære det!
Så jeg er nok en af dem som mange overhaler på landevejen, hvor jeg kører 80 når det ikke er glat og en del mindre når det ér glat, kører 50 i byerne med mindre andet er markeret, og på motorvejen kører jeg MAX 120 de steder man må køre 130, men oftest kører jeg nok omkring de 100-105. Jeg er ikke glad for fart generelt, og har faktisk en form for trafikangst. Og jeg har mistet mange mennesker jeg har kendt og holdt af i trafikken, de fleste af dem pga. hensynsløs kørsel fra andres sider af. Så jeg har virkelig respekt for trafikken, og kan slet ikke forstå folk som ikke har.
Og jeg VED godt at du aldrig kan vide dig sikker på ikke at komme ud for en ulykke eller bringe andre i en ulykke, når du bevæger dig ud i trafikken. Men hvis jeg bare nedsætter risikoen for det med 30-40 % (jeg ved ikke præcist hvor meget det er, men det er et gæt), så har jeg gjort den forskel som jeg ER herre over!