Overholder du fartgrænsen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. december 2010

Kløver

Louisiana28 skriver:

Nu sætter vejret godt nok hastigheden væsentligt ned, men når der ikke er sne og is på vejene, overholder du så fartgrænsen?

Jeg har, gennem de år jeg selv har kørt bil, bemærket, at utrolig mange liiiiige sniger sig op på de 90-95 km/t (og også hurtigere endnu, men det er heldigvis ikke så mange) de steder hvor man må kører 80. Ligesom mange kører 60, hvor der må køres 50. Mange steder kunne man sagtens sætte grænsen op til 90, men det er egentlig ligegyldigt, når grænsen lige nu er 80. Min kæreste sagde sidste dag til mig, at han synes jeg kører rigtig godt, men jeg kører langsomt - fordi jeg overholder fartgrænsen.

Jeg synes man skal overholde fartgrænsen, der er jo en grund til den er der. Desuden synes jeg ikke min personlige holdning til hvor høj fartgrænsen burde være, er hævet over hvad loven siger...

Hvad siger I?

Det er muligt at svare anonymt, hvis man har lyst til dét

jeg gør, jeg sætter farten ned hvis jeg opdager den er sneget sig over. jeg er lidt pernippen med det, og kører det man må, er dog heller ikke en af dem der ligger 20 under det man må

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. december 2010

Anonym

Louisiana28 skriver:

Nej, jeg synes bestemt ikke, at det er okay, at cykle (eller gå) over for rødt - har jeg sagt dét?

Det bekymre mig ikke, om folk ville se mere skævt til mig over at have givet mit barn en endefuld (hvilket jeg heller ikke gør ) end hvis jeg fortalte, at jeg havde kørt 100 i en 80'er zone. Men det bekymre mig, at folk slækker på at følge loven alt efter hvad man selv synes er i orden. Hvis alle gjorde dét i alle henseender (alt efter hvad hver enkelt mente var okay at gøre, selvom det var ulovligt), så ville det jo ende i totalt kaos.

Men jeg giver dig ret i, at der mange steder sagtens kunne ændres på fartgrænsen. Men det betyder ikke, at man bare har lov til, at kører hurtigere, fordi man selv synes det bør være sådan...

Jeg kan forledes til at tro, at du er anonym fordi du selv godt ved, at det ikke er okay, at kører så hurtigt  

Jeg er helt klar over, at det ikke er lovligt at køre hurtigere end loven foreskriver, men vi diskuterer nok også mere moralen og etikken i at overtræde fartgrænsen - for ulovligheden giver ligesom sig selv.

Du har ikke sagt, at det var okay at køre/gå over for rødt, det var ikke den mening, der skulle frem, da jeg skrev, - med den bemærkning leder jeg efter DIN grænse for, hvad der er tilladt i trafikken....så hvor går din grænse?

Jeg er ikke enig i, at alt vil ende i kaos, hvis alle gjorde, hvad de selv syntes - det er derfor vi har love, nemlig at du tager et valg (rigtigt eller forkert), og så må du tage din straf, hvis lovgivningen dikterer, at det ikke er i orden - og det gør jeg så også med et smil, når jeg betaler en fartbøde. Forskellen er så bare, at der ikke er nogen, der klapper dig på skulderen, fordi du tager et valg om at overholde hastigheden, men i mit nærområde risikerer du nok at få en finger eller to, hvis farten ikke er nøjagtigt 80 eller derover.

I øvrigt dejligt med en god debat

Anmeld

17. december 2010

Noneother

Nu har jeg jo ikke kortet (endnu)

-og havde du spurgt mig for 2 år siden, havde jeg nok osse valgt, at der skulle trampes på den speeder.

men idag har jeg min dreng, og han skal ikke opleve at miste sin mor i en tidlig alder, fordi hun ikke kunne overholde fartgrænsen (der er jo en grund til, at de er der)
Så jeg har tænkt mig at køre pænt, når kortet er i hus. Af den årsag, at det ikke er risikoen værd, for at komme frem 5 minutter før.

Anmeld

17. december 2010

Frøken J.

Louisiana28 skriver:

Nu sætter vejret godt nok hastigheden væsentligt ned, men når der ikke er sne og is på vejene, overholder du så fartgrænsen?

Jeg har, gennem de år jeg selv har kørt bil, bemærket, at utrolig mange liiiiige sniger sig op på de 90-95 km/t (og også hurtigere endnu, men det er heldigvis ikke så mange) de steder hvor man må kører 80. Ligesom mange kører 60, hvor der må køres 50. Mange steder kunne man sagtens sætte grænsen op til 90, men det er egentlig ligegyldigt, når grænsen lige nu er 80. Min kæreste sagde sidste dag til mig, at han synes jeg kører rigtig godt, men jeg kører langsomt - fordi jeg overholder fartgrænsen.

Jeg synes man skal overholde fartgrænsen, der er jo en grund til den er der. Desuden synes jeg ikke min personlige holdning til hvor høj fartgrænsen burde være, er hævet over hvad loven siger...

Hvad siger I?

Det er muligt at svare anonymt, hvis man har lyst til dét

Overholder altid fartgrænserne, og har ingen respekt for dem, der ikke gør. Beklager. Og så er jeg ligeglad med alle undskyldningerne om, at "det er jo en lang landevej uden nogen trafik" - Who cares! Hvad sker der så, når der løber en hare ind foran bilen, og man ikke kan nå at bremse, fordi man er oppe og køre 110 på landevejen? Og alle dem der siger "Jeg har jo kontrol over bilen" - Op i røven! Du har kontrol over bilen, indtil der sker noget uventet, og du ikke kan nå at bremse.

Ja, undskyld min meget direkte holdning, men dårlige trafikanter er bare en af de ting, som jeg kan blive virkelig harm over. Det er jo manglende respekt for andre menneskers liv. Forstår ikke man vælger at overse alle de undersøgelser der viser, hvor meget selv en mindre fartøgning gør for bremselængden.

Anmeld

17. december 2010

2babygirls

Uh ha, jeg har også været en bølle førhen og lagt de 10km over hvad man måtte, men så fik vi en dytter med fartpilot, og nu nyder jeg at sætte den til HVOR SOM HELST og lalle igennem land og rige

Morer mig kosteligt igennem byerne hvor folk ikke kan overhale mig.

Anmeld

17. december 2010

Mamman

Profilbillede for Mamman
Anonym skriver:

Jeg bor i det mørke Jylland - og der er på de fleste strækninger ingen grund til, at fartgrænsen er på 80 km/t.

Jeg kører konsekvent omkring 100 km/t og jævnligt hurtigere, dette alt efter trafikkens flow, det vil sige, hvis jeg ligger i en række, der kører hurtigere (som det ofte sker), så følger jeg med.

Det er sikkert svært at forholde sig til, hvis man bor på djævleøen, men med vores meget lange afstande, ingen byer og ingen kø på landevejene, så er det oplagt at hæve fartgrænsen på visse strækninger.

P.S. Jeg betaler mine fartbøder med et smil og har p.t. et hullet kørekort og har det fint med det, det er mit valg og bekymrer mig ikke, også selvom mit job er afhængigt af mit kørekort.

- helt enig, selv om jeg er sjællænder.

Anmeld

17. december 2010

TbCp

Ja det gør jeg....
Der er vel en grund til at de har sat de grænser de har og så er de der vel for at blive overholdt!

Oveni har jeg kun haft kørekort lidt over et år og ville simpelthen synes at det var for pinligt at blive standset af politiet for at køre for hurtigt!

Tilgengæld bliver jeg så også mega irriteret på dem der kører FOR LANGSOMT!!!!

60km/t ER 60km/t og ikke 40km/t eller 80km/t..... så svært er det vel ikke?

Anmeld

17. december 2010

Kristina V

Tja... Med børn og andre i bilen gør jeg sårn ca.
Med mig selv får den gas. Jeg levet af mit kørekort -sælger-, og bor på jylland med de kedelige lange strækninger som Anonym skriver. Må give Anonym ret i hendes svar! Hvis man er i en af de laaaange stækninger hvor biler køre 90 km/t. ja så følger jeg med.
I min tid som sælger de de ulykker jeg oftes ser, lastbilchauffør, "brian'er", og folk som køre langsomt og sænker en hel trafik. Så er det muligt nogle ikke mener, at man så derfor selv må køre hurtigt, men det giver sku flere buler hvis man sænker en hel trafik. ISÆR i der her vejr. Siger ikk man skal give den fuld gas, meeeeen morfar kørsel er sku også farligt!

Anmeld

17. december 2010

Amso

Stort set holder jeg altid fartgrænserne... I byerne 100 procent.. Men på landevejen kan den desværre godt snige sig 10-15 op engang imellem... Men ALDRIG når jeg har børn i bilen, eller kører for andre. Vil ikke have det ansvar hvis jeg skulle rissikere at køre galt.

Men jeg BURDE overholde fartgrænserne ALTID.. For hvad med dem i de andre biler, som måske skulle være uheldige fordi JEG kører 10 for stærkt..

Men er også en billist der bander over folk som kører 20 for langsomt på landevejen.. For de er til fare for de andre billister. Så det er næsten lige så slemt, da de provokerer til overhaling.. ..!! Forbandende søndagsbillister.  Hehe..

Og syntes også man skal overholde de øvrige regler der er. Som f.eks IKKE at overhale højre om over cykelstier. Som jeg syntes alle gør, men jeg gør sku ikke. får mange f*ck fingre på grund af det, men what so.. Og at en rundkørsel er til at køre rundt i, og ikke bare brage lige henover...!!

Anmeld

17. december 2010

Vidunderligeunger

puuuuha, du rammer DYBT i min dårlige samvittighed..

Herhjemme bliver jeg kaldt torkild thyrring (dansk racerkører) når jeg sætter mig ind i bilen, til jeg går ud igen..

Og kører heller ikke med sele.. :/

Jeg ELSKER at køre stærkt, og vildt.. Og hader mig selv for det. Det er lidt ligesom ludomaner, som bare ikke KAN stoppe med at spille. Jeg KAN bare ikke lade være med at trykke lidt hårdere på speederen..

Men hvor hurtigt er det så??

hm.. alt efter hvordan trafikken er, så er det. 90-110 på landevejene. 130-150 på motorvej og 60 i byerne.. ca.. nogen gange hurtigere.. 

nu har jeg endnu mere dårlig samvittighed.. 

ps. det er KUN når jeg er helt alene... med lillepigen er jeg from som et lam.. men kan godt snige den op på 90 på landevejen 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.