mariamiss6 skriver:
Det bliver du simpelthen nødt til at forklare?????
Er det dieselbiler der kan æde fyringsolie eller hvad?
Og nu spørger jeg nok dumt, men hvorfor er det ulovligt at bruge???? - hvis det virker?????
Seriøst, dør bilen ikke af at blive tanket med fyringsolie????
Okay - wauu, jeg vidste godt, at jeg er noget mere bilinteresseret end de fleste kvinder, men jeg troede, at dette var almen viden..
Nå, men altså - fyringsolie ER diesel, dog lidt mindre ren udgave, derfor kan dieselbiler køre på fyringsolie (som jo normalt er noget billigere end dieselolie, bare ikke lige i disse tider), men på grund af den forskellige afgift, er det ulovligt at tanke fyringsolie på dieselbiler, det vil sige, at du unddrager staten nogle penge.
Af samme grund er fyringsolien tilsat et sporstof (du kan tydeligt se forskel), og dette sporstof kan synsmænd teste tanken og hele brændstofsystemet for (men har nu aldrig hørt, at det er praktiseret).
Man skal angiveligt køre ca. 5000 liter almindeligt diesel gennem efter brug af fyringsolie for at få renset systemet så godt, at det ikke længere kan spores - og angiveligt skulle det kun udløse en mindre bøde, hvis man skulle blive taget med sporstof i systemet.
Da fyringsolie er lidt mindre rent end diesel (vi taler meget lidt), er teorien også, at dyserne tilkokses (der er mere svovl i fyringsolie) eller brændstofspumpen slides, men vi er ude i teori her.
Nå, det blev lidt mere teknisk end beregnet, du må selv sortere i det...