Jeg vil vælge at kommentere på det med rugbrødet... jeg mener ikke det er okay et barn bare får lov til at spise rugbrød fordi de siger de ikke kan lide maden. Det er alt for nemt at "slippe" i mine øjne.. men ja sådan er vi jo forskellige. Jeg synes de skal have et fornuftigt forhold til mad og smage på det der bliver serveret.
Enig.
Herhjemme er menuen også dét som der nu engang bliver serveret. Og der er altid tilbehør, så der er NOGET af det de vil kunne lide. Heldigvis er mine børn heller ikke kræsne anlagt .... Og jeg tror på, at det hjælper, at man ikke tillægger dem "kræsenhed" ved at de altid har mulighed for at få noget andet mad tilbudt istedet for.
Når vores 3-årige har været utérlig ved bordet, så har vi sagt til hende, at hun enten kan sætte sig pænt ved bordet og spise sammen med os andre, eller gå ind til sig selv.
Og så vælger hun at sidde og spise pænt (endnu da). Hun bliver ikke "straffet" for ikke at ville have maden. Men hun får altså heller ikke et andet alternativ ......med mindre retten ikke giver en ærlig chance, og hun ingen muligheder har for at spise med (vi laver aldrig maden for stærk/saltet mv, og har som sagt næsten altid tilbehør til, som de godt kan lide ....så det sker aldrig rigtigt, at retten slet ikke kan spises af dem)
Og ja, man er jo nødt til at lære af de erfaringer man gør sig.
Så hvis din mave-følelse ikke matcher godt med den måde I fik det tacklet på, jamen så er det jo bare om at ændre lidt ved "konsekvensen" næste gang.
Og ja, man skal ind imellem understrege sine ord med handling, så de kære små dejlige lømler ikke løber om hjørner med én
Glædelig jul herfra.
Anmeld