Pena skriver:
Ja nu er der jo forskellige ting der diskuteres i denne tråd, men mht. det du skriver om det med de fire bider, så vil jeg lige fortælle min historie.
Da jeg var barn var jeg FRYGTELIG kræsen. Kunne næsten ingenting lide, så min mor og stedfar var jo ret rådvilde. Min mor indførte den regel at jeg skulle smage tre mundfulde af alt. Dette resulterede i at jeg gentagne gange har kastet op ved bordet, eller i min mund, fordi tingene smagte så dårligt at min brækrefleks gik i gang.
Der herskede meget dårlig stemning ved bordet pga dette, og ærlig talt så var det meget traumatisk.
Jeg er i dag stadig ret kræsen, og smager ikke på nye ting. Jeg er overbevist om at disse mange situationer har fjernet min lyst til at eksperimentere med nye smage.
Stadig den dag i dag KAN jeg ikke synke noget jeg ikke kan lide, hvilket giver mig problemer når jeg spiser ude. Det er skisme ikke sjovt at sidde til middag hos svigerforældrene og så ikke kunne spise det der bliver serveret.
Jeg VED at det ikke var for at være på tværs at jeg ikke spiste tingene. Så for mig havde det været bedre at undgå at blive tvangsfodret med noget jeg ikke kunne fordrage. Jeg accepterede fuldstændig at gå sulten i seng. Bare jeg kunne slippe for at smage.
Ja det var min historie. Jeg ved godt at børn og mad tit handler om magtkampe og meget andet, men ville bare lige nævne hvordan det har været for mig.
Dette indlæg er ikke møntet specifikt til det jeg citerer, synes bare lige det passede ind til det citerede emne.
Uha... Det lyder ikke rart! Altså Vi har indført den regel hjemme hos os, præcis fordi børnene ikke er kræsne. de kan lide stort set alt, men kan godt finde på at være på tværs og ikke ville smage på nye ting. Derfor har vi den regle med de 4 bidder, for at forhindre dem i at de afviser ting, bare fordi de ikke kender det.
Jeg lod mig inspirere af en SP der sagde, at børn ofte skulle smage på nye ting op til 10 gange før de accepeterede smagen. Og regelen er først blevet indført efter de er blevet størrer og kan forstå, hvad det går ud på. Vi gør også meget ud af respektere, hvis der er noget de ikke kan lide. Min søn kan f.eks ikke lide rå tomater og det repektere vi naturligvis.
Det handler, for mig og min mand, om at kunne præsentere børnene for nye smagsvarianter og nye ting, uden det bare bliver afvist fordi det er ukendt. Og jeg vil gerne understrege, at jeg godt er klar over det ikke er alle steder denne metode vil kunne bruges