JulieE skriver:
Herhjemme her vi den regel, at man skal smage på det mad der bliver serveret. Og med smage mener jeg ikke en lille bitte bid, men derimod 4 ordentlig bider/skefulde. Skulle der så efter 4 bider være noget en af børnene ikke kan lide af dagens aftensmad, er det så ok at lade være med at spise den del
Det er yderst sjældent vi er ude i at servere rugtbrøds madder eller havregryn bagefter 
Ja nu er der jo forskellige ting der diskuteres i denne tråd, men mht. det du skriver om det med de fire bider, så vil jeg lige fortælle min historie.
Da jeg var barn var jeg FRYGTELIG kræsen. Kunne næsten ingenting lide, så min mor og stedfar var jo ret rådvilde. Min mor indførte den regel at jeg skulle smage tre mundfulde af alt. Dette resulterede i at jeg gentagne gange har kastet op ved bordet, eller i min mund, fordi tingene smagte så dårligt at min brækrefleks gik i gang.
Der herskede meget dårlig stemning ved bordet pga dette, og ærlig talt så var det meget traumatisk.
Jeg er i dag stadig ret kræsen, og smager ikke på nye ting. Jeg er overbevist om at disse mange situationer har fjernet min lyst til at eksperimentere med nye smage.
Stadig den dag i dag KAN jeg ikke synke noget jeg ikke kan lide, hvilket giver mig problemer når jeg spiser ude. Det er skisme ikke sjovt at sidde til middag hos svigerforældrene og så ikke kunne spise det der bliver serveret.
Jeg VED at det ikke var for at være på tværs at jeg ikke spiste tingene. Så for mig havde det været bedre at undgå at blive tvangsfodret med noget jeg ikke kunne fordrage. Jeg accepterede fuldstændig at gå sulten i seng. Bare jeg kunne slippe for at smage.
Ja det var min historie. Jeg ved godt at børn og mad tit handler om magtkampe og meget andet, men ville bare lige nævne hvordan det har været for mig.
Dette indlæg er ikke møntet specifikt til det jeg citerer, synes bare lige det passede ind til det citerede emne.
Anmeld