Anonym skriver:
Hej piger...
Ja jeg sidder med et spørgsmål.. og det er ang. grænser/opdragelse.
Vi har en dreng på snart 4 år. Han prøver enormt meget grænser af når han kommer hjem fra sin far, han er der ca 2-3 dage hver 2-3uge.
Nåh men her kommer mit spørgsmål. Hertil aften sidder vi og skal spise. Han bliver sur, siger han ikke vil have maden, han kan lige pludselig ikke lide maden osv osv.
Vi siger så han skal spise sin mad og spise pænt for vi gider ikke se på det andet... vi siger det gentagende gange og giver ham et ultimatum. Hvis du ikke spiser pænt og høre efter ryger du i seng.
Det ender så med han sidder og tager maden i munden og spytter den ud over tallerkner og bord.
Resultatet bliver det at han biver smidt i seng... uden mad. Mit hjerte skær fordi han ikke fik sin mad.. min hjerne siger det var det rigtige fordi han skal lære at alt har en konsekvens. Men var den for hård?!
Han kan som regel sno mig om sin lillefinger og det er jo ikke meningen. Han skal respektere mig og tage de ting jeg siger alvorligt. Ligesom der skal være plads til at hygge og putte når tiden er der til det.
Knus og kram den fortvivlede
Du må ALDRIG bruge sengen som straf..lov mig det. På den måde bliver sengen en straf i sig selv, og så skal du nok få problemer senere med ballade når han skal i seng.
Sengen er det dejligste og hyggeligste sted i verden. På den måde gør du sengen til et væmmeligt sted.
Og du må heller aldrig straffe dit barn ved at tage maden fra det.
I stedet tager man barnet og give det en timeout et andet sted, det kan være i gangen/entreen, på værelset, inde i stuen eller andet.
Når der er faldet ro over gemytterne, kan barnet vende tilbage til sin mad og sidde pænt og spise færdigt...hvis det stadig har lyst eller er sulten.
Selvfølgelig kan de være så trætte og udkørte, at der ikke er anden mulighed end at putte dem, men sørg først at have siddet med barnet og have holdt om det, sådan at det ikke forbinder sengen med en straf men som en naturlig følge af at man er overtræt og derfor bliver puttet.

Kærligst
Sussie
Anmeld