Nu har jeg ikke læst samtlige svar i tråden....nåede vist til side 4, men vil lige give mit besyv med 
Min søn er 10 år gammel, han er også "skilsmissebarn" men det har nu aldrig været et problem. Min søn er overhovedet ikke kræsen, og jeg er overbevist om at det skyldes vores behagelige spise-situationer.
Herhjemme har det været tilladt at være kræsen. Han har altid vidst at han skulle smage på maden, før han kunne sige at han ikke kunne lide det, hvis han så stadig ikke kunne lide det, så var det ok ikke at spise det. Jeg har aldrig nogensinde serveret noget andet for ham, hvis han ikke kunne lide maden, men vi har altid haft forskelligt tilbehør (f.eks. gulerodsstave, agurkstave osv), så han har altid kunnet spise sig mæt i et eller andet.
Jeg er af den holdning at man absolut aldrig skal tvinge børn til at spise mad de ikke kan lide. Tænk på os voksne...vi ville da helst heller ikke spise noget vi ikke kan li. men jeg har så også samtidig pointeret, at man ikke kan vide om man kan lide maden, før man har smagt det.
jeg tror min afslappede facon har gjort at min søn idag har et afslappet forhold til mad. Han er ikke blevet tvunget til at spise forskelligt mad, men har fået valget og blevet tilbudt de forskellige ting. Stille og roligt begyndte han så f.eks. at kunne lide kartofler....og som han blev ældre blev det til flere og flere forskellige ting, som han før ellers ikke kunne lide. Idag er der 2 ting han ikke kan lide og det er rosenkål og gule ærter, ellers kan han lide alt.
Min søns far blev som barn, tvunget til at spise grøntsager. Han skulle spise det hver gang, og han skulle spise op før han måtte forlade bordet. Jeg tror det er en af grundene til at han idag ikke rører grøntsager. Med tvang kommer man ikke særligt langt. Jeg tror bestemt man kommer længere, ved at tilbyde dem maden og acceptere hvis de ikke kan lide det....selvfølgelig efter de har smagt på det.
Men altså.....det vigtigste er selve spise-situationen, er den hyggelig og afslappet, så tror jeg også man får mere mad og forskelligt mad i sine børn.
Nå lige min mening og mine erfaringer