Hvor længe kan et barn på 7 være alene hjemme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. december 2010

Angelica

For at tage den sag som det drejer sig om - den 7-årige dreng der er alene hjemme (hver dag?) fra ca 13-18 - og for at komme væk fra Vie., som har forklaret hvordan tingene fint hænger sammen hjemme hos hende.
For mig at se, så lyder det faktisk til at barnet er 25 timer alene om ugen. På et tidspunkt så jeg, at en psykolog udtalte sig om hvornår børn kan være alene hjemme, og her var det så 10 år at børnene skulle være, fordi der er nogle ting, som et barn skal være i stand til i nødtilsfælde. Det være hvis der bryder brand ud - ringe 112 - og generelt ulykkestilfælde. Ingen tvivl om at en syv-årig næppe sætter ild til hytten (selvom børn dog har en tendens til at forsøge de mest mærkværdige og farlige eksperimenter), så kan det jo ske at der går gnister i noget sikring i væggen. Hvordan reagerer en syvårig på at der pludselig er flammer i væggen? ... Panik. Panik er dødsensfarligt, og det behøver jeg vist ikke engang uddybe.
NÅ! Men uanset hvad, så er alderen 10 år. Barnet skal være i stand til at tilkalde hjælp, undgå ulykker i hjemmet, forsørge sig selv (lave en mad/drikke) og alt muligt andet. De skal vist være endnu ældre for at passe yngre søskende, fordi der så kommer en ansvar med.
Der er stadig tre år til drengen er ti år, så selvom han måske 'har klaret' sig det sidste år, så er det stadig omsorgssvigt fra forælderens side. Vedkommende har simpelthen failet sin opgave her. Hvis det er fordi forældren ikke kan være hjemme, så er der et ansvar for at finde et pasningstilbud til drengen. Som før nævnt er der stillet spørgsmålstegn ved hvorfor der ikke er SFO indover. Hvis det har noget med økonomi at gøre, så vil det være muligt at søge tilskud/dækning af omkostninger.
Personligt ville jeg tage mig en samtale med forældren, og hvis vedkommende ikke er til at trænge igennem, så skal der en sagsbehandler indover, for hvis dette er ét problem, hvad kan der så ikke ellers være af problemer under overfladen? (ernæring, beklædning, generel omsorg etc)

Held og lykke. Se at få gjort noget.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. december 2010

Pia.

Mine de to store på 8 og næsten 12 år - kan godt været alene hjemme et par timer, men kun hvis jeg er i nærheden - jeg skal kunne komme hjem inden for kort tid - de skal kunne ringe eller gå hen til deres mormor eller moster...

min søn på 4½ år ville jeg ALDRIG kunne finde på at lade være alene... Det syntes jeg er meget uansvarligt - også selvom mormor bor på den anden side af vejen... Puha !!! UANSVARLIGT...

Anmeld

1. december 2010

slettet_7530

Anonym skriver:

Hvor længe? Snakkede med en bekymret nabo som fortalte at en af mine elever er alene hjemme fra ca 1-18 hver dag. Han går i 1. klasse.

Min søn på 9,5 fik lov at være hjemme alene i 10 -15 minutter da han var 7 år og nu hvor han er næsten 10 er han maks alene i 30 minutter , jeg mener ikek det er ok at et barn på 7 år er alene i 5 timer overhovdet ikke

Anmeld

2. december 2010

N&J

Angelica skriver:

For at tage den sag som det drejer sig om - den 7-årige dreng der er alene hjemme (hver dag?) fra ca 13-18 - og for at komme væk fra Vie., som har forklaret hvordan tingene fint hænger sammen hjemme hos hende.
For mig at se, så lyder det faktisk til at barnet er 25 timer alene om ugen. På et tidspunkt så jeg, at en psykolog udtalte sig om hvornår børn kan være alene hjemme, og her var det så 10 år at børnene skulle være, fordi der er nogle ting, som et barn skal være i stand til i nødtilsfælde. Det være hvis der bryder brand ud - ringe 112 - og generelt ulykkestilfælde. Ingen tvivl om at en syv-årig næppe sætter ild til hytten (selvom børn dog har en tendens til at forsøge de mest mærkværdige og farlige eksperimenter), så kan det jo ske at der går gnister i noget sikring i væggen. Hvordan reagerer en syvårig på at der pludselig er flammer i væggen? ... Panik. Panik er dødsensfarligt, og det behøver jeg vist ikke engang uddybe.
NÅ! Men uanset hvad, så er alderen 10 år. Barnet skal være i stand til at tilkalde hjælp, undgå ulykker i hjemmet, forsørge sig selv (lave en mad/drikke) og alt muligt andet. De skal vist være endnu ældre for at passe yngre søskende, fordi der så kommer en ansvar med.
Der er stadig tre år til drengen er ti år, så selvom han måske 'har klaret' sig det sidste år, så er det stadig omsorgssvigt fra forælderens side. Vedkommende har simpelthen failet sin opgave her. Hvis det er fordi forældren ikke kan være hjemme, så er der et ansvar for at finde et pasningstilbud til drengen. Som før nævnt er der stillet spørgsmålstegn ved hvorfor der ikke er SFO indover. Hvis det har noget med økonomi at gøre, så vil det være muligt at søge tilskud/dækning af omkostninger.
Personligt ville jeg tage mig en samtale med forældren, og hvis vedkommende ikke er til at trænge igennem, så skal der en sagsbehandler indover, for hvis dette er ét problem, hvad kan der så ikke ellers være af problemer under overfladen? (ernæring, beklædning, generel omsorg etc)

Held og lykke. Se at få gjort noget.

Jeg kunne både ringe 112, som dengang var 000, lave mad (men okey min far er kok) og selvfølgelig få noget at drikke, da jeg var syv år, en overgang gik jeg hjem fra skole (i bh kl.) og over til min bedste, som var syg, gav hende mad og hygget mig derover, da hun døde var jeg hjemme istedet, jeg ville ikke i inst., istedet var jeg hjemme i 3-4 timer, gik tur med hunden, og hyggede inde ved Gamle Gerda, som fortalte en masse historier, men jeg er også vokset op i et område, hvor alle kendte alle, der var to meter ind til naboen og ja dengang var tingene bare anerledes, men igen det kommer meget an på barnet og hvorvidt forældrene rent faktisk har talt med barnet om hvad den skal gøre i tilfælde af brand, osv... 

Anmeld

2. december 2010

Lone Jakobsen

min søn på 7½ får ikke lov at være alene hjemme endnu. jeg tilbød ham det en morgen hvor han var syg og jeg sku køre de andre afsted, men han afslog. hvis hans søster på 11 er hjemme sammen med ham, så er det noget andet, og han må gerne være alene med hende i op til en time. hun har mobil, og ved hvad hun skal gøre.

uanset omstændighederene (og jeg har læst tråden igennem) så ville en 4 årig ikke få lov til at være alene hjemme her.

Anmeld

2. december 2010

june1987

det synes jeg godt nok er mange timer hver dag

nu har jeg selv cecilia på 4½ år når jeg skal ned og vaske tøj altså i kælderen lige smække en vask i som tager 5 min, det er vel ikke uansvarligt at lade hende være alene de 5 min eller løbe ud efter post, jeg ville ikke rive hende væk fra en leg eller hvis hun har veninde besøg aldrig. men alt over 5 min tør jeg fandme ikke

nu har vi gjort sådan 2 gange om uge de sidste 2½ mrd, det er ikke altid nemt at være enlig mor

Anmeld

2. december 2010

maria87

Znuzke skriver:

Man kan da ikke lade 4 årig være alene hjemme. Det synes jeg virkelig er dybt uansvarligt.

4 år ??? det er min søn, og vil aldrig lade ham være alene i bare 2 min....

Anmeld

2. december 2010

Muffinmus

Nej, det er da overhovedet ikke ok for sådan en lille dreng.

DEt må du altså tage en snak med forældrene om at det SKAL ændres. Det er grænsen til svigt at man efterlader en 7 årig alene SÅ mange timer hver dag.

Og hvad vores egne forældre gjorde dengang synes jeg IKKE kan sammenlignes med nu. Folk dengang brugte jo ike engang sikerhedssele i bieln for filan og børn blev bare smidt bag i en bil i selve barnevognen.

Så det argument kan slet ikke bruges nu.

Faktum er det slet ikkee r ok hverken socialt eller sikkerhedsmæssigt at forældrene lader ham være alene hver dag på den måde og han kan faktisk reagere på det senrer i livet, netop fordi han er ladt alene i en alder man ikke bør være alene i nu.

Anmeld

2. december 2010

Tulle28

Nej det synes jeg er helt forkert og meget uansvarligt! Han må da være død-ensom - uanset om han er vant til det eller ej?! Jeg synes du bør gribe ind, ikke alene er det synd for drengen, men han kan jo også komme til skade.

Anmeld

2. december 2010

Maja_4000

Jeg fik altså ikke lov at være alene hjemme , da jeg var 7 år 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.