Hvor længe kan et barn på 7 være alene hjemme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. december 2010

Lise

MariaE skriver:

Og hvad vores egne forældre gjorde dengang synes jeg IKKE kan sammenlignes med nu. Folk dengang brugte jo ike engang sikerhedssele i bieln for filan og børn blev bare smidt bag i en bil i selve barnevognen.

Men vi overlevede, Maria  Og voksede op og blev selvstændige og nærmest fornuftige mennesker...

Jeg synes der er en generel tendens til at undervurdere børnenes kunnen. Selvfølgelig kan en syv-årig selv lave en mad. Ellers så er der da måske noget der er gået galt et sted....???  Jeg lavede ofte meget af aftensmaden da jeg var syv - satte også af og til en vask over. Og det gik faktisk rigtig fint. Jeg fik lov, fordi mine foældre stolede på mig, når jeg sagde at jeg kunne. Stoler folk ikke lige så meget på deres børn længere? Eller kan børn ikke finde ud af lige så meget som vi kunne for 20-30-40-50 år siden?

PS: jeg synes stadig at 5 timer dagligt er meget lang tid for en syv-årig at være alene hjemme.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. december 2010

Charlotte Wberg

Jeg har en datter på 10 år hun tager selv til og fra skole og har gjort det siden 2. klasse, efter rådførelse med SFO og Skole, de mente begge at det kunne hun sagtens... hun bliver sendt til bussen kl. 15.30 og er hjemme ca. 16.00 og vi er hjemme mellem 16.30 og 18.00 alt efter trafik og arbejde... Det fungere fint... Nu er hun som sagt 10 og går i 4. kl. og bestemmer selv om hun tager hjem kl 13, 14, 15 eller 16...

Hun kommer hjem og laver te, tager noget at spise og tænder op for Disney... Hun lider ingen last og gjorde det heller ikke som 8 årig i 2. så tror det er individuelt...

Kan barnet tlf. nr. til mor, far eller en der kan være der relativt hurtigt hvis der opstår noget, kan barnet administrere at være alene og selv forsyne sig med diverse frugt, boller og drikkevarer samt finde en beskæftigelse der kan underholde det i den tid det nu er alene...

Vi har selvfølgelig regler i vores hus som alle andre, og de skal overholdes også selvom man er alene hjemme, ellers mister man den mulighed. Og døren skal låses, da vi har det bedst med at døren er låst... Hun ringer stort set hver dag og spørg om hun må tage et eller andet hvilket hun som regel må, alt efter hvad hun spørg efter hehe...

Her til Januar stopper hun i SFO og er derfor ikke tilknyttet der mere, men der går jeg så hjemme (gør jeg allerede nu) og hun nyder det i fulde drag..

Hun er så heller ikke alene hver dag for hun er meget social med sine venner og hvis ikke hun tager med dem, så er de med her hjemme, og der har reglen altid været at deres forældre skal vi at de er alene hjemme indtil vi er kommet hjem fra job, da ikke alle er trygge ved at deres børn er alene...

Men tja i 1. der blev hun dog kørt frem og tilbage... Hvilket hun stadig gør hvis hun er ude og lege, da jeg ikke vil have at hun går rundt om aftenen... Jeg kan ikke selv huske hvornår hun var alene hjemme første gang.. . 

Anmeld

2. december 2010

Carina1977

albertesmor skriver:

Min søn på 9,5 fik lov at være hjemme alene i 10 -15 minutter da han var 7 år og nu hvor han er næsten 10 er han maks alene i 30 minutter , jeg mener ikek det er ok at et barn på 7 år er alene i 5 timer overhovdet ikke

Åhh var lige ved at tro at jeg var overbeskyttende, for min søn på 10 år er også max alene hjemme i 30 min og aldrig om aftenen. Det er han simpelthen for utryg ved, og jeg synes heller ikke at børn bør være alene hjemme om aftenen før de er noget ældre.

Anmeld

2. december 2010

..

Jeg aner intet om en 7 årig men en 4 årig

Hvad hvis det barn på 4 år finder et eller andet skarpt, noget giftigt eller på anden måde kommer til at skade sig selv - hvis der sker sådan noget så er det da ligegyldigt at mormor bor ved siden af, hun står vel ikke og kigger ind af vinduet hele tiden.

Man kan ikke stole 100% på en 4 årig, de er stadig også styret af nysgerrighed så det er dybt uansvarligt!!

Anmeld

2. december 2010

Lise

Macrolf skriver:

Jeg aner intet om en 7 årig men en 4 årig

Hvad hvis det barn på 4 år finder et eller andet skarpt, noget giftigt eller på anden måde kommer til at skade sig selv - hvis der sker sådan noget så er det da ligegyldigt at mormor bor ved siden af, hun står vel ikke og kigger ind af vinduet hele tiden.

Man kan ikke stole 100% på en 4 årig, de er stadig også styret af nysgerrighed så det er dybt uansvarligt!!

Men den omtalte fire-årige sover jo for det allermeste når han er alene de 20 min.

Jeg ville ikke lade Simon være alene i så meget som fem minutter selvom han sov, men det er fordi han er monster tryghedsnarkoman, og ofte græder om natten. Så det er meget vigtigt for ham at vide at vi ALTID er der. Men hvis jeg vidste at han SOV hver nat 19-7, og jeg SKULLE ud at køre kl 3 om natten i tyve minutter (min mors situation da jeg var barn), så tror jeg måske også bare jeg ville skynde mig...

Anmeld

2. december 2010

Marco2

Lise skriver:

Men den omtalte fire-årige sover jo for det allermeste når han er alene de 20 min.

Jeg ville ikke lade Simon være alene i så meget som fem minutter selvom han sov, men det er fordi han er monster tryghedsnarkoman, og ofte græder om natten. Så det er meget vigtigt for ham at vide at vi ALTID er der. Men hvis jeg vidste at han SOV hver nat 19-7, og jeg SKULLE ud at køre kl 3 om natten i tyve minutter (min mors situation da jeg var barn), så tror jeg måske også bare jeg ville skynde mig...

Men Eva skriver jo også at hun lader ham være alene hjemme flere gange om ugen. 

Tror slet ikke jeg vill kunne lade mit barn være alene som 4-årig - uanset hvor bedsteforældrene bor. 

Anmeld

2. december 2010

Diana...

Men der kan bare ske meget på de 20 min om de sover eller ikke. og det behøver ikke at være dem selv der vågner og laver ballade. 

Nu har jeg selv haft det tæt på livet. Min veninde skulle bare lige ud og lufte deres lille hun og går kun lige ned for enden af vejen og tilbage igen 10 min max mens hendes datter på 7 ligger og sove. Da hun kommer hjem står der sørme en klam mand og rager hende mellem benene mens hun ligger og skriger. 

Jeg kunne aldrig finde på at efterlade et barn så lille hjemme alene og så det lige meget om h*n er 4 eller 7. Og JA jeg ved godt det er en sjældenhed MEN det er en af de mange ting der KAN ske. 

Knus Diana

Anmeld

2. december 2010

Carina1977

Hmm nu har der været meget snak om, hvor tidligt man var alene hjemme før i tiden.

Jeg er født i 1977 og det er jo nok omkring det tidspunkt i snakker om...altså 70´erne/80´erne. I skriver at dengang var det normalt at børn var meget alene hjemme. Det kan jeg ikke helt forstå, for det var ikke, hvad jeg selv oplevede. Jeg gik i fritidshjem (som det jo hed dengang) og det gjorde alle mine kammerater også. Jeg husker absolut ikke at mindre børn fik lov til at være alene hjemme i flere timer. Ingen fra min klasse var heller ikke alene hjemme i ret lang tid.'

Jeg tror jeg selv var 11-12 år før jeg første gang var alene hjemme i bare 1 time. Nu havde jeg jo også 3 søskende, så dette var nok også en af grundene til at der gik så længe, inden jeg var 100 % alene hjemme. Men ingen jeg kendte dengang var alene hjemme i en alder af 7 år.

Men ligesom en anden skriver så bør man ikke sammenligne, hvordan det var engang og så nu. Man kan altså også give børn for meget ansvar og deraf for stor en opgave. Det er fint nok at de kan ringe 112, men hvilken forældre ved, hvordan barnet vil reagere, hvis det en dag stod i situationen. Hvordan ved de at barnet ikke vil panikke? Altså jeg personligt ville ikke have nerver til at lade en 7-årig være alene hjemme.

Anmeld

2. december 2010

Charlotte Wberg

Carina1977 skriver:

Hmm nu har der været meget snak om, hvor tidligt man var alene hjemme før i tiden.

Jeg er født i 1977 og det er jo nok omkring det tidspunkt i snakker om...altså 70´erne/80´erne. I skriver at dengang var det normalt at børn var meget alene hjemme. Det kan jeg ikke helt forstå, for det var ikke, hvad jeg selv oplevede. Jeg gik i fritidshjem (som det jo hed dengang) og det gjorde alle mine kammerater også. Jeg husker absolut ikke at mindre børn fik lov til at være alene hjemme i flere timer. Ingen fra min klasse var heller ikke alene hjemme i ret lang tid.'

Jeg tror jeg selv var 11-12 år før jeg første gang var alene hjemme i bare 1 time. Nu havde jeg jo også 3 søskende, så dette var nok også en af grundene til at der gik så længe, inden jeg var 100 % alene hjemme. Men ingen jeg kendte dengang var alene hjemme i en alder af 7 år.

Men ligesom en anden skriver så bør man ikke sammenligne, hvordan det var engang og så nu. Man kan altså også give børn for meget ansvar og deraf for stor en opgave. Det er fint nok at de kan ringe 112, men hvilken forældre ved, hvordan barnet vil reagere, hvis det en dag stod i situationen. Hvordan ved de at barnet ikke vil panikke? Altså jeg personligt ville ikke have nerver til at lade en 7-årig være alene hjemme.

Jeg har aldrig gået i fritter eller SFO og mindes ikke der var mange fra min klasse der gjorde det...

Jeg havde så en søster der var 5 år ældre end jeg, men det var ikke altid hun var hjemme da hun legede med veninder ind imellem... så jeg gik selv til og fra skole...

Jeg voksede så op på Bornholm og tror også det spiller lidt ind, hvor man bor/boede i landet...

Anmeld

2. december 2010

Mi

Jeg syntes at det er alt for mange timer at være alene hjemme når man ikke er ældre.

Men da jeg var 7-8 år gik jeg også hjem fra skole (hadede at være i fritter) og var alene hjemme indtil kl 15 hvor mine forældre så kom hjem. Jeg ringede til min mor hvis der var noget og en af naboerne var dagplejer og derfor hjemme. Jeg har aldrig oplevet det som svigt, ville derimod nok have fået en masse dårlige oplevelser og ar på selvværdet hvis de havde tvunget mig i fritter.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.