Hvor længe kan et barn på 7 være alene hjemme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. december 2010

Svei

Valle81 skriver:

Ha ha - det skulle du nok have skrevet i parantes i dit andet indlæg:0)

Men jeg lod stadig ikke mit 4 årige barn være alene sovenden eller ej - bedsteforældre som nabo eller ej.

Ja, men det er så sjovt herinde at man farer op inde man lige spørger ind til den enkelte....jeg er på ingen måde nervøs eller bekymret ved han er her alene, det er han tit. Når de er ved mien forældre er de både her og der som i et hus om jeg er hjemme eller ej. Min mor kan se lige ind til dem (og mig...fnis...man skal lige lukke ned ved besøg... ) men det er jo selvfølgelig forskelligt hvordan man har det...jeg har absolut ingen skrubler eller føler mig det mindste uansvarlig. så havde jeg ikke gjort det...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. december 2010

N&J

Anonym skriver:

For lige at svare på sfo. Jo men det har han valgt fra. Han er en stædig prut Jeg har ikke bidt mærke i det før fordi at han altid er velforberedt men har svært ved at lege med andre. Og hvis han så er alene så mange timer så er det klart at han har det svært.

Ved godt vi lever i en anden tid, men jeg var alene hver dag efter skole til mine forældre kom hjem fra arbejde, da jeg var 7 år, dog havde jeg naboer omkring mig, og en hund hjemme, så jeg var ikke sådan helt alene.. men jeg elskede det, roen og friheden og jeg kunne lave hvad jeg ville, måske har han valgt det fordi det har han lyst til.

Men hvis du er bekymret syntes jeg sagtens man kan sige at man er bekymret for hans sociale udvikling og spørge ind til bevæggrundene, for på den måde at få lidt mere at vide, i realiteten ved du jo ikke om forældrene har en aftale med en nabo om at han kan gå derind hvis der er noget eller at de kigger ind til ham, det er ikke sikkert en anden nabo ville have denne information, vil dog sige at jeg både kunne lave mad, gå med hunden mm. som 7 årig, så det er vist meget individuelt, om det er ansvarligt at lade barnet være alene hjemme, afhængig af barnet selvfølgelig..  

Anmeld

1. december 2010

pipsen

Det lyder meget mærkeligt i mine ører. Tænker at et barn på 7 ikke selv skal have lov til at vælge om han vil være alene hjemme...? Han har da brug for voksne, som vælger det bedste for ham og tager ansvaret. Hvis du samtidig har bemærket at han ikke er god til at lege med andre børn, burde dine alarmklokker da ringe (hvilket de nok også gør, siden du har skrevet herinde). Så hvis jeg var dig ville jeg absolut begynde at grave i den sag..

Anmeld

1. december 2010

Heidimed lea

jeg har en dreng på snart 7år han går i 0 klasse han er max alene en ½ time og han går endnu ikke selv i skole eller hjem.. det synes jeg ikke han er gammel nok til endnu..

min datter på 4½ har enkelte gange siddet hjemme og set morgentv i max 10 min mens jeg kører Rasmus i skole, skal siges at hun selv vælger det og ikke er bekymret over det..

Heidi

Anmeld

1. december 2010

Lolli

Jeg synes også det er for længe for en på 7. Min søster er 7 og hun ville nok godt kunne være alene i et par timer, men da ikke selv sørge for at komme hjem fra skole og sådan.

Jeg var selv 9 (3. klasse) da jeg begyndte at tage hjem fra skole og min mor blev indkaldt til samtale på skolen. De syntes det var for tidligt, men efter samtalen fik jeg da lov at tage hjem alligevel. Som en anden også skriver, så var det mit frirum på dagen, hvor jeg kunne slappe af og være mig selv. Men der var jeg jo så også to år ældre end ham her.

Anmeld

1. december 2010

Malthes mor

Vie. skriver:

Hvor længe et barn kan være alene hjemme, kommer jo an på barnet, på hvor og hvordan det bor, hvem de kan få fat i osv.

Min på 8 år ville jeg ikke være bange for var alene hjemme et par timer hvis han selv ville det.

Min 4 årige er alene tyve minutter flere gange om ugen, tit sover han når han er det.

En 4 årig skal da ikke være alene hjemme. Om han sover eller ej. Jeg har selv en 4 årig, og ville under ingen omstændighed lade ham være alene hjemme. Han er alt for lille til det.

Anmeld

1. december 2010

Carina1977

Anonym skriver:

Hvor længe? Snakkede med en bekymret nabo som fortalte at en af mine elever er alene hjemme fra ca 1-18 hver dag. Han går i 1. klasse.

Min søn går i 3. klasse og er 10 år (han ventede 1 år med at komme i skole). det længste han har prøvet at være alene hjemme var 20-30 min. Så nej jeg synes bestemt ikke at en i 1. klasse kan være alene hjemme så længe.

Anmeld

1. december 2010

Svei

Malthes mor skriver:

En 4 årig skal da ikke være alene hjemme. Om han sover eller ej. Jeg har selv en 4 årig, og ville under ingen omstændighed lade ham være alene hjemme. Han er alt for lille til det.

Det er min altså...men mion mor er nabo, så det er han jo alligevel ikke... ved godt den var lidt drejet..

Anmeld

1. december 2010

Lise

Ved ikke hvad jeg selv ville gøre med en syv-årig. Ville nok ikke lade ham være alene i fem timer uanset hvad, men om han ville kunne være alene 30 min. eller 2 timer kommer vel an på barnet...

Men altså - i forsvar til Vie. så gjorde min mor det samme da jeg var barn. Hun skulle af og til hente min far på arbejde om natten, og var væk i 20 min. Og jeg (og min bror) sov jo. Har aldrig opdaget at hun var væk. Alternativt skulle hun hive os op af sengen midt om natten og smide os i bilen, for at putte os i seng igen efter 20-30 min. Jeg har ikke lidt skade!

Da jeg var syv (og fem og seks) var vi alene om morgenen og gik selv til og fra skole. Jeg blev passet efter skole da jeg var fem år gammel, men gik selv over til pasningen, og også hjem herfra senere. Da jeg var seks år gik jeg selv hjem og var nogle gange alene om eftermiddagen. Har aldrig gået på fritidshjem, men var nogle gange i klub når jeg gad... Hvis jeg var sulten smurte jeg mig en mad.

Min ældste søn er kun tre år gammel, så jeg ved som sagt ikke hvordan med en syv-årig. Men jeg synes generelt at man er lidt "hysterisk" med hvor lidt eller hvor meget børnene kan være alene og om de selv kan gå i skole. Og nu om dage er alle jo udstyret med mobiltelefoner, så de kan vel ringe hvis der er et problem? Håber i hvert fald jeg kan lade mine drenge "passe sig selv lidt" når vi kommer dertil... men nok ikke fem timer hver dag. Det synes jeg er meget lang tid.

Anmeld

1. december 2010

Fiona78

Heidimed lea skriver:

jeg har en dreng på snart 7år han går i 0 klasse han er max alene en ½ time og han går endnu ikke selv i skole eller hjem.. det synes jeg ikke han er gammel nok til endnu..

min datter på 4½ har enkelte gange siddet hjemme og set morgentv i max 10 min mens jeg kører Rasmus i skole, skal siges at hun selv vælger det og ikke er bekymret over det..

Heidi

Må bare lige sige: Kanont skønt og dejligt profilbillede som gav et godt grin

Nå lige et sidespring

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.