Ved ikke hvad jeg selv ville gøre med en syv-årig. Ville nok ikke lade ham være alene i fem timer uanset hvad, men om han ville kunne være alene 30 min. eller 2 timer kommer vel an på barnet...
Men altså - i forsvar til Vie. så gjorde min mor det samme da jeg var barn. Hun skulle af og til hente min far på arbejde om natten, og var væk i 20 min. Og jeg (og min bror) sov jo. Har aldrig opdaget at hun var væk. Alternativt skulle hun hive os op af sengen midt om natten og smide os i bilen, for at putte os i seng igen efter 20-30 min. Jeg har ikke lidt skade!
Da jeg var syv (og fem og seks) var vi alene om morgenen og gik selv til og fra skole. Jeg blev passet efter skole da jeg var fem år gammel, men gik selv over til pasningen, og også hjem herfra senere. Da jeg var seks år gik jeg selv hjem og var nogle gange alene om eftermiddagen. Har aldrig gået på fritidshjem, men var nogle gange i klub når jeg gad... Hvis jeg var sulten smurte jeg mig en mad.
Min ældste søn er kun tre år gammel, så jeg ved som sagt ikke hvordan med en syv-årig. Men jeg synes generelt at man er lidt "hysterisk" med hvor lidt eller hvor meget børnene kan være alene og om de selv kan gå i skole. Og nu om dage er alle jo udstyret med mobiltelefoner, så de kan vel ringe hvis der er et problem? Håber i hvert fald jeg kan lade mine drenge "passe sig selv lidt" når vi kommer dertil... men nok ikke fem timer hver dag. Det synes jeg er meget lang tid.
Anmeld